  • 1. Data: 2008-07-21 13:32:39
    Temat: Zobowiązanie do zachowania tajemnicy
    Od: Justi <m...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich
    wiele już przeczytałem i chciałbym się upewnić co do interpretacji
    prawnej mojej sytuacji.

    Na samym początku pracy w firmie podpisałem zobowiązanie do
    nieujawniania informacji i dokumentów, nienakłaniania pracowników i
    niewykorzystania kontaktów z klientami w celu ich przejęcia po
    rozwiązaniu umowy. Bez żadnych dodatkowych ustaleń co do dat i
    terminów.

    Czy rzeczywiście takie zobowiązanie podpisane tylko przeze mnie nie
    zakazuje mi założenia własnej działalności na bazie posiadanych
    kontaktów biznesowych? Czy mogę złożyć ofertę moim dotychczasowym
    kontrahentom bez strachu o złamanie prawa? Czy w mojej nowej firmie
    mogę zatrudnić kolegów z tej firmy?

    Czy pomimo braku umowy o zakazie konkurencji pracodawca może żądać ode
    mnie zadośćuczynienia?

    Z góry serdecznie dziękuję za fachową poradę

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-07-21 13:35:11
    Temat: Re: Zobowiązanie do zachowania tajemnicy
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 21 Jul 2008 06:32:39 -0700, Justi napisał(a):

    > Czy rzeczywiście takie zobowiązanie podpisane tylko przeze mnie nie
    > zakazuje mi założenia własnej działalności na bazie posiadanych
    > kontaktów biznesowych?

    Możesz.

    > Czy mogę złożyć ofertę moim dotychczasowym
    > kontrahentom bez strachu o złamanie prawa?

    Możesz.

    > Czy w mojej nowej firmie mogę
    > zatrudnić kolegów z tej firmy?

    Bez wglądu w umowę trudno powiedzieć.

    > Czy pomimo braku umowy o zakazie konkurencji pracodawca może żądać ode
    > mnie zadośćuczynienia?

    Może, jeśli Twój czyn będzie czynem nieuczciwej konkurencji.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2008-07-21 21:47:53
    Od: Justi <m...@p...onet.pl>

    On 21 Lip, 15:35, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Możesz.

    bez żadnych przeciwskazań??

    > Możesz.

    > Bez wglądu w umowę trudno powiedzieć.

    umowa o pracę na czas określony rozwiązana na zasadzie porozumienia
    stron
    bez żadnych warunków dodatkowych
    czyli tylko podstawowe ustalenia co do okresu i czasu pracy, ilości
    urlopu

    > Może, jeśli Twój czyn będzie czynem nieuczciwej konkurencji.

    czyli mam się jednak czego bać?
    co musiałbym zrobić aby takiego czynu uniknąć?

    Już serdecznie dziękuję za informacje

    BTW
    śliczny piesek :)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-07-22 05:52:42
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Mon, 21 Jul 2008 06:32:39 -0700 (PDT), Justi napisał(a):

    > Czy rzeczywiście takie zobowiązanie podpisane tylko przeze mnie nie
    > zakazuje mi założenia własnej działalności na bazie posiadanych
    > kontaktów biznesowych?

    Umowa powinna być tak skontruowana, aby w przypadku stwierdzenia
    okreslonego działania strona musiała np. zapłacić 20.000 zł i wtedy strona
    umowy stwierdza fakt okreslonego w umowie działania i albo się dogadują i
    kasa płynie z konta na konto, albo sąd rozstrzyga.

    Jesli umowa jest ogólnikowa - to zawsze da się jakoś z niej wymiksować
    przed sądem.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Aleje Jerozolimskie budowa stacji: http://tiny.pl/kq2b

  • 5. Data: 2008-07-22 07:24:13
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    gdzieś kiedyś czytałem ze coś takiego dostał do podpisania cukiernik, nie
    przejdzie do konkurencji przez okres 1 roku, nie otworzy własnej działosci
    konkurencyjnej i takie tam,

    stanowisko prawnika było następujące:
    podpisanie takiej klauzuli jest jak najbardziej zobowiązujące pod warunkiem
    ze były pracodawca bedzie przez okres obowiązywania w/w klauzuli bedzie
    wypłacał takiej osobie wynagrodzenie. jeśli odmówi klauzula nie obowiązuje.
    rzecz w tym ze pracodawca na okres 1 roku zamyka przed pracownikiem
    mozliwość podjecia pracy w danym zawodzie, a jeśli pracownik sie na to godzi
    to jest to z konsekwencją finansową dla pracodawcy.

    Ustanowienie takiego zakazu wymaga zawarcia na piśmie pod rygorem
    nieważności umowy tzw. klauzuli konkurencyjnej, która powinna wskazywać
    sferę działalności konkurencyjnej (jaka działalność i na rzecz jakich
    podmiotów nie powinna być podejmowana przez pracownika), okres obowiązywania
    zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego pracownikowi od
    pracodawcy. Pracodawca nie ma prawa nałożyć na pracownika obowiązku
    niekonkurowania z nim bezterminowo.

    Wysokość odszkodowania wynosi co najmniej 25% wynagrodzenia otrzymywanego
    przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez czas trwania zakazu
    konkurencji.

    Umowa o zakazie konkurencji wygasa z upływem terminu, na jaki została
    ustanowiona. Typowym sposobem jej rozwiązania jest również porozumienie
    stron.

    Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy może przestać obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa w następujących przypadkach:

    a.. ustanie przyczyn uzasadniających taki zakaz,

    b.. niewywiązywanie się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania

    jeśli nie określono odszkodowania jakie masz dośtać po ustaniu stosunku
    pracy to taką umowe niech sobie pracodawca wsadzi w buty

    pozdrawiam witek

  • 6. Data: 2008-07-22 07:44:39
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 21 Jul 2008 14:47:53 -0700, Justi napisał(a):

    > bez żadnych przeciwskazań??

    Z uwzględnieniem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ;-)

    > umowa o pracę na czas określony rozwiązana na zasadzie porozumienia
    > stron bez żadnych warunków dodatkowych
    > czyli tylko podstawowe ustalenia co do okresu i czasu pracy, ilości
    > urlopu

    W sensie tych klauzul co tam miałeś ;-) ale zakładam, że to faktycznie
    takie ble-ble, zatem co najwyżej masz zakaz kaperowania pracowników. Więc
    wystarczy, że ich nie będziesz kaperował ;-)

    > czyli mam się jednak czego bać?

    Bać się to za dużo. Art. 11 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
    konkurencji dotyczy każdego pracownika etatowego.

    > co musiałbym zrobić aby takiego czynu uniknąć?

    Masz wyliczankę w ustawie. Ale ogólnie najlepiej zachować spokój i robić
    swoje (hmm no jeszcze może sporo zależeć od Twojego obecnego stanowiska).

    > śliczny piesek

    Merci w jego imieniu (i moim własnym).

  • 7. Data: 2008-07-22 18:25:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jul 2008, Justi wrote:

> [...]
    [...]
    > bez żadnych przeciwskazań??

    Odnoszę wrażenie że źle pytasz - to jest grupa .prawo ;)
    Pytanie czy "zobowiązanie czegoś zakazuje" NIE JEST tożsame
    z pytaniem czy "cokolwiek czegoś zakazuje".
    Niektóre działania są zabronione bez względu na to, czy
    jest jakaś umowa czy nie.
    Jak rozumiem Olgierd celowo podrzucil Ci wędkę ;)

    > czyli mam się jednak czego bać?
    > co musiałbym zrobić aby takiego czynu uniknąć?

    http://www.google.pl/search?num=100&hl=pl&safe=off&q
    =Ustawa+zakazie+nieuczciwej+konkurencji

    ...i tam np.:
    http://www.ochronainformacji.pl/index.php?option=com
    _content&task=blogsection&id=8&Itemid=38

    pzdr, Gotfryd