    From: "J.A." <l...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Statut czy ustawa - co jest ważniejsze?
    Date: Fri, 8 Sep 2006 18:15:55 +0200

    Wygrałem sprawę w wojewódzkim sądzie administracyjnym, ale nie
    zgadzam się z uzasadnieniem sądu w wielu punktach. Sam wyrok był
    na moją korzyść więc nie mogę nawet wystąpić o kasację do NSA, bo
    jak?

    W każdym razie w uzasadnieniu wyroku sąd stwierdził np. iż nie
    miałem racji twierdząc iż miałem prawo do zapoznania się z
    materiałami dowodowymi, ponieważ statut organu pozwala organowi
    na postępowanie niejawne w mojej sprawie, a ustawa szczegółowa
    mówi, że organ działa na podstawie swojego statutu.
    Chodzi konkretnie o art. 35 p. 5 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o
    stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w
    zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595).
    Jednakże ta sama ustawa w art. 29. p 1. mówi iż w postępowaniach
    w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się odpowiednio
    przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

    Fakty są takie, że organ administracji nie informował mnie nawet
    o tym, że w ogóle rozpoczął postępowanie w mojej sprawie, nie
    mówiąc już o dowodach w mojej sprawie. Otrzymałem tylko decyzję.
    To wszystko o czym wiedziałem w sprawie.
    Jest to sprzeczne z przepisami kodeksu postępowania
    administracyjnego. W moim rozumieniu postępowanie niejawne nie
    może oznaczać ukrywania dowodów sprawy przed stroną postępowania,
    bo kpa tego nie przewiduje.

    Pytanie zatem brzmi:
    Czy statut można uważać za akt wyższej rangi od ustawy i czy nie
    zaistniała sprzeczność między statutem a mającym rangę ustawy
    kodeksem postępowania administracyjnego w świetle wspomnianego
    wyżej art. 29. p 1. ustawy szczegółowej, mówiącej iż w
    postępowaniach w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się
    odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

    W moim laickim rozumieniu statut musi podlegać aktom prawnym
    wyższej rangi, bo inaczej w statucie możnaby było sobie
    umieszczać różne kuriozalne przepisy w stylu:
    "strona ma prawo do zapoznania się z materiałem dowodowym
    wyłącznie wtedy, gdy zjawi się nago lub z własnym niewolnikiem".

    Nie zgadzam się z uzasadnieniem sądu, że statut umożliwia
    organowi utajnianie dowodów przed stroną wbrew przepisom kodeksu
    postępowania administracyjnego.

    Sąd jednak stwierdził nieważność decyzji organu na podstawie
    złamania innego przepisu i dokumenty wracają znowu do organu,
    który zakwestionowaną decyzję wydał.

    Czy więc ja, jako strona mam jakiekolwiek prawa do negowania tych
    punktów uzasadnienia wyroku sądowego, z którymi się nie zgadzam?
    Załóżmy, że zostaje wznowione postępowanie i sytuacja się
    powtarza. Wtedy wyszłoby na to, że strona, która teoretycznie
    sprawę wygrała, faktycznie ją przegrała, bo nie ma możliwości
    obrony przed organem, który dalej będzie miał zdaniem sądu prawo
    do utajniania dowodów, a że z racji przegranego procesu
    wcześniejszego niekoniecznie musi być obiektywny w sprawie, nowa
    decyzja organu jest dość łatwa do przewidzenia.

    --
    J.A.