  • Data: 2006-09-14 17:26:45
    Temat: Re: Czy statut jest aktem prawa miejscowego?
    Od: "J.A." <l...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Thu, 14 Sep 2006 18:39:01 +0200, na pl.soc.prawo, Bungo
    napisał(a):

    > w sensie prawnym to uchwala organu samorzadu powiatu, ktora jest
    > zrodlem prawa lokalnego.
    >
    > ==> Bungo:-)

    Z tym prawem lokalnym to też niejasna dla mnie sprawa.
    Na pewno dotyczy uchwał samorządów terytorialnych.
    Jednak czy statut centralnego organu administracji państwowej
    można uznać jako źródło prawa lokalnego, choćby nawet traktować
    go jako uchwałę?
    Na mój prosty rozum organ centralny jest organem centralnym, a
    nie lokalnym, w związku z tym jego statutu nie można traktować
    jako uchwały organu lokalnego i co za tym idzie - nie może być
    źródłem prawa lokalnego a tym samym nie może być źródłem prawa w
    rozumieniu zdefiniowanym w Konstytucji. I tutaj pewnie masz
    rację, tylko czy w jakichś tam interpretacjach SN czy NSA nie
    zajęto kiedyś odmiennego stanowiska?

    Interpretacje najwyższych instancji sądowych niekiedy mnie mocno
    zaskakują.
    Konstytucja mówi, że obywatel ma prawo do rozpatrzenia swojej
    sprawy przed sądem, a NSA i SN twierdzą, że kwestie merytoryczne
    należy wyłączyć z zakresu rozpatrywanej przez sąd sprawy, tak
    jakby to nie było sprawą obywatela.

    Moim zdaniem jest to niezgodne z Konstytucją, ale świadczy też o
    tym, że to, co się człowiekowi wydaje oczywiste, sąd może
    rozumieć inaczej.

    --
    J.A.