  • 221. Data: 2023-12-18 23:57:59
    Temat: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-18, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:

    > Tyle, że kible są niezbędne.

    Kaplice są tak samo niezbędne jak np. kościoły (w sensie budynków).
    Najwyraźniej jest grupa osób, która bez tego typu infrastruktury
    funkcjonować nie może. Rzecz więc się sprowadza do częśtotliwości ich
    występowania.

    > Nic nie stoi na przeszkodzie żeby tego nie było.
    > W przeciwieństwie do kibli.

    Może nie być setek innych elementów funkcjonalnych, i nawet te kible
    mogą być poza budynkiem Sejmu. To, że są w tym budynku jest elementem
    bardziej praktycznym niż jakąś bezwględną koniecznością. Użyłem tych
    kibli jako pewnego wyolbrzymienia, ale każdy budynek pełen jest rzeczy
    czysto funkcjonalnych. W semie nie musi być stołówek, hotelu, okien na
    korytarzach, kwiatów, pomalowanych ścian, palarni i popielniczek. Takie
    rzeczy tam są bo to ułatwia funkcjonowanie wszystkich lub tylko pewnych
    grup osób. Tak samo może tam i być jakaś kaplica, jeśli jest to rzecz
    właśnie funkcjonalna a nie manifestacja hegemonii.

    > Jak ich nie będzie, to nie widzę przeszkód żeby sobie chodzili prywatnie
    > gdzie chcą. Po pracy.
    > Bo za chwilę się okaże, że w każdym zakładzie pracy też muszą być
    > kaplice dla każdego wyznania. A przynajmniej w tych państwowych.

    Nie muszą. Mogą.

    > Narzuca, że wszyscy obywatele muszą się na te państwowe kaplice zrzucać.

    I na wiele innych rzeczy dotyczących jedynie grupy osób.

    --
    Marcin

  • 222. Data: 2023-12-19 01:10:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-18, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Bo ja wiem? A niechęć do cygan to wynika z rasizmy czy ich nierobotności?

    Jak dla mnie z jego nerobotności. Jakbyś zobaczył takiego Cygana
    porządnie ubranego, który przyszedłby do Ciebie na zebranie to byś czuł
    do niego jakąś niechęć?

    Tu zdarzają się np. często sytuacje, że np. Chińczycy (w sensie rasa)
    nie chcą wynajmować mieszkań Hindusom. Chińczycy bywają rasistami, ale
    powód takich oporów jest głównie taki, że Hindusi ze swoja kuchnią
    potrafią zrobić z mieszkania masakrę. To jest czynnik kulturowy, nie
    rasowy.

    > No i jednych wyzwala u innych nie. Ale do nas główne ciągną ci bardziej
    > powaleni. I potem problem jest z nimi bo uciekają z kraju bez
    > pewrspektyw i chcą ten sam porządek u innych wprowadzać:(

    Nie wiem czy ciągną ci powaleni, czy po prostu nie trafiają z jednego
    miejsca bez perspektyw w inne także bez perspektyw.

    > Bo ja wiem? A to nie marszałek i reszta polityków pisze o ataku na
    > symbol i obrzęd religijny?

    No ale ja piszę co ja uważam :) Natomiast retoryka wymienionych może
    wynikać z tego, że raz, trzeba ukarać, dwa, że dla Brauna to pewnie był
    obrzęd religijny. I teraz pojawia się pytanie, czy jeśli przebiorę się
    za konfesjonal lub monstrację a jakiś anty-Braun mnie zaatakuje to czy
    będzie to atak na symbol i obrzęd religijny skoro ów anty-Braun był
    przekonany, że atakuje symbol/obrzęd religijny. Tak samo, jeśli inny
    Braun zaatakuje pejsiastego, ortodoksyjnego Żyda, który nie jest żadnym
    Żydem, a aktorem odtwarzającym taką postać. Będzie to akt o charakterze
    rasistowskim? Wydawałoby się, że jak najbardziej tak.

    > Ale to się sprowadza że albo ich nie chcemy albo utrzymujemy na socjalu
    > (przynajmniej do sporej cześci).

    To się sprowadza do tego, że jak się ich wpuszcza to trzeba się nimi
    jakoś zająć. Jak mają faktyczne kwalifikacje to na pewno się przydadzą.
    Jak ich nie mają, to też nie powinni siedzieć, konsumować socjal. A poza
    tym, nie ma co uprawiać hipokryzji, że ktoś ich chce za każdą cenę.
    Chcemy pomóc ale nie kosztem drastycznego pogorszenia warunków życia
    własnych obywateli włączając w to bezpieczeństwo. Jakiś złoty środek
    powinien zostać dawno wypracowany, a tymczasem mam wrażenie, że Europa
    dała dupy już wiele lat temu, a obecnie tkwi w jakimś pacie od
    conajmniej dekady.

    > Historia ludzkości to głównie historia wojen, w tym duża ich częśc
    > opierała się o religię...

    To się nie dzieje na poziomie jednostek. Ktoś musi ten tłum
    zmanipulować, np. właśnie strachem lub obietnicą zysku.

    > To poleć do dubaju z tęczową flagą to pewnie różnicę zobaczysz. U nas
    > takie osobniki łażą po mieście i w znakomitej większości przypadków nie
    > są niepokojone. W emiratach albo arabii to by ci ją w najlepszym wypadku
    > wyrwali i wylądowałbyś na ichnym komisariacie gdzie by cię być może
    > odprowadzili na samolot powrotny, a jak byś to zrobił w jakiej etiopii
    > to miałbyś okazję na poznanie wpływu grawitacji na ciała swobodnie (choć
    > ze związanymi rękami) spadające z budynków. Więc jednak porównania nie ma.

    Nikt nie mówi, że u nas jest gorzej, a raczej, że wzór tolerancji, za
    który niektórzy się podają, uchodzić nie możemy. Poza tym wiesz, taka
    flaga to pewna manifestacja. To, że by Cię z nią zgarneli nie oznacza,
    że boś pedał, a bo odpierdalasz jakieś rewolucje. Nie znam Emiratów, ale
    idę o zakład, że lgbt funkcjonuje tam spokojnie na zasadzie cichego
    przyzwolenia. W Singapurze, stosunki homoseksualne są też karalne (tylko
    męskie, żeby było ciekawiej). I co? I nic.

    > Ale jednak w większości cywilizowanych krajów niewolnictwo jest
    > nielegalne a nie wspierane przez państwo.

    Tyle, że linia, która określa co już jest takim nieakceptowalnym
    "niewolnictwem" jest rzeczą dość względną. Jak będziesz kogoś więził i
    przymuszał do pracy bez zapłaty to raczej wątpliwości nie będzie. A jak
    będziesz np. zatrudniał na poziomie 1/10 średniej krajowej i kazał żyć w
    barakach typu kontener to już jest niewolnictwo? A jeśli za podobną
    pensję ktoś pracuje jako pomoc domowa, bez własnego pokoju, śpiąc na
    kartonie, na podłodze w kuchni, a jak zajdzie w ciąże, na którą to
    okoliczność testują ją raz na pół roku, to wtedy wypierdala i dostaje
    bana na życie. Czy to jest już niewolnictwo?

    > No trzeba by zapytać niemców jak tych turków widzą. A chyba różowo nie jest.

    Mieszkałem ze 2 lata z Turkami przez ścianę w Holandii w budownictwie
    komunalnym. Większe problemy miałem z rdzennym sortem mieszkającym nade
    mną.

    > Moja też nie. Nie mamy wobec nich żadnych zobowiązań.

    Mamy moralne :) Pretendujemy w końcu do czegoś szlachetnego.

    > No nie wiem. Żydzi byli mniejszością w palestynie, nie byli jakoś
    > specjalnie marginalizowani a zrobili się roszczeniowi i problematyczni
    > na tyle, że najpierw urządzili pierwotnym mieszkańcom apartheid a teraz
    > regularne ludobójstwo...

    A byli oni marginesem ekonomicznym?

    > Jaki znów szok? Od dekady było mówione, że izrael dąży do fizycznego

    Szok, bo to nie jest MZ działanie nawet racjonalne.

    > Dzień jak codzień. Dlatego oni kombinują jak się palestńczyków po prostu
    > pozbyć.

    I tak im się to ma udać?

    > Bo oni nie znoszą USA i Izraela. A nie białych jako takich.

    No właśnie. I potrafią to jakoś ogarnąć. Ale to przecież nie jest
    uniwersalne podejście. Na bliskim wschodzie, by to w sytuacji typu isis
    nie robiło. Tu Islam i tam Islam.

    > Filipek zmieniacz topików?

    No przecie zawsze tłumaczy, że to grupa prawna i że to zobowiązuje.

    --
    Marcin

  • 223. Data: 2023-12-19 02:02:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-17, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > To w miastach. Rozwarstwienie ekonomiczne wśród żydów było ogromne. W
    > tych miasteczkach i wioskach o których mówimy w ramach "pl udziału w
    > holokauście" to była w zdecyzdowanej większości biedota. Chyba żeby
    > uznać, że ci małomiasteczkowi się w jakiś sposób wzorowali na
    > wielkomiejskich i od nich przyjęli że żydów trzeba tępić. Ale jak -
    > książki i gazety czytali? Rodziny mieli i do nich jeżdzili i przy
    > obiedzie dyskutowali o tym jak najlepiej żydów tępić? Zostaje jedna
    > książka, czytana z ambony;) Ale ci to chyba mieli inne motywy niż
    > miejska biedota?

    Ta biedota pracująca u tych fabrykantów to była zdaje się głownie
    wioskowa. Można się spodziewać, że kontakty z wsią jednak były. Poza tym
    jak coś nie wyszło to wracali na wieś. To raz. Dwa, masz nawet tego
    stereotypowego Żyda, właściela karczmy, co stoi za szynkwasem.
    Niespecjalnie masz stereotypowego Żyda-chłopa. Żyd to właściciel,
    handlarz, ewentualnie rzemieślnik (krawiec, szewc etc.) ale chłop?
    Dlaczego? Jasne, że było kupę żydowskiej biedoty, ale jednak pozycja
    ekonomiczna diaspory żydowskiej była lepsza niż średnia krajowa i to nie
    tylko w dużych miastach.

    Prowincjonalna biedota żydowska to była MZ biedota małomiasteczkowa,
    dominująca w miastach małych, do których taki chłop zjawiał się np. żeby
    sprzedać co mu urosło i wyhodował. Komu to tam sprzedawał? Kołomyja,
    Mościska, Brody i tysiące innych miasteczek przed wojną niewątpliwie
    żydowskich. To nie są Łodzie czy Warszawy.

    --
    Marcin

  • 224. Data: 2023-12-19 07:08:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak dla mnie z jego nerobotności. Jakbyś zobaczył takiego Cygana
    > porządnie ubranego, który przyszedłby do Ciebie na zebranie to byś czuł
    > do niego jakąś niechęć?
    Wziąłbym go za hindusa;)

    Wychodzi na to że nie dość że ze mnie żaden rasista, antysemiata to i w
    sumie szurem nie jestem. Masakrujesz moją samoidentyfikację;)

    > Nie wiem czy ciągną ci powaleni, czy po prostu nie trafiają z jednego
    > miejsca bez perspektyw w inne także bez perspektyw.

    To po co narażają życie i wydają kupe pieniędzy żeby się tu dostać? Są
    perspektywy, tylko oni chcą po prostu socjal. Kiedyś w niemczech
    imigrantów ekonomicznych nazywano gastaarbaiterami, ale chyba już się
    zmienieło;)

    > No ale ja piszę co ja uważam :)

    Ale nie liczy się (poza naszymi prywatnymi dyskusjami) co my uważamya a
    jak to zosało przedstawione/odebrane. A zostało jako atak na religię.

> [...]
    > Żydem, a aktorem odtwarzającym taką postać. Będzie to akt o charakterze
    > rasistowskim? Wydawałoby się, że jak najbardziej tak.

    Ok - ale chanuka czy choinka nie jest symbolem religijnym i jak sprawa
    trafi do sądu to braun ich zmiecie. I będzie miał rację - chyba że
    honorowo przyzna że w jegomniemaniu był to symbol religijny.

    Niezależni od tego - to dobrze pokazuje, jak zjebane jest społeczeństwo
    - wszędzie widzą symbole religijne... strach do rybnego iść;)

    > To się sprowadza do tego, że jak się ich wpuszcza to trzeba się nimi
    > jakoś zająć.

    Czyli nie wpuszczać?

    > Jak mają faktyczne kwalifikacje to na pewno się przydadzą.

    Większość nie ma żadnych i do pracy niechętna. Do czego ci się przyda w
    robocie gość co nic nie umie a jak umie to i tak nie chce?

> [...]
    > Chcemy pomóc ale nie kosztem drastycznego pogorszenia warunków życia
    > własnych obywateli włączając w to bezpieczeństwo.

    Czyli jesteś rasistą:P

    > Jakiś złoty środek
    > powinien zostać dawno wypracowany, a tymczasem mam wrażenie, że Europa
    > dała dupy już wiele lat temu, a obecnie tkwi w jakimś pacie od
    > conajmniej dekady.

    Urządza się w tej dupie to mało powiedziane. I co najgorsze jak ktoś o
    tym wspomni głośno to już lepiej przyjęte byłoby chyba jakby na podłogę
    się publicznie zesrał... Generalnie dziwne czasy nastały gdzie za
    posiadanie własnego zdanie jesteś uznawany za naziołka, rasistę, szura i
    antysemitę:(

    > To się nie dzieje na poziomie jednostek. Ktoś musi ten tłum
    > zmanipulować, np. właśnie strachem lub obietnicą zysku.

    Ale to się nie dzieje na poziomie jednostek a narodu. I z tego co wiem
    żadnych zysków z tego jednostki nie odnoszą, a całkiem chętnie popierają
    ludobójstwo muzułmanów o ile w niem nie uczestniczą bezpośrednio.
    Korzyść odnosi władza, która mimo trzymania ludzi za mordę daje im
    wspólnego wroga.

    > Nikt nie mówi, że u nas jest gorzej, a raczej, że wzór tolerancji, za
    > który niektórzy się podają, uchodzić nie możemy.

    Zasadniczo - wydaje mi się, że możemy. Przynajmniej w DC ilość symboli
    LGBT na metr kwardatowy wydaje się w top 20 na świecie. Nikt ich
    specjalnie nie tłucze ani krzywdy nie robi, w większości korpo jak
    spróbujesz zażartować z pedałów to kończy się to w rozmową z przełożonym
    albo i HR. Na uczelniach to samo tylko bardziej. Także tak...

    > Nie znam Emiratów, ale
    > idę o zakład, że lgbt funkcjonuje tam spokojnie na zasadzie cichego
    > przyzwolenia.

    Pewnie zależy kogo złapią.

    > W Singapurze, stosunki homoseksualne są też karalne (tylko
    > męskie, żeby było ciekawiej). I co? I nic.

    No ale jednak jest to oficjalna dyskryminacja. A co za to grozi (kodeksowo)?

    > Tyle, że linia, która określa co już jest takim nieakceptowalnym
    > "niewolnictwem" jest rzeczą dość względną.

    Nie no - przecież tam jest w sumie oficjalna praktyka że przyjezdnym do
    roboty zabiera się paszporty i nie mają żadnych praw, a już w
    szczególności wyjechać - miało to nawet jakąś nazwę. U nas za takie
    rzeczy często idzie się do pierdla.

    > Mieszkałem ze 2 lata z Turkami przez ścianę w Holandii w budownictwie
    > komunalnym. Większe problemy miałem z rdzennym sortem mieszkającym nade
    > mną.

    Chodzi o całość. Ty jak widzę masz dobre doświadczenia ze wszystkimi. Ja
    w sumie też, ale to tak nie działa.

    > Mamy moralne :) Pretendujemy w końcu do czegoś szlachetnego.

    Całego świata nie zbawisz, zwłaszcza jak on tego nie chce.

    > A byli oni marginesem ekonomicznym?

    No właśnie nie. Dlatego uważam że wcale nie w marginalizacji
    ekonomicznej klucz (choć na pewno nie pomaga;))

    > Szok, bo to nie jest MZ działanie nawet racjonalne.

    Jak to nie? Jest jak najbardziej racjonalne - część wymordują, reszta
    sama ucieknie ewentualnie zmniejszy się gazę jeszcze do 1/10 i zrobi tam
    obóz koncentracyjny tylko bez komór. Po prostu zrobią z gazy miejsce nie
    do życia i problem mieszkańców się rozwiąże:(

    > I tak im się to ma udać?

    Jak wyżej. Z reszty terytoriów się ich też już pozbyli. Izrael od
    zarania swoich dziejów uprawia oficjalne czystki etniczne, za co należy
    się im chuj w dupę. Ale ma bardzo dobry marketing i to oni są ofiarą, a
    jak ktos głośno powie że to oni są katami i w sumie od swoich katów tak
    bardzo się nie różnią to w zasadzie są na to numerki w kk a zjeby takie
    jak ghost chawalą się tym, że cię do pląkownicy wrzucają twierdząć że to
    polacy są odpowiedzialni za holokaust a żydów oceniać nie wolno ani
    wtedy ani teraz.

    > No właśnie. I potrafią to jakoś ogarnąć. Ale to przecież nie jest
    > uniwersalne podejście. Na bliskim wschodzie, by to w sytuacji typu isis
    > nie robiło. Tu Islam i tam Islam.

    Już ci pisałem - azja jest inna - bardzie wieloreligijna. Skoro się nie
    pozabijali to drogą ewolucji musieli dojść do większej tolerancji. W
    europie i na bliskim wschodzie wygrał model tłuczemy się aż zostanie
    jedna religia.

    > No przecie zawsze tłumaczy, że to grupa prawna i że to zobowiązuje.

    Fucktycznie;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 225. Data: 2023-12-19 07:14:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.12.2023 o 22:21, J.F pisze:

    > Wow, a co było na Śląsku?

    Tuski?

    aniowych_%C5%BBydowskich_w_Rzeczypospolitej_Polskiej

    > No ale tych gmin było wiele, wielu ich członków po wojnie wyjechało do
    > Izraela ..

    Ale roszczenia mają się opierać na realnych dokumentach a nie "no nie
    wiem... może ktoś wyjechał do izraela". A nawet jeśli to co z tego? Jak
    wyjadę do bruklina faso ta ma za mnie dziedziczyć rząd bruklina faso? A
    jakiej racji?

    > A jednak - chocby z tej ustawy
    >
    > "Gminy żydowskie zrzeszają pełnoletnie osoby wyznania mojżeszowego,
    > posiadające obywatelstwo polskie, zamieszkałe na terytorium
    > Rzeczypospolitej Polskiej"
    >
    > Zrzeszenie takie

    To pewnie tak samo jak gmina polska...

    > Z Murzynami w USA to chyba bardziej skomplikowane - i prawnie i
    > społecznie ...

    No sam widzisz - bardzej skomplikowane "niż szkolnictwo jest takie samo
    dla wszystkich"

    > Ale przeciez można też bez małżenstwa ...

    Zakładam że można było ale z różnych względów było to oganiczane. Model
    rodziny "samotna matka plus bombelki" nie jest najlepszy dla państwa, a
    antykoncepcji wtedy nie było;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 226. Data: 2023-12-19 07:18:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.12.2023 o 22:10, J.F pisze:

    > Poza tym czy tak nigdzie ... "nie przepadano" to chyba dobre
    > uśrednienie ...

    Nie zastanawia cię że z tylu dobrych miejsc do życia, gdzie by ich
    lubili najwięcej postanowiło się osiedlić w polsce gdzie panował straszy
    antysemityzm, prześladowania i pogromy a potem postanowili się osiedlić
    w palestynie gdzie normalnie wolny z nimi prowadzono? ;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 227. Data: 2023-12-19 08:04:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Dec 2023 07:18:43 +0100, Shrek wrote:

> [...]
    > antysemityzm, prześladowania i pogromy a potem postanowili się osiedlić
    > w palestynie gdzie normalnie wolny z nimi prowadzono? ;)

    Z wielu krajow ich wyrzucano, ale to byl 11-15 wiek.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Edict_of_Expulsion

    Potem np do Anglii wrocili.

    W Rosji ich zyło duzo - i wyrzucano, bo sie carowi nie podobali.
    Do Polski, tzn do Królestwa Polskiego wyrzucono.

    I to by ogólnie bylo na tyle, az do 1933.

    Wiec co sie dziwic, ze chceli w koncu "wrocic do siebie".
    Zaczelo sie miedzy wojnami, ale co bys zrobił po np

    https://www.polin.pl/pl/pogrom-zydow-w-krakowie

    Ciekawe, czy naród tak sam, czy ktos tym sterował.

    Współpraca z ZSRR tez im popularnosci w Polsce nie przyniosla, no ale
    to chyba nie w Krakowie czy Kielcach.

    J.

  • 228. Data: 2023-12-19 08:09:25
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 18.12.2023 o 21:12, A. Filip pisze:

    > dlaczego "Żydzi jako żydzi" mają się nie wstydzić za policje żydowskie
    > po gettach co Niemcy tworzyły?

    nadir już przecież wytłumaczył, że Polacy mordujący w pogromach byli
    niewinni, bo byli zmuszeni do tych mordów przez Niemców i nie mieli
    innego wyjścia.
    Dlaczego z policją żydowską miałoby być inaczej?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 229. Data: 2023-12-19 08:52:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Dec 2023 07:14:49 +0100, Shrek wrote:

    > Tuski?

    Tuski były na Kaszubach. Ale i to nie tłumaczy co miały innego w
    swoich grupach wyznaniowych.

    aniowych_%C5%BBydowskich_w_Rzeczypospolitej_Polskiej

    > Ale roszczenia mają się opierać na realnych dokumentach a nie "no nie

    No powinny, a testamentów nie ma, i aktów cywilnych nie ma.

    > wiem... może ktoś wyjechał do izraela". A nawet jeśli to co z tego? Jak
    > wyjadę do bruklina faso ta ma za mnie dziedziczyć rząd bruklina faso? A
    > jakiej racji?

    A jak rzad BF ma takie przepisy jak my, ze po bezpotomnej smierci
    obywatela dziedziczy panstwo/gmina(samorządowa), i zdaży nadać
    obywatelstwo?

    Tu by by chyba nalezało stosować prawo 2RP, bo przeciez nie okupacyjne
    niemieckie czy sowieckie.
    Nie wiem jakie było to prawo spadkowe, ale chyba dosc szerokie, i
    szersza rodzina miala prawo dziedziczyc bez testamentu.
    To ktos mógł ocalec, i później czy wczesniej wyjechac do Izraela.
    Poza tym cześć przezyla bezposrednio, i tez wyjechala, i prawa
    majatkowe zachowala ... tylko komunisci je olali.

    Najlepiej wyszli Ci, co do USA wyjechali, bo USA wymusiło
    odszkodowania dla nich (chyba nie tylko Żydów).
    W stricte socjalistycznym stylu zresztą.

    > To pewnie tak samo jak gmina polska...

    polskie sie nie nazywały gminami.

    To, co nalezy do KRK nalezy do KRK, reprezentowanego przez biskupa,
    i Watykan nie popusci :-)

    Ale juz protestanci papieża nie maja.

    > No sam widzisz - bardzej skomplikowane "niż szkolnictwo jest takie samo
    > dla wszystkich"

    Tam jest podatek katastralny. W bogatej dzielnicy i szkoły bogatsze,
    albo w ogole prywatne.
    W Europie tego nie ma.

    > Zakładam że można było ale z różnych względów było to oganiczane. Model
    > rodziny "samotna matka plus bombelki" nie jest najlepszy dla państwa, a
    > antykoncepcji wtedy nie było;)

    Obywatel rzymski pracowac nie musial, zasilek mu sie nalezał :-)
    A wielu było bogatych i miało wlasnych niewolników, ktorzy na nich
    pracowali.

    J.

  • 230. Data: 2023-12-19 08:59:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 19.12.2023 o 07:08, Shrek pisze:
    > wszędzie widzą symbole religijne... strach do rybnego iść;)
    Czy też do AGD. ;)

    Robert