  • 11. Data: 2006-03-16 14:38:26
    Temat: Re: Tłumaczenia - czy trzeba zakładać działalność gospodarczą?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    dn wrote:

    > Czy na pewno? W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej jest
    > zapis, że "jest to działalność prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany".

    A czy zawsze codziennie masz jakieś tłumaczenie do wykonania? I
    pracujesz w określonych godzinach?

  • 12. Data: 2006-03-16 15:23:38
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości

    > A czy zawsze codziennie masz jakieś tłumaczenie do wykonania? I

    > pracujesz w określonych godzinach?

    Nie ma mowy w tym przepisie, że "sposób ciągły" = "codziennie lub w ustalonych
    godzinach". Czyli
    każdy może sobie to interpretować jak chce i w tym jest problem.

  • 13. Data: 2006-03-16 15:33:49
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

    Użytkownik "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM> napisał w wiadomości

    > Wlasnie po to podpisujesz umowe o dzielo zebys nie musial prowadzic DG. Jest to
    nijako alternatywa
    > a mógł legalnie brać pieniądze i płacić podatki a ktoś tam może sobie legalnie
    zrobić koszty i ma
    > na nie "podkładkę".

    Mam nadzieję, że tak jest. Gdzieś jednak musi być granica, bo inaczej np. grupa
    tłumaczy
    współpracujących ze sobą też mogłaby rozliczać się z kontrahentami na umowę o dzieło,
    pomijając
    rejestrację DG, płacenie ubezpieczeń itp. Myślałem, że są dokładniejsze przepisy,
    gdzie by były
    podane np. rodzaje działalności albo minimalne przychody, przy których trzeba już
    zakładać firmę.

  • 14. Data: 2006-03-16 15:37:26
    Od: "JarekM" <jarekm_jasien(_wytnij_to_)@o2.pl>

    Użytkownik "dn" <n...@n...nomail> napisał w wiadomości
    > Zajmuję się tłumaczeniami. Jest to moje jedyne źródło utrzymania.
    Współpracuję z jedną firmą, która
    > nie wymaga ode mnie wystawiania faktur (rozliczamy się na zasadzie umowy o
    dzieło). Czy w takiej
    > sytuacji muszę zakładać działalność gospodarczą i z jakich przepisów to
    wynika?

    > Z góry dziękuję za odpowiedź.

    nie musisz jak to juz zauważono
    bo sam decydujesz o formie zarobkowania,
    na tym polega swoboda
    rzecz tylko warta dodania, że
    według ZUS - patrz stosowna ustawa,
    musisz
    opłacac składki zusowskie, no i płacic
    stosowne podatki według ustawy opdof.

    mądrala.

  • 15. Data: 2006-03-16 17:18:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    dn wrote:

    > Nie ma mowy w tym przepisie, że "sposób ciągły" = "codziennie lub w
    > ustalonych godzinach". Czyli każdy może sobie to interpretować jak chce
    > i w tym jest problem.

    Cytuj w całości, jeśli łaska - ma być "w sposób ciągły i zorganizowany".

    A trudno określić działalność bez siedziby, bez określonych godzin
    'urzędowania', z robotą pojawiajcą się dość losowo jako działalność
    prowadzoną w sposób "ciągły _i_ zorganizowany".

    W razie wątpliwości interpretacyjnych wystarczy odesłać wątpiącego do
    słownika języka polskiego ;->

  • 16. Data: 2006-03-16 17:20:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    JarekM wrote:

    > rzecz tylko warta dodania, że
    > według ZUS - patrz stosowna ustawa,
    > musisz opłacac składki zusowskie

    I dlaczego wprowadzasz ludzi w błąd? Umowy o dzieło pod ten cholerny ZUS
    na szczęście nie podpadają (pomijam dość rzadki przypadek umów o dzieło
    z firmą, w której jest się zatrudnionym).

    Od ponad 6 lat rozliczam się na umowy o dzieło i ZUS grosika ode mnie
    nie dostał.

  • 17. Data: 2006-03-16 17:51:55
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

> [...]
    robotą
    > pojawiajcą się dość losowo jako działalność prowadzoną w sposób "ciągły _i_

    Problem w tym, że to jest Twoje zdanie, a zdanie urzędnika może być inne.

  • 18. Data: 2006-03-16 18:16:45
    Temat: Re: Tlumaczenia - czy trzeba zakladac dzialalnosc gospodarcza?
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

    Uzytkownik "jip" <j...@o...pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...
    >W opisanej sytuacji nie widze potrzeby rozpoczynania dzialalnosci
    > gospodarczej. Masz swobode wyboru formy swiadczenia pracy - forma
    > umowy o dzielo poza dzialalnoscia gospodarcza jest jak najbardziej
    > prawidlowa.
    >
    > Chcesz poczytac wiecej - zajrzyj do ustawy o swobodzie dzialalnosci
    > gospodarczej - art. 2 . Nie znajdziesz tam jednak prostej odpowiedzi bo
    > to chodzi o wyinterpretowanie jej z tego przepisu. W twoim przypadku
    > nie widzialbym do konca 2 przeslanek - zorganizowania i
    > ciaglosci.

    Niestety, ustawodawcy tworza niejasne prawo i czlowiek nie wie, na czym stoi.

    > BTW, jakimi tlumaczeniami sie zajmujesz?

    Tlumacze glównie teksty techniczne.

  • 19. Data: 2006-03-16 18:34:31
    Od: "jip" <j...@o...pl>

    Hmm, widze ze drazysz temat - to przydatne. Ale powiem jedno -
    rozdwajasz juz wlos nie na czworo lecz na szescioro, bo w opisanej
    przez ciebie sytuacji nie ma problemu.

  • 20. Data: 2006-03-16 18:41:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    dn wrote:

    > Problem w tym, że to jest Twoje zdanie, a zdanie urzędnika może być inne.

    W taki razie sugeruję zaopatrzyć się w stosowną ustawę oraz słownik
    języka polskiego i w razie konieczności zachęcić urzędnika do zapoznania
    się z przepisami oraz wyjaśnić mu przy pomocy słownika co trudniejsze do
    zrozumienia słowa, jak np. wyżej wymienione 'ciągły' oraz
    'zorganizowany' ;->