    From: Adam Dwojnowski <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Udzial wlasny w OC(?) -- Art. 363 kodeksu cywilnego
    Date: Wed, 02 Jun 2004 22:49:13 +0200

    Kolega cofajac na parkingu przed firma uszkodzil mi pojazd (krazownik
    polskich szos, Cinquecento 700). Naprawa finansowana jest z jego OC.
    Samochod zostal zabrany do warsztatu, z ktorym towarzystwo (PTU)
    ma ponoc podpisana umowe. Naprawa miala byc "bezgotowkowa". Rozumialem
    to tak, ze warsztat doprowadzi pojazd do stanu uzywalnosci i rozliczy
    sie z PTU, a ja nie bede ponosil z tego tytulu zadnych kosztow.
    Potwierdzilem to zarowno u goscia dokonujacego ogledzin jak
    i w warsztacie.

    Dzisiaj dzwoni do mnie warsztat i mowi, ze mam pokryc 35% kosztow
    czesci (udzial wlasny). Potem okazuje sie, ze polowa czesci jest
    juz wymieniona, a ja powinienem zadzwonic do PTU i upomniec sie
    o te 35% bo ponoc zadne inne towarzystwo w przypadku OC nie obciaza
    klientow udzialem wlasnym.

    Dzwonie do PTU i pytam o udzial wlasny przy OC. Powoluja sie na
    art. 363 kodeksu cywilnego. Sprawdzilem. Art. ten brzmi:

    Art. 363. p.1. Naprawienie szkody powinno nastapic, wedlug
    wyboru poszkodowanego, badz przez przywrocenie stanu poprzedniego,
    badz przez zaplate odpowiedniej sumy pienieznej. Jednakze gdyby
    przywrocenie stanu poprzedniego bylo niemozliwe albo gdyby
    pociagalo za soba dla zobowiazanego nadmierne trudnosci lub
    koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza sie; do swiadczenia
    w pieniadzu.

    Pytanie 1: czy towarzystwo ma podstawe obciazenia mnie udzialem
    wlasnym? Jesli tak, to na podstawie jakich przepisow? (bo chyba
    nie na podst. 363) Samochod jest zdaje sie z roku 96/97 (dowod
    jest w warsztacie, nie mam jak sprawdzic).

    Pytanie 2: jakie przepisy reguluja rozliczanie czesci, ktore
    byly wczesniej czesciowo uszkodzone? Mialem wczesniej niewielkie
    wgniecenie na masce silnika. PTU stwierdzilo, ze przez to wartosc
    maski spadla o polowe. Moga zatem zrefundowac 15% kosztow maski
    100% -50% -35% (udzial wlasny) = 15%

    Jakie przepisy to reguluja?

    Adam D.