  • 1. Data: 2007-12-05 23:52:52
    Temat: Uznanie testamentu, a zachowek.
    Od: "friko" <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mam taki problem. Moja mama, wdowa, zapisała mi w testamencie notarialnym
    cały swój majątek. Mam dwoje rodzeństwa, ale moja sytuacja materialna jest
    zdecydowanie najgorsza. Mój brat podpisał u notariusza, w obecności mojej
    mamy &#8222;zrzeczenie się dziedziczenia&#8221;, bez żadnych warunków. Rozumiem, że
    nie
    dziedziczy ani on , ani jego dzieci. Jeżeli po śmierci mamy, moja siostra
    zaakceptuje dziedziczenie przeze mnie całego majątku, czyli zgodzi się przed
    sądem lub notariuszem z postanowieniami testamentu, to jakie prawa do tego
    majątku mają jej pełnoletnie dzieci?
    O ile wiem, w przypadku dziedziczenia ustawowego bez testamentu, w przypadku
    odrzucenia należnej części przez moją siostrę przechodziłaby ona na jej
    dzieci. Czy w przypadku zgody mojej siostry na dziedziczenie przeze mnie
    całego majątku zgodnie z testamentem, bez żądania zachowku, jej pełnoletnie
    dzieci mają jeszcze jakieś prawo do tego majątku? Czy mogą żądać zachowku?

  • 2. Data: 2007-12-06 01:30:38
    Temat: Re: Uznanie testamentu, a zachowek.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    friko wrote:
> [...]
    > dzieci mają jeszcze jakieś prawo do tego majątku? Czy mogą żądać zachowku?

    Tak. brat ani jego dzieci nie dziedziczą, ani nie mają prawa do zachowku.
    Tak jakby nigdy ich nie było.

    Przy testamencie takim jak napisałeś siostra ani jej dzieci nie mają
    żadnych praw do majątku.

    Siostra może żądać zachowku w ciągu 3 lat od dnia otwarcia testamentu.
    Jeśli przeżyje te 3 lata i nie zechce zachowku, to wówczas nikt ani ona
    ani jej dzieci zachowku już żądać nie będą mogły.
    Jeśli nie przeżyje, to tylko w takim przypadku o zachowek będą mogły
    wystąpić dzieci (chociaż też nie jestem pewien).

    Co do uznawania testamentu przez siostrę, to raczej niewiele ma do
    powiedzenia. Może go co najwyżej próbować podważyć jeśli ma jakieś
    racjonalne argumenty.