  • 1. Data: 2007-08-07 07:57:13
    Temat: Zakaz wstępu do lasu
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Może ktoś wie, jak to jest z wstępem do lasu z punktu widzenia prawa?

    Chodzi konkretnie o Puszczę Augustowską (to ta od Rospudy). Jakiś baran (chyba
    leśnictwo Dębiny) porozwieszał tabliczki o zakazie wstępu do lasu. To są takie
    solidne tablice, nie tam jakieś coś małego, co się wiesza i zdejmuje.
    Prawdopodobnie chodziło o to, że czerwiec był upalny i było zagrożenie pożarem.
    W lipcu lało prawie codziennie, mokro, zimno (grzybów od cholery), a tu zakaz...
    Oczywiście nikt tego nie przestrzega no i nikt nie egzekwuje, ale takie
    tabliczki wprowadzają trochę nerwową atmosferę. Wie ktoś o co chodzi?
    Partyzanci się może pojawili?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2007-08-07 08:18:13
    Temat: Re: Zakaz wstępu do lasu
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia 7 Aug 2007 09:57:13 +0200, Czapla napisał(a):

    > Może ktoś wie, jak to jest z wstępem do lasu z punktu widzenia prawa?

    Jeśli las jest "państwowy" to nadleśniczy może wprowadzić okresowy
    zakaz nie tylko w trakcie suszy, ale także gdy planuje tak jakieś prace
    leśnicze lub runo leśne jest zniszczone i musi się odnowić. Stały zakaz
    obowiązuje w przypadku szkółek, ostoi zwierząt, drzewostanów nasiennych
    i powierzchni doświadczalnych.
    Czyli praktycznie zawsze coś mogą znaleźć. Zastrzeżenie jest jedno
    - na znaku zakazu wstępu powinna być informacja o przyczynie zakazu
    i terminach jego obowiązywania (nie dotyczy upraw leśnych do 4m).
    Masz wariant miękki - zapytać nadleśnictwo o przyczynę i wariant twardy
    - uznać że znak nie jest ważny ponieważ jest niezgodny z ustawą o lasach.
    Poszukaj w rozporządzeniach ministerstwa ochrony środowiska - powinien być
    gdzieś wzór takiego znaku.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 3. Data: 2007-08-07 08:25:31
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Jeśli las jest "państwowy"

    Oczywiście!

    > Czyli praktycznie zawsze coś mogą znaleźć. Zastrzeżenie jest jedno
    > - na znaku zakazu wstępu powinna być informacja o przyczynie zakazu
    > i terminach jego obowiązywania

    Nie ma! Po prostu przybili tablicę z zakazem i koniec. Żadne tam szkółki,
    zwykła stara puszcza. Obszar jest taki, że runa leśnego nikt nigdy nie wyzbiera.

    > Poszukaj w rozporządzeniach ministerstwa ochrony środowiska - powinien być
    > gdzieś wzór takiego znaku.

    Dzięki, poszukam.
    Dwadzieścia parę lat temu też był zakaz, wtedy chodziło o Czarnobyl. Zakazali
    również siadania na trawie, ale wtedy to były tylko poufne zalecenia dla
    organizatorów koloniii. Może teraz chodzi o wypłoszenie turystów?

    Pozdrawiam

    Czapla

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 4. Data: 2007-08-08 21:18:33
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Czapla pisze:
    > Oczywiście!
    > Nie ma! Po prostu przybili tablicę z zakazem i koniec. Żadne tam
    > szkółki, zwykła stara puszcza. Obszar jest taki, że runa leśnego
    > nikt nigdy nie wyzbiera.
    Ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. 2005 nr 45 poz. 435)
    "Art. 26. 2. Stałym zakazem wstępu objęte są lasy stanowiące:
    1) uprawy leśne do 4 m wysokości;
    2) powierzchnie doświadczalne i drzewostany nasienne;
    3) ostoje zwierząt;
    4) źródliska rzek i potoków;
    5) obszary zagrożone erozją."
    Wg ust. 3 N-czy może wprowadzić czasowy zakaz wstępu gdy:
    "1) wystąpiło zniszczenie albo znaczne uszkodzenie drzewostanów
    lub degradacja runa leśnego;
    2) występuje duże zagrożenie pożarowe;
    3) wykonywane są zabiegi gospodarcze związane z hodowlą,
    ochroną lasu lub pozyskaniem drewna."
    I faktycznie konieczne (oprócz tych 4metrowych upraw) oznaczenie
    z podaniem przyczynu i okresu obowiązywania zakazu (to w ust. 4)
    Rozp. MOŚZNiL z dnia 6.01.1998r.w sprawie określenia wzoru znaku
    zakazu wstępu do lasu oraz zasad jego umieszczania.(Dz.U. 98.11.39 z
    dnia 23.01.1998r.)
    http://www.mos.gov.pl/2prawo/rozporzadzenia_ms/znak/
    zakaz_wstepu.html
    Zwróć jednak uwagę na §4 tego rozporządzenia.

    BTW "W lipcu lało prawie codziennie, mokro, zimno (grzybów od
    cholery), a tu zakaz..."
    http://www.ibles.waw.pl/bazy/pozary/index.php
    "obok czynników meteorologicznych ustalana jest wartość wilgotności
    ściółki oraz określany aktualny stopień zagrożenia na godz. 9.00 i
    13.00 według diagramów bądź tabel."- wiesz ile musi lać żeby
    wilgotność ścioły skoczyła do 20% po długim okresie suszy?

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2007-08-08 22:23:42
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. 2005 nr 45 poz. 435)

    Dzięki!

    > "Art. 26. 2. Stałym zakazem wstępu objęte są lasy stanowiące:
    > [...]  3)  ostoje zwierząt;

    Czyli praktycznie cała Puszcza Augustowska... BTW, dziki cholery rozwaliły mi
    zimą w pogoni za pędrakami całkiem solidne ogrodzenie.

    > I faktycznie konieczne (oprócz tych 4metrowych upraw) oznaczenie
    > z podaniem przyczynu i okresu obowiązywania zakazu (to w ust. 4)

    Niestety, nie podali. Sam zakaz.

    > Zwróć jednak uwagę na §4 tego rozporządzenia.

    Zwróciłem :).

    > wiesz  ile  musi  lać  żeby
    > wilgotność ścioły skoczyła do 20% po długim okresie suszy?

    Po pierwsze tak dużo tej suszy to nie było. Po drugie w Polsce to z lasami jest
    trochę inaczej niż tu, na tej Syberii. Tutaj w maju 10 stopniowe mrozy w nocy i
    zalegający po lesie śnieg to raczej reguła niż wyjątek (naprawdę!). A do tego
    praktycznie cały lipiec lało. Nie padało, tylko lało. Pewnie przez tę cholerną
    Rozpudę zapomnieli zmierzyć wilgotność ściółki.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 6. Data: 2007-08-08 23:46:40
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Czapla pisze:

    > Niestety, nie podali. Sam zakaz.
    Dla Ciebie to lepiej, zakaz wstępu oznaczony wadliwie.

    > Zwróciłem :).
    To teraz z uwzględnieniem wcześniejszego (brak podania
    przyczyny=wadliwe oznaczenie) możesz sobie określić czy zakaz Ciebie
    dotyczy.

    > w maju 10 stopniowe mrozy w nocy i zalegający po
    > lesie śnieg to raczej reguła niż wyjątek
    A wiesz, że są dwa okresy największej palności? Jeden to lato, drugi
    tuż po ustąpieniu wiosennych roztopów.
    > cały lipiec lało. Nie padało, tylko lało. Pewnie przez tę cholerną
    > Rozpudę zapomnieli zmierzyć wilgotność ściółki.
    A zajrzałeś na tę stronę IBL, do której linka podałem? Mógłbyś sobie
    sprawdzić jakie było zagrożenie konkretnego dnia, z dokładnością do
    nadleśnictwa i wiedziałbyś, że badanie zagrożenia pożarowego lasów (w
    tym ściółki) to Lasy Państwowe, które wobec Rozpudy niejako
    ortogonalne stanowisko mają. -> art.38a uol ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 7. Data: 2007-08-09 08:02:17
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > A  zajrzałeś  na tę stronę IBL,

    W bardzo dawnych czasach oni byli przy ul. niejakiej Wenery Kostrzewy :)
    (obecnie Bitwy Warszawskiej). Oczywiście, że na stronę jeszcze nie zajrzałem.
    W Puszczy Augustowskiej bywam od 30 lat. Nie jestem pewien, ale te tabliczki o
    zakazie wiszą chyba cały sezon. Dobry sposób na wypędzanie turystów... Ale mają
    tu takich sposobów więcej, niekoniecznie związanych z lasem. Co do pożarów,
    jedyne o jakich słyszałem, to podpalenia dokonane przez miejscowe menelstwo.
    Mają tu bardzo dobrą sieć obserwacyjną i każdy dymek widzą na bieżąco, ryzyko
    poważnego pożaru jest minimalne. Co do samego zakazu to zawsze dziwiłem się
    przepisom, których nijak nie można wyegzekwować. BTW, w tej mojej okolicy, w
    środku lasu, jest jeden obóz harcerski i kilkanaście pól namiotowych. Wszyscy
    łamią zakaz, ale nikt nikogo nie ściga. Aha, ten mój konkretny rejon to ma 10%
    powierzchni pod wodą. Tam zawsze było mokrawo, ale pewnie zakazy wstępu daje
    się hurtem na większy obszar.

    PS. Zwierzęta najlepiej tu obserwować nie wchodząc do lasu. Z rana całe
    towarzystwo wali przez pola w stronę jezior. Jak wiatr dobry, to nawet lornetka
    niepotrzebna.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 8. Data: 2007-08-09 10:12:28
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Czapla napisał(a) :

    > PS. Zwierzęta najlepiej tu obserwować nie wchodząc do lasu. Z rana całe
    > towarzystwo wali przez pola w stronę jezior.

    Na plażę? ;-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 9. Data: 2007-08-09 11:31:49
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Na plażę? ;-)

    Do wodopoju. Przecież ściółka według tabeli sucha jest :).

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 10. Data: 2007-08-09 11:52:04
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Czapla napisał(a) :

    > Do wodopoju. Przecież ściółka według tabeli sucha jest :).

    Ech, no i co ten cały WiFi robi w lesie? Zwierzaki są teraz
    zdezinformowane czytając komunikaty o ściółce.

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B