  • 11. Data: 2005-03-25 21:46:37
    Temat: Re: Wezwanie do zapłaty i informacja o rowiązaniu umowy
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Olgierd napisał(a):
    > Hmmm nie jest mi znane orzecznictwo, które mówi, że adresat "mógł się
    > zapoznać" z przesyłką, której nie odebrał. Kapec wyraźnie wprowadza
    > domniemanie doręczenia pism sądowych, nie prywatnych. Jeśli nie
    > przychodzę na pocztę i nie mam świadomości nawet, że jakaś przesyłka
    > jest - IMHO nic z tego.

    Awizowanie jest czasem uznawane za możliwość zapoznania się ze złożonym
    oswiadczeniem woli, to tym bardziej sytuacja, w której adresat wprost
    odmówił przyjęcia. Przecież w art.61 kc nie chodzi o zapoznanie się ze
    złożonym ośwaidczeniem, a o samą możliwość uczynienia tego. Jeśli
    odmawaisz przyjęcia, to jak najbardziej mogłeś zapoznać się z przesyłką
    (oświadczeniem). Orzecznictwa nie chce mi się szukać, bo jak dla mnie to
    oczywiste, ale jeśli się upierasz...

    KG

  • 12. Data: 2005-03-26 07:58:14
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Fri, 25 Mar 2005 22:46:37 +0100, na pl.soc.prawo, kam napisał(a):

    > Orzecznictwa nie chce mi się szukać, bo jak dla mnie to
    > oczywiste, ale jeśli się upierasz...

    No to ja pogrzebałem: 1) wyrok SN z 28.02.2002, III CKN 1316/00: "nie
    można wprost przenosić reguł doręczeń procesowych na użytek skuteczności
    składania oświadczeń woli"; 2) (jeszcze lepsze) wyrok SN z 18.11.1999 I
    PKN 375/99 "Podjęcie przez pracownika zawiadomienia o przesyłce
    pocztowej skierowanej na jego adres przez pracodawcę (awizo) nie jest
    równoznaczne z dojściem do niego zawartego w tej przesyłce oświadczenia
    woli(...)"; 3) tu jest wprawdzie rozbieżność, bo już w wyroku SN z
    11.12.1996 I PKN 36/96 sąd wyraził pogląd, że celowe niepodejmowanie
    awizowanej przesyłki nie uchybia skuteczności (podobnie uchwała SN z
    29.12.1994 III CZP 162/94).
    Wydaje mi się zatem, że pogląd SN ewoluuje w kierunku uznania, że
    korespondencja prywatna musi być w łapce, żeby można było się z nią
    zapoznać.

    --
    Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 13. Data: 2005-03-26 09:10:59
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 26 Mar 2005 08:58:14 +0100, Olgierd napisał(a):

    > Wydaje mi się zatem, że pogląd SN ewoluuje w kierunku uznania, że
    > korespondencja prywatna musi być w łapce, żeby można było się z nią
    > zapoznać.

    Ale ja miałem na myśli różnicę między:
    - nie został zawiadomiony
    - na skutek świadomej odmowy zawiadomienie nie dotarło do niego

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Internet Explorer służy do przeglądania zawartości internetu

  • 14. Data: 2005-03-26 09:41:19
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Olgierd napisał(a):
    > No to ja pogrzebałem: 1) wyrok SN z 28.02.2002, III CKN 1316/00: "nie
    > można wprost przenosić reguł doręczeń procesowych na użytek skuteczności
    > składania oświadczeń woli"

    też mi się podoba, ale zacytuj tezę do końca i wyciągnij wnioski
    a najlepiej sięgnij do uzasadnienia
    bo w tym orzeczeniu chodzi właśnie o to, że nie można stosować do oceny
    skuteczności złożenia oświadczenia woli _zaostrzonych_ wymogów z kpc :)

> [...]
    > pocztowej skierowanej na jego adres przez pracodawcę (awizo) nie jest
    > równoznaczne z dojściem do niego zawartego w tej przesyłce oświadczenia

    ponownie polecam uzasadnienie :)

    > Wydaje mi się zatem, że pogląd SN ewoluuje w kierunku uznania, że
    > korespondencja prywatna musi być w łapce, żeby można było się z nią
    > zapoznać.

    a mnie się nie wydaje :)
    nie w łapce, a możliwość zapoznania się, czyli np. możliwość udania się
    na pocztę po odbiór awizowanej przesyłki
    tym bardziej masz "w łapce" przesyłkę odmawiając jej odbioru - wiesz że
    była przesyłka, adresowana do ciebie, nawet nadawcę znasz -> miałeś
    możliwość zapoznania się z oświadczeniem, a że nie chciałeś...

    KG