  • 61. Data: 2006-10-03 22:26:33
    Temat: Re: Zaszyfrowany dysk, podanie hasla
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 03-10-2006 o 23:49:52 JFK <s...@g...com> napisał(a):

    > Twoja teza nie jest prawda a wiec i wniosek tez nie.
    > Da sie lamac szyfry nawet jesli nie znasz algorytmu szyfrowania.
    > Najprostszym sposobem jest lamanie oparte na statystyce.
    > ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Atak_statystyczny )
    > Ale tym sposobem da sie lamac tlyko najmniej skomplikowane szyfry.

    I jak w wikipedii slusznie zauwazyli: nadaje sie do odtworzenia
    zaszyfrowanego tekstu. W przypadku programu moze okazac sie calkowicie
    bezuzyteczne

    > Sposobow jest multum ale zawsze dochodzi sie do tego samego czyli do
    > _jedynego poprawnego rozwiazania_. Bo tylko posiadanie jednego poprawnego
    > rozwiazania mozna nazwac zlamaniem.
    > A XOR faktycznie jest jedynym znanym wspolczesnie idealnie bezpiecznym
    > szyfrowaniem.

    Idealnie bezpieczny i te multum sposobow dochodzacych do jedynego
    poprawnego rozwiazania ... juz mi sie chyba miesza. Ale tak na zdrowy
    rozum:

    - bierzemy dwa teksty (np. "raz, dwa, trzy" i "zyrafy wchodza do szafy")
    - dopisujemy sobie tekst zaszyfrowany (np. "zaszyfrowane_dane_moje")
    - znajdujemy slowo-klucz, ktore zamieni dana techinka szyfrowania "raz,
    dwa, trzy" na "zaszyfrowane_dane_moje" (np. wyszlo nam "abc")
    - znajdujemy slowo-klucz, ktore zamieni ta sama techinka szyfrowania
    "zyrafy wchodza do szafy" na "zaszyfrowane_dane_moje" (a tu np. wyszlo
    "dgh")

    Mozemy teraz sytuacje odwrocic:
    - mamy tekst "zaszyfrowane_dane_moje" i dekodujemy go haslem "abc"
    - "zaszyfrowane_dane_moje" dekodujemy haslem "dgh"
    - otrzymujemy teksty "raz, dwa, trzy" i "zyrafy wchodza do szafy"
    - ktokolwiek jest w stanie stwierdzic, o ktory z tych dwoch tekstow
    chodzilo pierwotnie nie znajac prawidlowego hasla?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 62. Data: 2006-10-04 00:25:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.10.2006 JFK <s...@g...com> napisał/a:
    > Dnia Tue, 03 Oct 2006 06:18:11 +0000, Artur M. Piwko napisał(a):
    > _jedynego poprawnego rozwiazania_. Bo tylko posiadanie jednego poprawnego
    > rozwiazania mozna nazwac zlamaniem.

    Na potrzeby akademickiej dyskusji to pewnie masz i racje, ale sprowadzajac
    temat odrobine na ziemie to moze odpowiedz sobie na proste pytanie jak
    w praktyce wyglada wlamywanie sie chocby do sieci wlan zabezpieczonych
    wep'em i czy kogos naprawde w takich i podobnych przypadkach interesuje
    jakie jest to jedno rozwiazanie.

    --
    Marcin

  • 63. Data: 2006-10-04 05:06:47
    Od: JFK <s...@g...com>

    Dnia Wed, 04 Oct 2006 08:25:37 +0800, Marcin Debowski napisał(a):
    > w praktyce wyglada wlamywanie sie chocby do sieci wlan zabezpieczonych
    > wep'em i czy kogos naprawde w takich i podobnych przypadkach interesuje
    > jakie jest to jedno rozwiazanie.
    Tak w praktyce tak. Bo reszta rozwiazan jest stadem zer i jedynek bez
    wiekszego sensu. I dochodzenie do tego czy jest to poprawna informacja czy
    nie nigdy nie da ci pewnej odpowiedzi. Roznica w przypadku wep jest taka
    ze w transmisji sa naglowki, ktore jesli trafisz klucz pokaza ci ze to ten.
    I wlasnie dlatego wep w przeciwienstwie do XOR nie jest idealnie
    bezpieczny.
    Przy XOR z czescia odpowiedzialna za nagloweki itp. nie
    bedzie wiekszego problemu ale informacja wewnatrz pakietu moze byc
    zupelnie dowolna, a przypominam ze mowimy o XOR z losowym kluczem
    przynajmniej dlugosci danych do szyfrowania a wiec zlamanie jego kawalka
    nic nie da.
    Jakub (JFK) Kasica
    adres z from jest poprawny bez
    usuwania czegokolwiek.

  • 64. Data: 2006-10-04 07:26:06
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on Tue, 03 Oct 2006 23:49:52 +0200,
    JFK <s...@g...com> screamed:

> [...]
    > ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Atak_statystyczny )
    > Ale tym sposobem da sie lamac tlyko najmniej skomplikowane szyfry.
    [...]

    Sugerowałbym Ci czytanie przynajmniej 3 artykułów w gałęzi wstecz.
    Wiedziałbyś wtedy, jaki charakter miała moja odpowiedź i nie musiałbyś się
    niepotrzebnie produkować. Co więcej - mógłbyś ten przykład podać mojemu
    rozmówcy, nie mnie.

    Artur

    ps. jest jeden rodzaj ataku, na który nie są odporne wszystkie metody
    szyfrowania, ale nie ma tu równości: nieodporny == do złamania w
    chwilę.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
    [ 09:23:32 user up 11119 days, 21:18, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    Friends come and go, but enemies accumulate.

  • 65. Data: 2006-10-04 07:33:06
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

  • 66. Data: 2006-10-04 08:16:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Oct 2006, JFK wrote:

    > Dnia Tue, 03 Oct 2006 06:18:11 +0000, Artur M. Piwko napisał(a):
    >
    > A XOR faktycznie jest jedynym znanym wspolczesnie idealnie bezpiecznym
    > szyfrowaniem.

    No, chyba dowolne przetworzenie z odwzorowaniem 1:1 całej dziedziny przy
    kluczu tak samo długim jak dane się załapie.
    Na przykład operacje liniowe - proste dodawanie (lub odjecie), znaczy
    traktując oba ciągi jako liczby bitowe (to że reprezentujące gigantyczne
    wartości jest bez znaczenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 67. Data: 2006-10-04 08:24:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Oct 2006, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > temat odrobine na ziemie to moze odpowiedz sobie na proste pytanie jak
    > w praktyce wyglada wlamywanie sie chocby do sieci wlan zabezpieczonych

    Wniosek: sieci wlan zabezpieczone wapem nie spełniają warunku "na dziś
    wystarczająco bezpieczna metoda szyfrowania".

    > i czy kogos naprawde w takich i podobnych przypadkach interesuje
    > jakie jest to jedno rozwiazanie.

    Kiedy zaczęło się od v-dysków, przy których nie jesteś technologicznie
    ograniczony do hardware - o ile oczywiście godzisz się na niekorzystanie
    z hardwareowego wsparcia z powodu szybkości :)
    Tak, ktoś mi odpowiadał że przecież można skorzystać z "wszytych
    w kości" rozwiązań kiedy napomknąłem o wydajności.
    Dobrze że dyskusja rozwinęła się w tę stronę - widać cenę jaką się płaci :)
    Jak masz sieczkę bajtów, to nie wiadomo co w niej atakować.
    Każdy czynnik powodujący że owa "sieczka" jest do czegoś dopasowana,
    daje pole do rozpoczęcia łamania szyfru.

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2006-10-04 18:35:28
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 2 października 2006 22:20
    (autor Jasko Bartnik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <op.tgs9g8r3a2iefb@sempron>):

    > Microsoft dysponuje softem, ktory znajdzie takie haslo, zeby z Twoich
    > rozliczen programem Platnik zrobi porno z malymi dziecmi :P

    E, moment, to znaczy mówisz, że zamiast wydawać kasę na kręcenie filmów
    wystarczy zapuścić generator a następnie odsiać to, co nie jest filmem? :D

    --
    Jego Ponurość Tristan

  • 69. Data: 2006-10-04 19:50:00
    Od: JFK <s...@g...com>

    Dnia Wed, 04 Oct 2006 20:35:28 +0200, Tristan napisał(a):

    > E, moment, to znaczy mówisz, że zamiast wydawać kasę na kręcenie filmów
    > wystarczy zapuścić generator a następnie odsiać to, co nie jest filmem? :D
    Technicznie rzecz ujmujac to tak, ale zapewniam cie ze taniej i szybciej
    wyjdzie jednak ten film nakrecic.

  • 70. Data: 2006-10-04 19:55:07
    Od: m...@g...com

    Tristan wrote:

> [...]
    > wystarczy zapuścić generator a następnie odsiać to, co nie jest filmem? :D

    Oczywiście. Pod warunkiem że masz bardzo dużo czasu na generowanie, i
    jeszcze więcej na sprawdzanie. Tak mniej więcej 10^60000000 sek. Miłego
    czekania. A potem to jeszcze poodsiewać :)

    p. m.