-
81. Data: 2021-04-30 18:39:46
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 30.04.2021 o 10:30, J.F pisze:
>> Potrzymaj panu prezydentowi piwo.
>
> Ale to akurat moze byc oficjanie zapisane.
Wiele rzeczy jest oficjalnie zapisane, a jednak poniżej minimów w
smoleńsku zeszli i z babimostu w przestrzeni G lecieli.
> Jest po zachodzie slonca, wiec jest noc, wiec nie ma mowy o VFR.
Albo dajmy na to nie ma stanu wyjątkowego więc nie ma mowy o zakazie
zgromadzeń:P
>>> Przed lotniskiem niewatpliwie.
>>
>> Na lotnisko to nie dolecieli. No ale fakt - oficjalnie było w IFR do
>> lądowania. A lądowanie bez ILSa?
>
> Bez ILS, bo go w Smolensku nie ma.
Więc w wizualu, bo jak według instrumentów:P
> Ale - nie wiem jak tam fachowa nazwa, ale to bylo tylko
> znizanie/podejscie.
> Na wysokosci 100m powinni stwierdzic - widze pas, lub odlatujemy.
No ale byli poniżej wysokości decyzji i kontynuowali zniżanie, wiec masz
lot na widoczność bez widoczności. Jak widzisz dla debeściaków nie ma
zasadniczych przeszkód:P
--
Shrek
-
82. Data: 2021-04-30 19:30:54
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 30 Apr 2021 18:39:46 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 30.04.2021 o 10:30, J.F pisze:
>>>> Przed lotniskiem niewatpliwie.
>>>
>>> Na lotnisko to nie dolecieli. No ale fakt - oficjalnie było w IFR do
>>> lądowania. A lądowanie bez ILSa?
>>
>> Bez ILS, bo go w Smolensku nie ma.
>
> Więc w wizualu, bo jak według instrumentów:P
Ale ILS to nie jest jedyny instrument.
Normalna rzecza jest, ze w IFR sie lata na instrumenty, bo inaczej sie
nie da.
Tylko ktos musi zapewnic pusty korytarz, bo inaczej nieszczescie
gotowe.
W dzien nawiasem mowiac tez musi, bo zobaczenie drugiego samolotu na
kursie kolizyjnym to nie takie proste.
>> Ale - nie wiem jak tam fachowa nazwa, ale to bylo tylko
>> znizanie/podejscie.
>> Na wysokosci 100m powinni stwierdzic - widze pas, lub odlatujemy.
>
> No ale byli poniżej wysokości decyzji i kontynuowali zniżanie, wiec masz
> lot na widoczność bez widoczności. Jak widzisz dla debeściaków nie ma
> zasadniczych przeszkód:P
No i widac jak sie skonczylo, a ty bys chcial ladowac po nocy bez
przyrzadow ? :-)
J.
-
83. Data: 2021-04-30 21:04:41
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 30.04.2021 o 19:30, J.F pisze:
> Ale ILS to nie jest jedyny instrument.
No ale skoro jest wysokośc decyzji po której masz widzieć pas, to znaczy
że końcówkę robisz wizualnie.
> Normalna rzecza jest, ze w IFR sie lata na instrumenty, bo inaczej sie
> nie da.
Dlaczego ma się nie dać? W IFR lata się bo wygodniej i bezpieczniej, co
nie znaczy że całkiem często nie dało by się w VFR. Dałoby się, tylko po co?
> W dzien nawiasem mowiac tez musi, bo zobaczenie drugiego samolotu na
> kursie kolizyjnym to nie takie proste.
Zwłaszcza liniowcem, nawet jak zobaczysz, to połowa sukcesu.
>> No ale byli poniżej wysokości decyzji i kontynuowali zniżanie, wiec masz
>> lot na widoczność bez widoczności. Jak widzisz dla debeściaków nie ma
>> zasadniczych przeszkód:P
>
> No i widac jak sie skonczylo, a ty bys chcial ladowac po nocy bez
> przyrzadow ? :-)
Ja bym nie chciał. Ale pod warunkiem zapewnienia separacji i oswietlenia
pasa to chyba całkiem normalne - na bemowie nocą latali. Inna sprawa, że
to GA.
--
Shrek
-
84. Data: 2021-04-30 23:14:09
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 30 Apr 2021 21:04:41 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 30.04.2021 o 19:30, J.F pisze:
>> Ale ILS to nie jest jedyny instrument.
>
> No ale skoro jest wysokośc decyzji po której masz widzieć pas, to znaczy
> że końcówkę robisz wizualnie.
Tak jest.
Nawet ILS schodzi tylko do jakiejs wysokosci, ladowac trzeba recznie.
Z wyjatkiem najwyzszej kategorii.
>> Normalna rzecza jest, ze w IFR sie lata na instrumenty, bo inaczej sie
>> nie da.
> Dlaczego ma się nie dać? W IFR lata się bo wygodniej i bezpieczniej, co
Ale na instrumenty. Sam czlowiek tu wysiada i nie bedzie potrafil w
chmurze rowno leciec.
> nie znaczy że całkiem często nie dało by się w VFR. Dałoby się, tylko po co?
>>> No ale byli poniżej wysokości decyzji i kontynuowali zniżanie, wiec masz
>>> lot na widoczność bez widoczności. Jak widzisz dla debeściaków nie ma
>>> zasadniczych przeszkód:P
>>
>> No i widac jak sie skonczylo, a ty bys chcial ladowac po nocy bez
>> przyrzadow ? :-)
>
> Ja bym nie chciał. Ale pod warunkiem zapewnienia separacji i oswietlenia
> pasa to chyba całkiem normalne - na bemowie nocą latali. Inna sprawa, że
> to GA.
Ladowanie na pasie ze swiatlami - tak.
Ale ta separacja ... a jaka?
I kto ma zapewnic po starcie z lotniska?
Normalnie robi to kontroler - jak pozwala, to znaczy, okolice pasa
puste.
J.
-
85. Data: 2021-04-30 23:38:37
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 30.04.2021 o 23:14, J.F pisze:
> Tak jest.
> Nawet ILS schodzi tylko do jakiejs wysokosci, ladowac trzeba recznie.
> Z wyjatkiem najwyzszej kategorii.
Wiem. Najzabawniejsze jest, że w "przedostatniej" katergorii możesz
wylądować przy zerowej widoczności... ale ci nie wolno bo z pasa nie
zjedziesz;)
>> Dlaczego ma się nie dać? W IFR lata się bo wygodniej i bezpieczniej, co
>
> Ale na instrumenty. Sam czlowiek tu wysiada i nie bedzie potrafil w
> chmurze rowno leciec.
No ale nie zawsze sa chmury - na ogół dałoby się na VFR lecieć.
>> Ja bym nie chciał. Ale pod warunkiem zapewnienia separacji i oswietlenia
>> pasa to chyba całkiem normalne - na bemowie nocą latali. Inna sprawa, że
>> to GA.
>
> Ladowanie na pasie ze swiatlami - tak.
>
> Ale ta separacja ... a jaka?
Najprorztsza to jeden statek powietrzny w określonym obszarze. Kiedyś
zastanawiałem się jak sop swoją strefą zarządza jak nie potrafi zachować
separacji na drodze - otoż jak jest jeden pojazd to nie ma się z czym
zderzyć. No chyba że z ziemią. Co w sumie nam się nadzwyczaj często
przydarza - mirosławiec, miller, smoleńsk...
> I kto ma zapewnic po starcie z lotniska?
> Normalnie robi to kontroler - jak pozwala, to znaczy, okolice pasa
> puste.
No i właśnie problem w braku kontrolera bo godziny wyszły:P
--
Shrek
-
86. Data: 2021-05-01 00:21:28
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 30 Apr 2021 23:38:37 +0200, Shrek napisał(a):
> W dniu 30.04.2021 o 23:14, J.F pisze:
>>> Dlaczego ma się nie dać? W IFR lata się bo wygodniej i bezpieczniej, co
>>
>> Ale na instrumenty. Sam czlowiek tu wysiada i nie bedzie potrafil w
>> chmurze rowno leciec.
>
> No ale nie zawsze sa chmury - na ogół dałoby się na VFR lecieć.
Musisz miec jednak jakąs sladową widocznosc.
Bo ciemna noca, to sie szybko rozbijesz.
Wysokosciomierz, sztuczny horyzont, kompas, predkosciomierz ..
>>> Ja bym nie chciał. Ale pod warunkiem zapewnienia separacji i oswietlenia
>>> pasa to chyba całkiem normalne - na bemowie nocą latali. Inna sprawa, że
>>> to GA.
>>
>> Ladowanie na pasie ze swiatlami - tak.
>>
>> Ale ta separacja ... a jaka?
>
> Najprorztsza to jeden statek powietrzny w określonym obszarze. Kiedyś
A tu kontrolera nie ma, wiec jak tego dopilnowac ?
J.
-
87. Data: 2021-05-01 08:32:22
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 01.05.2021 o 00:21, J.F. pisze:
>> No ale nie zawsze sa chmury - na ogół dałoby się na VFR lecieć.
>
> Musisz miec jednak jakąs sladową widocznosc.
>
> Bo ciemna noca, to sie szybko rozbijesz.
> Wysokosciomierz, sztuczny horyzont, kompas, predkosciomierz ..
VFR nie oznacza kompletnego braku przyrządów.
>> Najprorztsza to jeden statek powietrzny w określonym obszarze. Kiedyś
>
> A tu kontrolera nie ma, wiec jak tego dopilnowac ?
Zakazać. Tak działa strefa sop w warszawie;)
--
Shrek
-
88. Data: 2021-05-01 15:21:10
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 1 May 2021 08:32:22 +0200, Shrek napisał(a):
> W dniu 01.05.2021 o 00:21, J.F. pisze:
>>> No ale nie zawsze sa chmury - na ogół dałoby się na VFR lecieć.
>>
>> Musisz miec jednak jakąs sladową widocznosc.
>>
>> Bo ciemna noca, to sie szybko rozbijesz.
>> Wysokosciomierz, sztuczny horyzont, kompas, predkosciomierz ..
>
> VFR nie oznacza kompletnego braku przyrządów.
No dobra, wychodzi na to, ze VFR w nocy sa:
https://ventumair.eu/praktyka/vfr-noc/
https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/loty-nocne-vf
r
Co oni maja na mysli pod V i jak uniknac zderzenia z innym samolotem,
szczegolnie w kregu nadlotniskowym. Po tej lampie blyskowej ?
>>> Najprorztsza to jeden statek powietrzny w określonym obszarze. Kiedyś
>>
>> A tu kontrolera nie ma, wiec jak tego dopilnowac ?
>
> Zakazać. Tak działa strefa sop w warszawie;)
A tu widzisz - kazde lotnisko ma ten klopot, nie trzeba SOP.
J.
-
89. Data: 2021-05-01 15:24:38
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 01.05.2021 o 15:21, J.F. pisze:
> No dobra, wychodzi na to, ze VFR w nocy sa:
>
> https://ventumair.eu/praktyka/vfr-noc/
> https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/loty-nocne-vf
r
Dziwne by było gdyby nie były. GA przecież po zmroku istnieje.
>> Zakazać. Tak działa strefa sop w warszawie;)
>
> A tu widzisz - kazde lotnisko ma ten klopot, nie trzeba SOP.
Ale ja na poważnie - w dc jest strefa kontrolowana sop i zarządają nią
tak, że tylko marinełan może;)
--
Shrek
-
90. Data: 2021-05-01 16:21:20
Temat: Re: Staruj, śmiało (d. Zmieścisz się, śmiało)
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 1 May 2021 08:32:22 +0200, Shrek napisał(a):
>
> VFR nie oznacza kompletnego braku przyrządów.
a propos
https://pl.wikipedia.org/wiki/Separacja_(lotnictwo)
separacja wzrokowa w nocy, hm ...
A wracajac do naszego przypadku:
-ktos pilotom powiedzial, ze to jest VFR i musza sami dbac o
separacje?
-czy to byl lot IFR, wiec separacje zapewnial ... informator ?
J.