  • Data: 2009-05-04 08:44:38
    Temat: Zachowek.... zgłupiałem
    Od: Krasnal <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Przykra sprawa umarła mi Mama. Rodzina chce dosc szybko
    uregulowac sprawy majatkowe, a ja mam przy tej okazji dylemat.
    Jest testament w ramach ktorego czesc tego co zostaje po Mamie ma
    dostac moje rodzenstwo, z czym nie mam zadnych problemow. Ale jest
    jeszcze jedna czesc.
    Mama napisala w testamencie ze nalezna jej czesc majatku po jej
    rodzicach ma dostac jej siostra.
    No i tu pojawia sie moj problem. Bo ten zapis nie jest po mojej mysli.
    Nie zamierzam go obalac, tym bardziej ze dziadkowie zyja i jak troche
    pomysla, byc moze juz to nawet zrobili, to cala swoja posiadlosc
    zapisza notarialnie na siostre mamy, i jakiekolwiek rozdzielanie
    posuje tylko juz nadszarpniete stosunki rodzinne, a pozytku z tego nie
    bedzie.
    Chcialem sie jednak zapytac jak ma sie zachowek od tego co zostanie po
    dziakach w sytuacji gdy:
    1/ dziadkowie zapisuja calosc notarialnie siostrze mamy i umieraja,
    czy ja jako wnuk mam do zachowku prawo? Od czego jest wtedy liczony
    ten zachowek skoro wszytsko za ich zycia zmienilo wlasciciela?

    2/dziadkowie umieraja, zostaje siostra mamy i testament w ktorym moja
    mama zrzeka sie swojej czesci. Czy mam prawo do zachowku? Od jakiej
    czesci? (zarowno siostra mamy i mama mialy 2-ke dzieciakow, a ich
    mezowie zyja)

    3/ w najblizszym czasie ma sie odbys sprawa o "nabycie spadku" czy
    moja obecnosc na niej ma jakiekolwiek znaczenie w powyzszych
    kwestiach. Nie mam zamiaru oprotestowywac testamentu, chcialbym jednak
    zachowac sobie to co po dziadkach nalezy mi sie w ramach "zachowku".
    czy na tej sprawie moja nieobecnosc moze mnie tego pozbawic? Zaznaczam
    ze w testamencie Mama wyraznie zaznaczyla ze nalezna jej czesc spadku
    po rodzicach ma dostac sie jej siostrze.

    Pozdrawiam
    i dzieki za rady.

    Krasnal