    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uznanie testamentu, a zachowek.
    Date: Wed, 05 Dec 2007 19:30:38 -0600

    friko wrote:
    > Mam taki problem. Moja mama, wdowa, zapisała mi w testamencie notarialnym
    > cały swój majątek. Mam dwoje rodzeństwa, ale moja sytuacja materialna jest
    > zdecydowanie najgorsza. Mój brat podpisał u notariusza, w obecności mojej
    > mamy &#8222;zrzeczenie się dziedziczenia&#8221;, bez żadnych warunków. Rozumiem, że
    nie
    > dziedziczy ani on , ani jego dzieci. Jeżeli po śmierci mamy, moja siostra
    > zaakceptuje dziedziczenie przeze mnie całego majątku, czyli zgodzi się przed
    > sądem lub notariuszem z postanowieniami testamentu, to jakie prawa do tego
> [...]

    Tak. brat ani jego dzieci nie dziedziczą, ani nie mają prawa do zachowku.
    Tak jakby nigdy ich nie było.

    Przy testamencie takim jak napisałeś siostra ani jej dzieci nie mają
    żadnych praw do majątku.

    Siostra może żądać zachowku w ciągu 3 lat od dnia otwarcia testamentu.
    Jeśli przeżyje te 3 lata i nie zechce zachowku, to wówczas nikt ani ona
    ani jej dzieci zachowku już żądać nie będą mogły.
    Jeśli nie przeżyje, to tylko w takim przypadku o zachowek będą mogły
    wystąpić dzieci (chociaż też nie jestem pewien).

    Co do uznawania testamentu przez siostrę, to raczej niewiele ma do
    powiedzenia. Może go co najwyżej próbować podważyć jeśli ma jakieś
    racjonalne argumenty.