  • 1. Data: 2006-11-08 18:35:42
    Temat: Szkoda wyrządzona osobie fizycznej przez pojazdy wojskowe biorąceudział w manewrach.
    Od: "Marcin Banach" <m...@p...pl>

    Szkoda wyrządzona osobie fizycznej przez pojazdy wojskowe biorące udział w
    manewrach na poligonie.

    Witam.

    W grudniu 2005 roku pojazdy wojskowe, podczas manewrów, przejechały przez
    teren działki, na której posadzone były drzewka. Sadzonki znajdowały się
    pod pokrywa śnieżną.
    Po zgłoszeniu zaistniałej sytuacji, jednostka wojskowa wysłała na miejsce
    zdarzenia komisje, którą stwierdziła, ze nie jest w stanie określić
    rozmiaru szkody ze względu na grubość pokrywy śnieżnej.
    Osoba poszkodowana zobowiązana była przez Agenscję Restrukturyzacji i
    Modernizacji Rolnictwa do uzupełnienia braków w terminie do 30-04-2006.
    Całkowity koszt uzupełnienia sadzonek zamknął się w kwocie 4 tys. złotych.

    Komisja, która zebrała się ponownie w maju 2006 w protokole zawarła
    informacje, iż w dniu przeprowadzenie oględzin nie stwierdziła szkody w
    drzewostanie.

    Pytanie brzmi:

    Na jakiej podstawie osoba poszkodowana może ubiegać się o zwrot
    poniesionych kosztów.

  • 2. Data: 2006-11-08 18:53:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Banach" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    pl...

    Na podstawie art. 436 kc. Tylko, ze w tym wypadku problemem jest raczej
    udowodnienie, że szkoda zaistniała,a nie brak podstawy prawnej.

  • 3. Data: 2006-11-08 19:20:09
    Od: "Marcin Banach" <m...@p...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    >
    > Na podstawie art. 436 kc. Tylko, ze w tym wypadku problemem jest raczej
    > udowodnienie, że szkoda zaistniała,a nie brak podstawy prawnej.

    Oczywiście, poza dokumentacją dotyczącą wysokości poniesionych kosztów,
    może być również dowód ze świadków w tym osób biorących udział w
    uzupełnianiu drzewostanu.

    Szukam również orzecznictwa.
    Wydaje mi się, że nie uda się rozwiązać sprawy za porozumieniem stron.
    Dowódca, pod którego podlegala jednostka biorąca udział w manewrach,
    odmówił zwrotu kosztów.

  • 4. Data: 2006-11-08 19:59:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    pl...

    > Oczywiście, poza dokumentacją dotyczącą wysokości poniesionych kosztów,
    > może być również dowód ze świadków w tym osób biorących udział w
    > uzupełnianiu drzewostanu.

    Jedyny problem, to udowodnienie, że szkody w drzewostanie spowodowały pojazdy
    wojskowe. Nie wystarczy udowodnić, że szkody w ogóle były.

    > Szukam również orzecznictwa.

    Po co? To jest oczywiste - po udowodnieniu, ze szkody spowodowało wojsko.

    > Wydaje mi się, że nie uda się rozwiązać sprawy za porozumieniem stron.
    > Dowódca, pod którego podlegala jednostka biorąca udział w manewrach,
    > odmówił zwrotu kosztów.

    Jego prawo.

  • 5. Data: 2006-11-08 20:09:22
    Od: "Marcin Banach" <m...@p...pl>

> [...]
    > wojskowe. Nie wystarczy udowodnić, że szkody w ogóle były.

    > Po co? To jest oczywiste - po udowodnieniu, ze szkody spowodowało wojsko.

    Posiadam notatke z miejsca zdarzenia, w ktorej dowodca stwierdza fakt
    przejazdu przez teren dzialki, jednak nie
    jest w stanie okreslic wysokosci szkody.
    W kwietniu telefony w jednostce byly gluche, a w zwiazku z obowiazkiem
    uzupelnienia drzewostanu do konca kwietnia nie udalo sie tego ustalic.

    Obowiazek zostal nalozony, poniewaz poszkodowany otrzymal dotacje z tytulu
    zalesienia gruntow rolnych.

  • 6. Data: 2006-11-08 20:27:53
    Od: "Marcin Banach" <m...@p...pl>

    A czy podstawa prawna zamiast art. 436 k.c. nie powinien byc art. 416 k.c?