  • 1. Data: 2007-10-22 14:03:31
    Temat: Wezwanie do zapłaty za naruszenie praw autorskich
    Od: "PhotoM" <f...@n...pl>

    Witam,
    jestem w trakcie sporządzania wezwania do zapłaty za wykorzystanie mojej
    fotografii bez zgody. W związku z tym mam parę pytań, aby upewnić się czy
    wszystko zostało dobrze wykonane. Rozumiem, że mam podać co winowajca
    naruszył, a więc: art. 16 i 17 (wykorzystał bez zgody, dodatkowo nie
    podpisał) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jeśli żądam
    zadośćuczynienia to muszę podać też podstawę do tego? A więc dla naruszenia
    praw majątkowych art. 79, a dla osobistych? Niby dotyczy tego art. 78, ale
    czy mam prawo żądać w wezwaniu do zapłaty za naruszenie praw osobistych? W
    artykule tym jest napisane, że sąd może przyznać odszkodowanie, a więc chyba
    dopiero na rozprawie? Jeszcze jedna kwestia. Co oznacza, że naruszenie jest
    zawinione?
    Pozdrawiam
    Photo M.

  • 2. Data: 2007-10-22 15:50:05
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "PhotoM" <f...@n...pl> writes:

    [...]

    > jestem w trakcie sporządzania wezwania do zapłaty za wykorzystanie
    > mojej fotografii bez zgody.

    Jeśli nie podano autorstwa, to grozi za to również do trzech lat
    więzienia.

  • 3. Data: 2007-10-22 15:53:23
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "PhotoM" <f...@n...pl> writes:

    [...]

    > jestem w trakcie sporządzania wezwania do zapłaty za wykorzystanie
    > mojej fotografii bez zgody.

    Jeśli nie podano autorstwa, to grozi za to również do trzech lat
    więzienia (prawo autorskie, art. 115 ust. 2).

  • 4. Data: 2007-10-23 00:08:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 22.10.2007 PhotoM <f...@n...pl> napisał/a:
> [...]
    > wszystko zostało dobrze wykonane. Rozumiem, że mam podać co winowajca
    > naruszył, a więc: art. 16 i 17 (wykorzystał bez zgody, dodatkowo nie

    W znaczeniu kwalifikacji prawnej - nie musisz nic podawać - takie
    rzucanie paragrafami to raczej dla efektu psychologicznego czy też "aby
    uniknąć nieporozumień".

    > dopiero na rozprawie? Jeszcze jedna kwestia. Co oznacza, że naruszenie jest
    > zawinione?

    Naruszył mając podstawy aby sądzić, że narusza (może naruszać) lub wręcz
    wiedząc, że narusza. Pomyśl o tym w kontekscie prawa o ruchu drogowym :)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-10-23 11:50:56
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości > W znaczeniu
    kwalifikacji prawnej - nie musisz nic >podawać

    W "poradniku" jak pisać wezwanie do zapłaty znalazłem, że należy podać
    podstawę prawną. No, ale pomijając to głównie rozchodzi mi się o to czy mogę
    żądać odszkodowania za naruszenie praw osobistych czy dopiero sąd może
    nałożyć takie odszkodowanie. W przypadku praw majątkowych ustawa to
    precyzyjnie określa, natomiast tutaj jest mowa o sądzie. Wydaje mi się to
    trochę bez sensu, że sam nie mogę tego żądać, ale wolę się upewnić zanim
    ktoś mnie oskarży o wyłudzenie.

    Pozdrawiam,
    Photo M.

  • 6. Data: 2007-10-23 11:52:12
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

  • 7. Data: 2007-10-23 12:26:03
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 23 Oct 2007 13:52:12 +0200, Photo M napisał(a):

> [...]
    > precyzyjnie określa, natomiast tutaj jest mowa o sądzie. Wydaje mi się
    > to trochę bez sensu, że sam nie mogę tego żądać, ale wolę się upewnić

    Jeśli poradnik udziela takich rad to wyrzuć go do kosza.
    Żądać możesz ile chcesz - nawet bilion dolarów - natomiast przepis odnosi
    się do tego co może dać Ci sąd. Tylko sąd jest związany brzmieniem
    przepisu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 8. Data: 2007-10-23 12:57:34
    Od: "Photo M" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Olgierd" napisał w wiadomości
    > Żądać możesz ile chcesz - nawet bilion dolarów - natomiast przepis odnosi
    > się do tego co może dać Ci sąd. Tylko sąd jest związany brzmieniem
    > przepisu.

    Ok już wyrzucilem ;). Czyli jeśli będę żądać odszkodowania za naruszenie
    praw osobistych to na co mam się powołać? Przyjmijmy, że jednak chcę się
    powołać na jakąś podstawę prawną ;). Bo art. 78 chyba odpada skoro odnosi
    się jedynie do sądu? Natomiast w przypadku odszkodowania z tytułu naruszenia
    praw majątkowych mogę się powołać na art. 79 prawda?
    Dzięki wszystkim za odpowiedzi.

    Pozdrawiam,
    Photo M.

  • 9. Data: 2007-10-23 13:52:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2007, Photo M wrote:

    > No, ale pomijając to głównie rozchodzi mi się o to czy mogę
    > żądać odszkodowania za naruszenie praw osobistych czy dopiero sąd może
    > nałożyć takie odszkodowanie.

    IMHO należy na to patrzeć inaczej.
    Zawsze można przecież zawrzeć UGODĘ, prawda?

    > trochę bez sensu, że sam nie mogę tego żądać,

    ...a *poprosić* możesz? ;)
    Albo proponować :P
    "...za narusznie praw osobistych proponuję xxx odszkodowania dla mnie"

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-10-23 13:57:52
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 23 Oct 2007 14:57:34 +0200, Photo M napisał(a):

> [...]
    > się jedynie do sądu? Natomiast w przypadku odszkodowania z tytułu
    > naruszenia praw majątkowych mogę się powołać na art. 79 prawda? Dzięki

    Dla Ciebie podstawą jest art. 17 pa. Jeśli zażądasz biliona dolarów, to
    on może wskazywać art. 79 pa jako podstawę do ograniczenia Twoich
    oczekiwań.
    Z drugiej strony art. 79 ust. 1 pkt 3 lit a stanowi, że sąd może zasądzić
    nawet ten bilion dolarów.