  • 1. Data: 2009-11-03 21:57:17
    Temat: Umowa z zarządcą a zmiana sposobu zarządu wspólnoty
    Od: jQ <a...@s...pl>

    Jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej, jak również jej zarządu. W
    momencie, gdy, poprzez wydzielenie pierwszego lokalu w budynku, utworzona
    została wspólnota mieszkaniowa, pierwsi jej członkowie wraz z deweloperem
    podpisali z pewną firmą umowę na zarządzanie i administrowanie
    nieruchomością należącą do wspólnoty. Umowa została podpisana notarialnie

    Około roku później mieszkańcy postanowili powołać swój zarząd. W tym celu
    przegłosowana została uchwała wspólnoty o zmianie sposobu zarządu - z
    notarialnie wpisanego do księgi wieczystej, na zarząd wybierany spośród
    mieszkańców. Wybrany został także skład nowego zarządu. Uchwałę notariusz
    przyklepał, w sądzie zostały papiery złożone, wpis o zarządcy został
    wykreślony. Umowa z dotychczasowym zarządcą nie została jednak do tej pory
    rozwiązana ani aneksowana. W praktyce firma ta wykonuje obecnie zadania
    administratora, ale zarządza zarząd wybrany spośród mieszkańców. Mam jednak
    wątpliwość - czy skoro podjęta została uchwała o zmianie sposobu zarządu,
    to umowa z tamtą firmą, odnośnie zarządu wspólnoty jest ważna, czy utraciła
    moc prawną? Czy konieczne jest aneksowanie jej, czy nie? No i czy wybrany
    spośród mieszkańców zarząd może ją wypowiedzieć.

    Podsumowując - czy są jakieś uregulowania prawne odnośnie takich sytuacji,
    gdy wykonanie jakiejś umowy zależy od uwarunkowań prawnych, a uwarunkowania
    te tracą swoją moc, albo zostają zmienione.

  • 2. Data: 2009-11-05 21:55:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Nov 2009, jQ wrote:

> [...]
    > to umowa z tamtą firmą, odnośnie zarządu wspólnoty jest ważna, czy utraciła

    Zastanówmy się: jakie podmioty zawarły umowę?
    IMO - zmienił się przedstawiciel strony (wspólnoty), ale nie sama strona:
    stronami są wspólnota i "administrator", poprzednio przedstawicielem
    byli właściciele lokali (developer niewątpliwie wystąpił w tej roli,
    więc bez różnicy), teraz przedstawicielem jest zarząd.
    Zmienił się również zakres umowy - nie piszesz, co w niej jest.
    Niestety ustawodawca raczył byc nieścisły, i nie rozróżnił "zarządu
    bezpośredniego" (podejmowania decyzji) od wykonawstwa (potocznie
    zwanego "administracją"), więc może wystarczy inaczej interpretować
    te same zapisy w umowie ;)

    > Czy konieczne jest aneksowanie jej, czy nie? No i czy wybrany
    > spośród mieszkańców zarząd może ją wypowiedzieć.

    Oczywiscie że może - za zarządzanie odpowiada tenże zarząd, jak
    mieszkańcy się zgodzili, to mają za swoje ;), jak zarząd doprowadzi
    do szkód (np. wskutek tego, że sam nie będzie w stanie "obsłużyć"
    owej "administracji") to też będzie miał za swoje.

    > Podsumowując - czy są jakieś uregulowania prawne odnośnie takich sytuacji,
    > gdy wykonanie jakiejś umowy zależy od uwarunkowań prawnych, a uwarunkowania
    > te tracą swoją moc, albo zostają zmienione.

    IMO trzeba zacząć od postaw: kto jest STRONĄ umowy?
    W ustawie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-wlasnosci
    -lokali-1_2_8.html
    ...czytamy:
    +++
    Art. 6
    Ogół właœcicieli, których lokale wchodzš w skład okreœlonej
    nieruchomoœci, tworzy wspólnotę mieszkaniowš.
    Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zacišgać
    zobowišzania, pozywać i być pozwana.
    ---

    Chyba wszystko.
    Była wspólnota - jest wspólnota, nie ma "tracenia mocy" przez
    zobowiązania wspólnoty!
    "Uwarunkowania prawne"?
    To niby jak zostanie zmieniony zarząd jakiejś spółki to
    umowy zawarte przez poprzedni zarząd mają zniknąć?
    :)

    pzdr, Gotfryd
    (mała wspólnotaw w zarządzie własnym, na "dużych" znam się
    "jak kot na kwaśnym mleku" ;))