  • 1. Data: 2008-07-14 21:32:44
    Temat: Testament
    Od: "Witold" <w...@p...onet.pl>

    Jest taka sytuacja: dziadkowie chcą zapisać wnukowi w testamencie dom, ale z
    dodatkowym warunkiem, ze gdy zechce go komuś sprzedać, to pieniądze
    pochodzące ze sprzedaży tegoż domu zostaną rozdzielone równo pomiędzy jego
    (tego wnuka) i ich (dziadków) dzieci (czyli m.in. pomiędzy jednego z
    rodziców tegoż wnuka oraz rodzeństwo tegoż rodzica). Czy sporządzenie
    takiego testamentu jest w ogóle możliwe pod względem prawnym?

    Witold

  • 2. Data: 2008-07-15 05:40:15
    Temat: Re: Testament
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

> [...]
    Czy sporządzenie
    > takiego testamentu jest w ogóle możliwe pod względem prawnym?

    po pierwsze to nie jest możliwe sporządzenie testamentu przez dwie osoby.
    Albo dwa testamenty (kazdy z dziadków może zapisać wnukowi cały swój majątek,
    w tym udział w domu) albo darowizna.

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2008-07-15 19:07:01
    Od: "Witold" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kaiser Souza" <k...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:g5hd7v$ce0$1@inews.gazeta.pl...

    > po pierwsze to nie jest możliwe sporządzenie testamentu przez dwie osoby.
    > Albo dwa testamenty (kazdy z dziadków może zapisać wnukowi cały swój
> [...]

    Dobrze, więc zmodyfikuję swoje pytanie: jedno z dziadków zapisuje w
    testamencie dom - czy mozliwe jest sporządzenie takiego testamentu, o jakim
    pisałem wcześniej? A co, jeśli to byłaby darowizna? Czy w akcie darowizny
    takie zastrzezenie można zrobić?

    Witold

  • 4. Data: 2008-07-17 05:42:31
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

> [...]
    > pisałem wcześniej? A co, jeśli to byłaby darowizna? Czy w akcie darowizny

    Moim zdaniem takie zastrzeżenie (że jak spadkobiorca sprzeda dom, to ma się
    podzielić z dziećmi spadkowadcy) nie miałoby mocy prawnej. Nie byłby to
    zapis, bo ten oznacza zobowiazanie spadkobiercy do określonego świadczenia
    majątkowego ale zastrezżenie warunku, a to skutkuje albo uznaniem takiego
    zapisu za nieistniejacy albo nieważnością testamentu:
    art. 962 kc:
     Zastrzeżenie warunku lub terminu, uczynione przy powołaniu spadkobiercy
    testamentowego, uważane jest za nie istniejące. Jeżeli jednak z treści
    testamentu lub z okoliczności wynika, że bez takiego zastrzeżenia
    spadkobierca nie zostałby powołany, powołanie spadkobiercy jest nieważne.
    Przepisów tych nie stosuje się, jeżeli ziszczenie się lub nieziszczenie się
    warunku albo nadejście terminu nastąpiło przed otwarciem spadku.

    przy darowiźnie taka akcja też raczej nie wchodzi w grę

    LEpiej niech spadkodawca daruje cały spadek wnukowi i zobowiąże go, żeby
    jakąś kasę dał dzieciom (zapis).

    pzdr
    mk

  • 5. Data: 2008-07-17 15:58:40
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Witold" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jakim pisałem wcześniej? A co, jeśli to byłaby darowizna? Czy w akcie
    > darowizny takie zastrzezenie można zrobić?

    Bezposrednio - nie bo jak napisano już w tym wątku nie można dokonać
    darowizny bądź zapisu testamentowego z warunkiem (jest tak w prawie
    anglosaskim). W naszych warunkach możnaby albo powołać (w testamencie)
    fundację, której celem byłoby bezpłatne udostępnianie domu wnukowi albo
    powołać ograniczone prawo rzeczowe - użytkowanie na rzecz tego wyróżnionego
    wnuka. Niestety z konsekwencją tego, że po jego śmierci dom przypadnie
    spadkobiercom dziadka a nie owego wnuka. Dziadek musi się też liczyć z tym,
    że darując bądź zapisując dom w testamencie wnukowi będzie on musiał spłacić
    zachowek