  • 1. Data: 2007-10-12 12:13:42
    Temat: [autorskie] GPL a art. 66 Ustawy
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Czy zapis GPL na temat użytkowania niczym nie ograniczonego
    (ang. 'unlimited) można interpretować jako udzielenie licencji
    na czas nieoznaczony?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 2. Data: 2007-10-12 14:17:19
    Temat: Re: [autorskie] GPL a art. 66 Ustawy
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Piotr Dembiński napisał(a):
    > Czy zapis GPL na temat użytkowania niczym nie ograniczonego
    > (ang. 'unlimited) można interpretować jako udzielenie licencji
    > na czas nieoznaczony?

    W GPL 3.0 jest: "for the term of copyright on the Program", czyli na
    czas obowiązywania praw autorskich do programu. To nie to samo, co czas
    "nieograniczony" ale jest wyraźnie określony, więc art. 66 tutaj nie działa.

    Po wygaśnięciu praw autorskich twórca raczej ma mało do powiedzenia na
    temat udzielania licencji, bo zazwyczaj nie żyje już od 70 lat: chyba,
    że jest to instytucja, czyli podmiot prawny potencjalnie
    "nieśmiertelny", ale wówczas PA przewiduje okres 70 lat po publikacji.

    R.

  • 3. Data: 2007-10-12 17:13:37
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> writes:

    > W GPL 3.0 jest: "for the term of copyright on the Program", czyli na
    > czas obowiązywania praw autorskich do programu.

    To jest trochę inna sprawa. Czas trwania ochrony prawnoautorskiej
    programów komputerowych jest w Polsce chyba taki sam, jak czas
    trwania tej ochrony dla utworów literackich.

    > To nie to samo, co czas "nieograniczony" ale jest wyraźnie
    > określony, więc art. 66 tutaj nie działa.

    Działa art. 68, czyli po pięciu latach twórca (jeden ze współtwórców,
    wszyscy czy większość?) może anulować licencję.

> [...]
    > chyba, że jest to instytucja, czyli podmiot prawny potencjalnie
    > "nieśmiertelny", ale wówczas PA przewiduje okres 70 lat po

    Zdaje się, że w Polsce licencji może udzielić jedynie twórca, czyli
    pośrednictwo organizacji zarządzającej autorskimi prawami majątkowymi
    jest wykluczone.

    Nawiasem mówiąc, to dokonałem szybkiego przeglądu licencji free/open
    source software i okazuje się, że te 'pięcioletnie' to m.in. LGPL.
    Jedyna licencja, w której explicite określono czas trwania jako
    wieczny ('perpetual') to licencja Apache.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 4. Data: 2007-10-13 22:02:25
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    [...]

    > Nawiasem mówiąc, to dokonałem szybkiego przeglądu licencji free/open
    > source software i okazuje się, że te 'pięcioletnie' to m.in. LGPL.

    Tu błąd. Wczytałem się jeszcze raz i w LGPL 2.1 jest mowa
    o użytkowaniu 'nieograniczonym' (ang. 'unrestricted'), co można
    interpretować jako użytkowanie nie ograniczone (również) w czasie :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 5. Data: 2007-10-15 11:53:07
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Piotr Dembiński napisał(a):
    > Działa art. 68, czyli po pięciu latach twórca (jeden ze współtwórców,
    > wszyscy czy większość?) może anulować licencję.

    "O ile umowa nie stanowi inaczej": a co stanowi GPL na temat
    wypowiadania licencji?

    Wersja 3:
    "All rights granted under this License are granted for the term of
    copyright on the Program, and are irrevocable provided the stated
    conditions are met"

    Tutaj ta furtka jest zamknięta :)

    Wersja 2:
    Tutaj ciekawostka... Nic nie znalazłem na temat terminu na jaki udziela
    się licencja :) Czy więc jest tylko "pięcioletnia" i możliwa do
    odwołania po tym czasie?

    Raczej nie... powód:
    6. Each time you redistribute the Program (or any work based on the
    Program), the recipient automatically receives a license from the
    original licensor to copy, distribute or modify the Program subject to
    these terms and conditions.

    Czyli momentem udzielenia licencji jest każda redystrybucja programu :)
    Jak się zbliża ten groźny 5 letni termin, wystarczy ściągnąć go na
    powrót z jakiegoś FTP-a czy CVS-a i "zresetować" licznik.

    Teoretycznie możliwa jest sytuacja, kiedy program na GPLv2 (i tylko na
    niej, a nie "v2 or later") nie jest dostępny publicznie (np. sprzedany
    tylko jednemu licencjobiorcy) i autor wpadnie na pomysł, żeby po 5
    latach licencję cofnąć...

    Ciekawe zagadnienie :)

    R.

  • 6. Data: 2007-10-15 14:39:05
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    > :) Jak się zbliża ten groźny 5 letni termin, wystarczy ściągnąć go
    > na powrót z jakiegoś FTP-a czy CVS-a i "zresetować" licznik.

    To na pewno. Chodziło mi systemy wbudowane (ang. embedded), w których
    program jest zainstalowany raz i działa jakieś dziesięć lat bez
    przerwy, bez konieczności serwisowania. Z art. 66 i 68 wynikałoby,
    że taki sprzęt wymagałby reinstalacji oprogramowania circa co pięć lat.

> [...]
    > (np. sprzedany tylko jednemu licencjobiorcy) i autor wpadnie na
    > pomysł, żeby po 5 latach licencję cofnąć...

    Inną ciekawą sprawą jest licencjonowanie oprogramowania typu firmware
    (BIOS etc). Czy po pięciu latach należałoby takie -- dostarczane
    zwykle jako część sprzętu -- oprogramowanie relicencjonować?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl