    From: "M." <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: ZUS / dziedziczenie dlugow i nie tylko
    Date: 25 Apr 2008 18:54:33 +0200

    Witam

    Wiem, ze temat, ktory chce poruszyc jest dosyc czesto opisywany w internecie i
    nie tylko. Nim jednak odeslecie mnie do poszukiwan w archiwum tej grupy (ktore
    juz poczynilam) lub/i w google (co tez uczynilam) chcialabym, zebyscie
    przyjrzeli sie tej sprawie - zaczyna sie podobnie jak setki innych spraw:
    W listopadzie 2005 roku zmarl moj ojciec. Osoba ta jednak byla mi dosc obca,
    gdyz od 1987 roku byl on rozwiedziony z moja matka i praktycznie go nie
    widywalam. Nie kontaktowal sie, nie dzwonil, nie placil zasadzonych alimentow
    (nie bede ukrywala, ze byl alkoholikiem). 6 marca 2006 r. wystapilam z
    wnioskiem o przyznanie mi renty rodzinnej po zmarlym. ZUS wydal decyzje
    odmowna, m.in. twierdzac:
    "W dziesiecioleciu liczonym do dnia zgodnu tj. 24.11.1995-24.11.2005r. nie
    udowodniono zadnych okresow skladkowych i nieskladkowych."
    Dzisiaj jednak otrzymalam pismo z ZUS by wyjasnic sprawy zwiazane z moim ojcem
    (date spotkania wyznaczono na poniedzialek), gdy zadzwonilam dowiedziec sie w
    jakiej to sprawie (gdyz wskazany termin koliduje z moimi obowiazkami)
    dowiedzialam sie, ze moj ojciec w latach 1997-2003 prowadzil dzialalnosc
    gospodarcza i nie placil skladek ZUS - za siebie i za pracownikow. W zwiazku z
    tym, ze jestem jego spadkobierca, bo niestety w ciagu 6 miesiecy od uzyskania
    informacji o smierci, NIE odrzucilam spadku, ani nie przyjelam go z
    dobrodziejstwem inwentarza, automatycznie przyjelam spadek wprost (wraz z
    dlugami o ktorych istnieniu nie wiedzialam). Sytuacja jest dosc patowa i
    wiekszosc opinii, z ktorymi sie spotykam mowia, ze malo da sie zrobic. Jednak
    znalazlam przynajmniej jedno wyjscie, ktore (IMHO) pasuje do mojej sytuacji -
    chodzi mianowicie o KC art. 1019 par. 2. Znalazlam nawet wzor stosownego
    pisma, ktore praktycznie w pelni odpowiada mojej sytuacji.
    W zwiazku z powyzszym mam jednak nastepujace pytania:
    1. Czy mozna cos jeszcze zrobic?
    2. Jak dokladnie powinnam postapic?
    (udac sie do wpierw do ZUS, uzyskac informacje o dlugach, zlozyc w sadzie
    stosowny wniosek (gdzie powinnam udac sie z prosba o pomoc w porzadnym
    przygotowaniu takiego dokumentu?), i... ?)

    Zalozmy jednak, ze sad nie przychylilby sie do mojego wniosku (czy moge sie
    odwolac?). ZUS zazadalby splaty dlugu. Ja mam 22 lata, studiuje, nie pracuje,
    jestem na utrzymaniu matki i babki, a nasza sytuacja finansowa jest dosc
    trudna. Jak ZUS moze kazac mi splacac dlug skoro nie mam z czego (komornik tez
    nie ma co zajac)? Czy rosna mi odsetki? I w koncu czy moge starac sie na
    umorzenie dlugu od ZUS (podobnie jakby mogl uczynic moj ojciec, gdyby zyl, np.
    w mysl art. 28 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie
    ubezpieczeń społecznych)?

    Przepraszam za tak dlugi opis.
    Dziekuje z gory wszystkim za pomoc.
    Pozdrawiam