  • 111. Data: 2023-08-30 10:17:35
    Temat: Re: Znalazł się pieszy!
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Aug 2023 01:18:43 +0200, Kviat wrote:

    > Twierdzisz, że w Niemczech kierowcy mogą bezkarnie rozjechać pieszego
    > poza przejściem?

    Jak stoi czy idzie jezdnią, to oczywiscie nie, tak samo zreszta jak u
    nas. Ale jak na te jezdnie wchodzi przed pojazd ... to tak samo jak na
    skrzyzowaniu równorzędnym.
    Jedziesz sobie, z prawej wjezdza pojazd, i ma pierwszenstwo.
    Nikogo nie obchodzi, czy dał ci czas na hamowanie, wjechal prosto pod
    koła. Ty masz ustąpić pierwszenstwa.
    Ale jak on wjezda z lewej ... masz obowiazek hamowac, aby uniknąc
    wypadku, ale jak nie dałes rady, to ... patrz wyzej.

    A teraz u nas pieszy na przejsciu ma pierwszenstwo, i wchodzący na
    przejscie tez.
    A poza przejsciem nie ma.

    > Muszę. Inaczej nie potrafię.
    > Przepisy nie zawęziły mi pola widzenia.

    Masz na mysli takie ogolne, czy to na które zwracasz uwagę?

    > Poza przejściami mam zakładać kalpy na oczy, bo nie muszę widzieć
    > chodnika, a przed przejściami je zdejmować?
    > Czy o co ci chodzi?

    nie musisz wypatrywac, czy jakis pieszy na chodniku nie ma ochoty
    wejsc na jezdnie. A na przejsciu musisz.

    > Tobie się zmienia pole widzenia w zależności od obecności/nieobecności
    > przejścia dla pieszych? To się jakoś trenuje żeby nabyć taką umiejętność?

    Poniekąd - uczysz sie (samoczynnie), zwracac uwage na rzeczy istotne w
    ruchu. A pomijasz nieistotne.

    A potem zdziwienie - kto wybudował ten budynek obik drogi i kiedy :-)

    J.

  • 112. Data: 2023-08-30 10:23:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Aug 2023 00:58:48 +0200, Kviat wrote:

    > To jedź tak, aby ci starczyło.

    No widzisz ... nasze sądy juz nie raz stwierdzały, ze jezdnia jest dla
    samochodow, a nie np do spania.
    Przejedziesz leżącego na jezdni pijaka po nocy, to bedzie jego wina,
    chyba, ze mial kamizelkę odblaskową.

    Podobno w Niemczech jest podobny przepis ... ale tylko na
    autostradach. Na zwyklych drogach masz dostowac prędkosc do zasiegu
    swiateł (podobno).

    Podobnie nasze sądy nie raz stwierdzały, ze jak pieszy szedł nocą
    prawą stroną jezdni, to sam sobie jest winny.
    Bo jakby szedl lewą, to mógłby dostrzec pojazd z przeciwka i uskoczyc
    do rowu. Nie moze liczyc, ze go kierowca samochodu dostrzeże na czas.

    J.

  • 113. Data: 2023-08-30 13:18:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tylko niekoniecznie jak szybko pop..la.
    zgoda, ale jak obliczyłem prędkość pojazdu akurat nie miała znaczenia,
    gdyż i tak wymuszał na nim prędkość, choćby pojazd jechał te 50 km/h
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 114. Data: 2023-08-30 13:31:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nie umknął, po to dawałem przykład z alkoholem. Fakt formalnego
    > popełnienia wykroczenia jest drugorzędny w ocenie przyczynienia się.

    Nie zgadzam się z Tobą. W wypadku pieszego przechodzącego przez jezdnię
    z grubsza rzecz biorąc można podzielić takie miejsca na trzy kategorie:
    przejścia dla pieszych, miejsca, gdzie przechodzenie jest dozwolone oraz
    miejsca, gdzie przechodzenie jest zabronione. Na przejściach dla
    pieszych kierujący ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i
    przewidywać, ze ktoś tam będzie wchodził. Nie będę tego rozwijał, bo to
    nie ma nic tu akurat do rzeczy.

    W miejscach, gdzie przechodzenie jest dozwolone kierujący nie ma
    obowiązku spodziewać się, że jakiś pieszy postanowi wymusić na nim
    pierwszeństwo. Oczywiście pieszych nie wolno rozjeżdżać, ale już nie
    można wymagać, by pieszy hamował tylko z tego powodu, że pieszy sobie
    coś tam na krawężniku "kombinuje". No i są miejsca, gdzie przechodzenie
    jest zabronione. Dokąd ewidentnie nie widać, że jakiś pieszy zamierza
    złamać zakaz można zakładać, ze tam żadnego pieszego nie będzie.

    > I jeśli mógłby łatwo uniknąć jadąc zgodnie z limitem i na trzeźwo to
    > wydaje się, że winy pieszego tu nie ma, nawet gdyby ten wparował i
    > odtańczył krakowiaka.

    Jetem odmiennego zdania. To nie ma polegać na tym, że robię co chcę,
    dokąd inni kierujący mogą mnie ominąć. Stwórzmy taką fikcyjną sytuację.
    powiedzmy, ze pieszy wchodzi w miejscu niedozwolonym, a kierujący jadący
    zgodnie z limitem prędkości chcąc uniknąć potrącenia uderza w znak
    drogowy. Czyja wina?

    > Sądzę, że hamując z wolniejszej prędkości do niczego by nie doszło.

    Oczywiście masz rację, ale prędkość miał, jaką miał.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 115. Data: 2023-08-30 18:56:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Aug 2023 13:31:19 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > pieszych kierujący ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i
    > przewidywać, ze ktoś tam będzie wchodził. Nie będę tego rozwijał, bo to

    Na przejsciach, to dodatkowo pieszy ma pierwszenstwo, a to duzo
    znaczy.

    > W miejscach, gdzie przechodzenie jest dozwolone kierujący nie ma
    > obowiązku spodziewać się, że jakiś pieszy postanowi wymusić na nim
    > pierwszeństwo.

    Hm, a jest napisane, ze pieszy ma w takich miejscach ustąpic
    pierwszenstwa ?

> [...]
    > powiedzmy, ze pieszy wchodzi w miejscu niedozwolonym, a kierujący jadący
    > zgodnie z limitem prędkości chcąc uniknąć potrącenia uderza w znak

    Tylko akurat tam pół mostu w remoncie - i tak musiał zwolnic przed
    manewrami.

    J.

  • 116. Data: 2023-08-30 19:07:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Aug 2023 18:24:46 +0200, Shrek wrote:

    > Widać się da. Ale wtedy kiedy chuj wie po co. Jak trzeba znaleźć żula co
    > moto zajebał to nawet nagranie i świadek ponoć nie pomoże;)

    > No tak ponad złoty dwadzieścia;)

    W sumie ... skoro go tak ladnie zniosło w bok, to przyczepność była ..

    > Tu nawet poza EU szukali;)

    Bo mieli odpowiedni numer.
    Myslisz, ze fotke rozesłali po ambasadach "tego nam trzeba"?

    Cos w tym jest :-(

    J.

  • 117. Data: 2023-08-30 20:17:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.08.2023 o 18:56, J.F pisze:
    > Na przejsciach, to dodatkowo pieszy ma pierwszenstwo, a to duzo
    > znaczy.

    Nie zawsze ma. Jeszcze kilka dni temu to była taka moja pisanina i
    zwracanie uwagi na definicję "wejścia tuż przed nadjeżdżającym
    pojazdem". Teraz - jak czytałem - sąd podzielił moje stanowisko.

    > Hm, a jest napisane, ze pieszy ma w takich miejscach ustąpic
    > pierwszenstwa ?

    Pieszemu nie wolno wchodzić "tuż przed nadjeżdżającym pojazdem".
    Cokolwiek to oznacza. Dla mnie oznacza minimalną drogę hamowania z
    prędkości, jaką pojazd jedzie - choćby przekraczał limit.

    > Tylko akurat tam pół mostu w remoncie - i tak musiał zwolnic przed
    > manewrami.

    Albo nie. Może dało się te 120 km/h zrobić ten manewr.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 118. Data: 2023-08-30 20:19:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.08.2023 o 19:07, J.F pisze:
    > Myslisz, ze fotke rozesłali po ambasadach "tego nam trzeba"?
    Znalezienie kogoś w ten sposób jest w praktyce niemożliwe, chyba, że
    masz nieziemskiego farta. Prościej prześledzić monitoring, ustalić skąd
    przyszedł i gdzie poszedł i na końcach ludzi pytać o niego.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 119. Data: 2023-08-30 21:27:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Znalezienie kogoś w ten sposób jest w praktyce niemożliwe, chyba, że
    > masz nieziemskiego farta. Prościej prześledzić monitoring, ustalić skąd
    > przyszedł i gdzie poszedł i na końcach ludzi pytać o niego.

    Czyli jak się chce to się daje:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 120. Data: 2023-08-31 01:20:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-08-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > zgoda, ale jak obliczyłem prędkość pojazdu akurat nie miała znaczenia,
    > gdyż i tak wymuszał na nim prędkość, choćby pojazd jechał te 50 km/h

    Wymuszać może i wymuszał, ale czy przy tych 50 km/h doszłoby do wypadku?

    --
    Marcin