-
1. Data: 2003-01-13 18:27:31
Temat: Straz miejska a dostep do informacji publicznej.
Od: " Obywatel" <a...@N...gazeta.pl>
Straz miejska a dostep do informacji publicznej.
Tak sobie dzis poczytalem w GW na temat nierealizowania
przez instytucje publiczne ustawy o dostepie do informacji
publicznej. Dziennikarz na koncu dodaje, ze ten tekst
prokurator powinien potraktowac jako zawiadomienie.
Tymczasem potrzebowalbym zestawienia danych o szczegolowym
charakterze i czestotliwosci pewnego typu wykroczenia na danym
terenie. Zajmuje sie tym straz miejska. Zamierzam poprosic ich o
zestawienie.
Wyszukalem sobie:
w/g Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych
Art. 6. 1. Straż jest jednostką organizacyjną gminy.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rada gminy może postanowić o
umiejscowieniu komendy straży w strukturze urzędu gminy.
Art. 7. 1. Strażą kieruje komendant powoływany i odwoływany przez zarząd gminy
po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego
Policji.
2. Przełożonym komendanta jest wójt, burmistrz (prezydent miasta).
Art. 9. 1. Nadzór nad działalnością straży sprawuje zarząd gminy, a w zakresie
fachowym - komendant główny Policji poprzez właściwego terytorialnie
komendanta wojewódzkiego Policji
2. Minister spraw wewnętrznych i administracji określi, w drodze
rozporządzenia, zasady współpracy Policji ze strażami oraz zakres, w jakim
komendant główny Policji sprawuje fachowy nadzór nad strażami i udziela im
pomocy.
Art. 32. W sprawach dotyczących strażników, a nie uregulowanych w ustawie,
mają zastosowanie przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach
samorządowych (Dz. U. nr 21, poz. 124 i nr 43, poz. 253, z 1991 r. nr 104,
poz. 450, z 1994 r. nr 98, poz. 471 oraz z 1997 r. nr 9, poz. 43 i nr 28, poz.
153).
Art. 33. Obowiązki i prawa innych pracowników zatrudnionych w straży reguluje
ustawa o pracownikach samorządowych.
i
Ustawa z dnia 6 wrzesnia 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
Art. 4. 1. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze
publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:
1) organy władzy publicznej,
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych,
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu
terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki
organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które
wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby
prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub
samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu
przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
2. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są związki zawodowe i ich
organizacje oraz partie polityczne.
3. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są podmioty, o których
mowa w ust. 1 i 2, będące w posiadaniu takich informacji.
Czyli skoro straz miejska jest jednostka organizacyjna gminy to
byliby w/g art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dostepie do informacji
publicznej zobowiazani do udostepnienia mi tych danych.
Art. 14. 1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób
i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje
podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji
w sposób i w formie określonych we wniosku.
2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie
określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia
pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji
zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja
może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14
dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji
w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie
informacji umarza się.
Art. 16. 1. Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie
postępowania o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust.
2 przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego, z tym że:
1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni,
2) uzasadnienie decyzji o odmowie udostępnienia informacji zawiera także
imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o
udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których
dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia
informacji.
Art. 17. 1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia
informacji, niebędących organami władzy publicznej, o odmowie udostępnienia
informacji oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji przepisy
art. 16 stosuje się odpowiednio.
2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
odwołania.
Czyli generalnie straz miejska jest jednostka organizacyjna gminy, czyli
w/g art 16 odwolanie, jesli komendant strazy odmowi mi informacji, powinienem
adresowac do organu nadrzednego wobec jednostki samorzadowej, czyli
samorzadowego kolegium odwolawczego lub wojewody. Czy dobrze
kombinuje?
art 18-20 odnosza sie do posiedzen kolegialnych organów władzy publicznej,
natomiast
Art. 21. Do skarg rozpatrywanych w postępowaniu o udostępnienie informacji
publicznej stosuje się, z zastrzeżeniem przypadku, o którym mowa w art. 22,
przepisy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, z tym że:
1) przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia
otrzymania skargi,
2) skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z
odpowiedzią na skargę.
Art. 22. 1. Podmiotowi, któremu odmówiono prawa dostępu do informacji
publicznej ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się na ochronę
danych osobowych, prawo do prywatności oraz tajemnicę inną niż państwowa,
służbowa, skarbowa lub statystyczna, przysługuje prawo wniesienia powództwa do
sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji.
2. Podmiot, którego dotyczy wyłączenie informacji publicznej, ma interes
prawny w przystąpieniu w charakterze interwenienta ubocznego po stronie
pozwanej.
3. Sądem właściwym do orzekania w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest sąd
rejonowy właściwy ze względu na siedzibę podmiotu, który odmówił udostępnienia
informacji publicznej.
czyli rozumiem sko lub wojewoda, nastepnie ewentualnie skarga do nsa.
(tego ostatniego oczywiscie nie zamierzam uruchamiac)
Oczywiscie wszystko jesli nie jest spelniony art. 22, bo wtedy musze
isc do sadu. I wtedy nie ma nawet sko czy wojewody???
To mnie dosc zalamalo, bo wystarczy, ze komendant strazy miejskiej
napisze mi, ze to jest informacja statystyczna i przytlaczajac mnie
ewentualnym procesem (dosc klopotliwe przedsiewziecie) pozbawia mnie
latwego dochodzenia swoich praw. Czy dobrze tu rozumuje?
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
2. Data: 2003-01-13 19:07:42
Temat: Re: Straz miejska a dostep do informacji publicznej.
Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>
>
> Art. 6. 1. Straż jest jednostką organizacyjną gminy.
>
> Ustawa z dnia 6 wrzesnia 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
> Art. 4. 1. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze
> publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w
szczególności:
> 1) organy władzy publicznej,
> 4) jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,
>
> Czyli skoro straz miejska jest jednostka organizacyjna gminy to
> byliby w/g art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dostepie do informacji
> publicznej zobowiazani do udostepnienia mi tych danych.
Czesc!
Oj stary... zabiles mnie tym postem, meczylem sie z tym dobre 8 i pol minuty
zanim
to wszystko posklejalem, ale ok juz jest dobrze i odpowiadam....
Tak, wg mnie sa zobowiazani do udostepnienia tych danych.
Tutaj tez dobrze ich zakwalifikowales (art. 4 ust 1. pkt 4 - jednostka org.
sam ter)
> Art. 16. 1. Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie
> postępowania o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14
ust.
> 2 przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji.
> Art. 17. 1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia
> informacji, niebędących organami władzy publicznej, o odmowie
udostępnienia
> informacji oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji
przepisy
> art. 16 stosuje się odpowiednio.
> 2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o
ponowne
> rozpatrzenie sprawy. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
> odwołania.
> Czyli generalnie straz miejska jest jednostka organizacyjna gminy, czyli
> w/g art 16 odwolanie, jesli komendant strazy odmowi mi informacji,
powinienem
> adresowac do organu nadrzednego wobec jednostki samorzadowej, czyli
> samorzadowego kolegium odwolawczego lub wojewody. Czy dobrze
> kombinuje?
Zle kombinujesz, zapomniales juz o swojej kwalifikacji. Przypominam: wg.
art.4 ust. 1 pkt 4
ustawy o dostepie do inf. w zwiazku z art.6 ustawy o strazach gminnych straz
jest
jednostka org. sam. ter. czyli wnioskujac a contrario nie jest (wg mnie of
coz)
organem wladzy publicznej (art.4 ust. 1 pkt 1) czyli nie odwolujesz sie do
SKO lub
wojewody lecz wnosisz o ponowne rozpatrzenie tej sprawy przez straz (raczej
nic nie warte).
> Art. 22. 1. Podmiotowi, któremu odmówiono prawa dostępu do informacji
> publicznej ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się na
ochronę
> danych osobowych, prawo do prywatności oraz tajemnicę inną niż państwowa,
> służbowa, skarbowa lub statystyczna, przysługuje prawo wniesienia
powództwa do
> sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji.
> wystarczy, ze komendant strazy miejskiej
> napisze mi, ze to jest informacja statystyczna i przytlaczajac mnie
> ewentualnym procesem (dosc klopotliwe przedsiewziecie) pozbawia mnie
> latwego dochodzenia swoich praw. Czy dobrze tu rozumuje?
>
Zle przeczytales, gdy jest to tajemnica INNA niz statystyczna. Jak jest
to tajemnica statystyczna to do NSA
Hmm.. mam nadzieje ze znow nic nie pomylilem i jest w porzadku.
Pozdrawiam, Konrad!
-
3. Data: 2003-01-13 21:07:44
Temat: Re: Straz miejska a dostep do informacji publicznej.
Od: " " <a...@N...gazeta.pl>
Konrad vel Legislator <g...@p...onet.pl> napisał(a):
>Zle kombinujesz, zapomniales juz o swojej kwalifikacji. Przypominam: wg.
>art.4 ust. 1 pkt 4
>ustawy o dostepie do inf. w zwiazku z art.6 ustawy o strazach gminnych straz
>jest
>jednostka org. sam. ter. czyli wnioskujac a contrario nie jest (wg mnie of
>coz)
No tak.
>organem wladzy publicznej (art.4 ust. 1 pkt 1) czyli nie odwolujesz sie do
>SKO lub
>wojewody lecz wnosisz o ponowne rozpatrzenie tej sprawy przez straz (raczej
>nic nie warte).
Zawsze jest to wyczerpanie sciezki, po za tym prawie nic nie kosztuje.
>Zle przeczytales, gdy jest to tajemnica INNA niz statystyczna. Jak jest
>to tajemnica statystyczna to do NSA
Oczywiscie. Niezauwazylem, ze od polowy zdania jest przeczenia INNA.
Czyli odwolanie to -> ponowne rozpatrzenie, a pozniej proces lub NSA? (w
zaleznosci od uzasadnienia odmowy)
Jest jeszcze ostatni art. w tym rodziale.
Art. 23. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji
publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do roku.
Sorry za jeszcze jedno teoretyczne pytanie, ale w koncu to lista
dyskusyjna.
Czy jesli by odmowili oraz odmowili po ponownym rozpatrzeniu (a wiec sytuacja
bez "zabawy" z NSA lub sadem) to przeslanie w tym momencie zawiadomienia o
mozliwosci
popelnienie przestepstwa do prokuratury rejonowej byloby wyglupem? Dobrze
mysle? Wnioskuje sobie, ze prokurator moglby cos robic t y l ko jesli NSA
lub sad nakazalby udostepnienie informacji, a organ dalej by nie wykonal.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
4. Data: 2003-01-13 21:55:53
Temat: Re: Straz miejska a dostep do informacji publicznej.
Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>
> Czyli odwolanie to -> ponowne rozpatrzenie, a pozniej proces lub NSA? (w
> zaleznosci od uzasadnienia odmowy)
> Jest jeszcze ostatni art. w tym rodziale.
> Art. 23. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia
informacji
> publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
> wolności do roku.
> Sorry za jeszcze jedno teoretyczne pytanie, ale w koncu to lista
> dyskusyjna.
> Czy jesli by odmowili oraz odmowili po ponownym rozpatrzeniu (a wiec
sytuacja
> bez "zabawy" z NSA lub sadem) to przeslanie w tym momencie zawiadomienia o
> mozliwosci
> popelnienie przestepstwa do prokuratury rejonowej byloby wyglupem? Dobrze
> mysle? Wnioskuje sobie, ze prokurator moglby cos robic t y l ko jesli
NSA
> lub sad nakazalby udostepnienie informacji, a organ dalej by nie wykonal.
Stary jestes rzeznikiem! Czemu takie odstepy? Pol dnia zajmuje mi ich
wywalenie...
1. Tak ponowne rozpatrzenie, a potem ewentualnie NSA
2. spoko lubie odpowiadac jejeje...
3. hmm... jezeli odmowia drugi raz (po ponownym rozpatrzeniu) to jest
to zasadne, bo bedzie decyzja, ktora to przeciez uzasadnia.
Wydaje mi sie, ze chyba dopiero gdyNSA uchyli ta decyzje i uzna, ze jest ona
sprzeczna z prawem, to wtedy mozna cos dzialac z prokuratorem.
To najrozsadniejsze. Moze ktos ma inne zdanie, spytaj innych...
Konrad