    From: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Testament
    Date: Thu, 17 Jul 2008 05:42:31 +0000 (UTC)

    > Dobrze, więc zmodyfikuję swoje pytanie: jedno z dziadków zapisuje w
    > testamencie dom - czy mozliwe jest sporządzenie takiego testamentu, o jakim
    > pisałem wcześniej? A co, jeśli to byłaby darowizna? Czy w akcie darowizny
    > takie zastrzezenie można zrobić?

    Moim zdaniem takie zastrzeżenie (że jak spadkobiorca sprzeda dom, to ma się
    podzielić z dziećmi spadkowadcy) nie miałoby mocy prawnej. Nie byłby to
    zapis, bo ten oznacza zobowiazanie spadkobiercy do określonego świadczenia
    majątkowego ale zastrezżenie warunku, a to skutkuje albo uznaniem takiego
    zapisu za nieistniejacy albo nieważnością testamentu:
    art. 962 kc:
     Zastrzeżenie warunku lub terminu, uczynione przy powołaniu spadkobiercy
    testamentowego, uważane jest za nie istniejące. Jeżeli jednak z treści
    testamentu lub z okoliczności wynika, że bez takiego zastrzeżenia
    spadkobierca nie zostałby powołany, powołanie spadkobiercy jest nieważne.
    Przepisów tych nie stosuje się, jeżeli ziszczenie się lub nieziszczenie się
    warunku albo nadejście terminu nastąpiło przed otwarciem spadku.

    przy darowiźnie taka akcja też raczej nie wchodzi w grę

    LEpiej niech spadkodawca daruje cały spadek wnukowi i zobowiąże go, żeby
    jakąś kasę dał dzieciom (zapis).

    pzdr
    mk