  • Data: 2005-05-02 18:33:20
    Temat: Zawieszenie emerytury
    Od: "Ewa" <e...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam!

    Przy rozliczaniu przychodów osiąganych przez emeryta możliwe są 2 warianty:
    rozliczenie miesięczne lub roczne.

    W przypadku rozliczania miesięcznego emerytura jest zawieszana w miesiącach,
    w których przychód przekroczył 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
    A co się dzieje, gdy na przykład wypadł jeden taki miesiąc, pozostałe były
    w przedziale 70%-130%, a suma wszystkich miesięcy przekroczyła roczny limit?
    Czy przychód w miesiącu, w którym emerytura była zawieszona wlicza się do
    przychodu rocznego?

    Z kolei gdy zostanie wybrany roczny sposób rozliczania, to czy istotne jest tylko
    nieprzekroczenie limitu rocznego? Jeśli tak, to po co w ogóle jest sposób miesięczny?

    Na czym polega istotna róznica między tymi systemami (poza porównaniem do
    przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego lub rocznego oczywiście) ?

    W materiałach ZUS znalazłam informację, że wybiera się sposób korzystniejszy dla
    emeryta. To znaczy kto i kiedy wybiera, na jaki okres, itd.? Czy wybrać należy przed
    czy po okresie rozliczeniowym?

    Bardzo proszę o informacje.
    Interesują mnie przede wszystkim sytuacje związane z ewentualnym zawieszeniem
    emerytury.

    Pozdrawiam
    Ewa