  • 11. Data: 2008-04-19 15:33:03
    Temat: Re: Zadatek, ktory nie został wpłacony
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 19, 4:58 pm, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

    > W sumie to mam watpliwosci czy jednak nie dochodzi tu do odstapienia
    > (pomimo nazwania tego w umowie roziazaniem)...

    Odstąpienie może nastąpić wskutek ziszczenia się warunku, bez
    oświadczenia woli strony?

  • 12. Data: 2008-04-20 08:22:36
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Odstąpienie może nastąpić wskutek ziszczenia się warunku, bez
    > oświadczenia woli strony?

    To ma byc pytanie?

    Mialem na mysli to, ze odstapienie od umowy dziala "wstecz" - w ten
    sensie ze niweczy sktuki czynnosci i stan ocenia sie tak jakby umowy nie
    bylo, rozwiazanie umowy dziala na przyszlosc.

    --
    pozdr
    luck

  • 13. Data: 2008-04-20 09:27:47
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 20, 10:22 am, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

    > To ma byc pytanie?

    Tak. Chodzi mi o to, że zgodnie z art. 395 KC odstąpienie od umowy: 1)
    jest prawem strony, 2) wykonuje się przez złożenie oświadczenia woli.
    W naszym wypadku trudno twierdzić, żeby było to prawo strony, chyba że
    stwierdzimy, że strona miała prawo do niezapłacenia pierwszej raty
    zadatku (trzeba by znać całą umowę). Natomiast IMO nie jest dokonywane
> [...]

    > sensie ze niweczy sktuki czynnosci i stan ocenia sie tak jakby umowy nie
    > bylo, rozwiazanie umowy dziala na przyszlosc.

    IMO rozwiązanie umowy może być również ze skutkiem "wstecz". To
    zresztą sugeruje art. 497.

  • 14. Data: 2008-04-20 18:23:34
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Paweł Marcisz pisze:

> [...]
    > stwierdzimy, że strona miała prawo do niezapłacenia pierwszej raty
    > zadatku (trzeba by znać całą umowę). Natomiast IMO nie jest dokonywane

    Cos krecisz - mylisz umowne prawo odstapienia od oswiadczenia o
    odstapieniu. To sa dwie rozne sprawy, ale te dywagacje to zupelny OT.

    > IMO rozwiązanie umowy może być również ze skutkiem "wstecz". To
    > zresztą sugeruje art. 497.

    Owszem, moze.
    Ale coraz bardziej zastanawiam sie o czym ta dyskuja... :-/

    --
    pozdr
    luck

  • 15. Data: 2008-04-20 23:14:14
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 20, 8:23 pm, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

    > Cos krecisz - mylisz umowne prawo odstapienia od oswiadczenia o
    > odstapieniu. To sa dwie rozne sprawy, ale te dywagacje to zupelny OT.

    A w jaki inny sposób niż wskutek realizacji umownego prawa odstąpienia
    miałoby się Twoim zdaniem zrealizować odstąpienie od tej umowy?

    > Owszem, moze.
    > Ale coraz bardziej zastanawiam sie o czym ta dyskuja... :-/

    No w tej chwili akurat o tym, że napisałeś, iż rozwiązanie umowy
    działa na przyszłość, przeciwnie niż odstąpienie, które działa ex
    tunc. Tymczasem rozwiązanie może być również ex tunc.

  • 16. Data: 2008-04-21 06:53:55
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Paweł Marcisz pisze:

    > A w jaki inny sposób niż wskutek realizacji umownego prawa odstąpienia
    > miałoby się Twoim zdaniem zrealizować odstąpienie od tej umowy?

    Pisalem o sytuacji, kiedy skladam oswiadczenie o odstapieniu od
    jakiejkolwiek umowy, niekoniecznie realizujac umowne prawo odstapienia.
    Inna beczka sa oczywiscie konsekwencje, ale mniejsza o to.

    > No w tej chwili akurat o tym, że napisałeś, iż rozwiązanie umowy
    > działa na przyszłość, przeciwnie niż odstąpienie, które działa ex
    > tunc. Tymczasem rozwiązanie może być również ex tunc.

    Racja, powinienem byc bardziej precyzyjny

    EOT

    --
    pozdr
    luck