  • 11. Data: 2009-07-28 08:02:40
    Temat: Re: Wyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze
    Od: browar <m...@g...com>

    MZ, wombi, Liwiusz - dzięki za odpowiedź.

  • 12. Data: 2009-07-28 08:27:58
    Od: browar <m...@g...com>

    Jak już jesteśmy w temacie remontów to się dopytam:
    1. Co jeśli spółdzielnia będzie wymieniała swoim członkom wodomierze,
    instalacje CO itp. dokonywany będzie pomiar szczelności instalacji
    gazowej - czy wtedy ktoś kto wyodrębnił prawo własności zostanie w
    ogóle objęty wymianą/takim badaniem? Czy mogę zostać "zmuszony" do
    wymiany i do płacenia za nią? Rozumiem, że decyzja o wymianie w/w np.
    wodomierzy będzie wiązała się z opłatą na rzecz spółdzielni/
    podwykonawcy?
    2. Wyobraźmy sobie, że tuż przy moim liczniku w pionie wodnym pęka
    rura. To, że pękła i nie doprowadza wody do wyższych kondygnacji,
    zalewa pion jest moim problemem i mam ponieść koszty naprawy, czy też
    spółdzielnia wspaniałomyślnie zajmie się usterką i zadba o swoich
    członków z wyższych pięter do których woda nie dopływa.

    --
    Pozdrawiam, Michał.

  • 13. Data: 2009-07-28 08:42:10
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    browar pisze:
> [...]
    > wymiany i do płacenia za nią? Rozumiem, że decyzja o wymianie w/w np.
    > wodomierzy będzie wiązała się z opłatą na rzecz spółdzielni/

    Trzeba sobie jedno wyjaśnić: przekształcając prawo własności nie czynisz
    ze swojego mieszkania lokalu bezczynszowego. Nadal partycypujesz w
    kosztach utrzymania części wspólnej nieruchomości. Nadal płacisz fundusz
    remontowy, którym zarządza ..i własnie tu można zdecydować czy zarządca
    wynajęty przez wspólnotę (jeśli taka powstanie) czy nadal spółdzielnia
    (jeśli wspólnota nie powstała). Rzeczy o których piszesz wchodzą w skład
    czynności konserwatorskich, które w Twoim m. inn. imieniu zleca zarządca
    (spółdzielnia). Oczywiście wszystko zależy od tego na jakich warunkach
    spółdzielnia wymienia wodomierze. Może od członków zażądać "zrzutki" ale
    zwykle takie operacje są pokrywane z funduszu remontowego. W związku z
    tym że na niego płacisz masz pełne prawo z niego korzystać tak samo jak
    "spółdzielcy".
    Jest jeszcze jedna kwestia: od jakiegoś czasu posiadając nawet
    "spółdzielcze własnościowe" prawo do lokalu (nabyte np. na rynku
    wtórnym) wcale nie trzeba być członkiem spółdzielni. Obowiązują Cię
    takie same obowiązki ale też i prawa (z małymi wyjątkami, zależnymi od
    statutu danej spółdzielni).

> [...]
    > spółdzielnia wspaniałomyślnie zajmie się usterką i zadba o swoich
    > członków z wyższych pięter do których woda nie dopływa.

    To zależy czyją własnością jest pion. Zwykle to co do licznika jest
    "państwowe" czyli np. zakładu gazownicego, wodociagów, nalezy do części
    wspólnej. To co za licznikiem jest własnością lokatora. Trochę ciężko mi
    sobie wyobrazić licznik na pionie, zwykle są przy urządzeniach
    końcowych, ewentualnie na przyłączu biegnącym bezpośrednio do lokalu.
    Jak sobie wyobrażasz działanie licznika na pionie, który przepuszcza
    zarówno wodę do Ciebie jak i do sąsiadów?:)

    Wracając do meritum to piony należą do części wspólnych i jako takie są
    remontowane z funduszu remontowego. Osobną (często wywołującą sporo
    emocji) kwestią jest to kto zapłaci np. za uszkodzenia glazury powstałe
    przy wymianie uszkodzonej rury. Ale to akurat w zasadzie nie zależy od
    typu własności lokalu, raczej od zasad ustalonych przez
    wspólnotę/spółdzielnię.

    --
    pozdrawiam
    MZ

  • 14. Data: 2009-07-28 09:36:10
    Od: browar <m...@g...com>

    On 28 Lip, 10:42, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > zarówno wodę do Ciebie jak i do sąsiadów?:)
    >
    > Wracając do meritum to piony należą do części wspólnych i jako takie są

    Oczywiście, chodziło mi o przyłącze biegnące bezpośrednio do lokalu.
    Fakt, opłacanie funduszu remontowego rozwiązuje wszystkie w/w
    problemy.
    Dziękuję.

    --
    Pozdrawiam, Michał.