  • 11. Data: 2006-03-12 22:54:44
    Temat: Re: Sprzedaz mieszkania podarowanego i 10% podatek
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@o...pl wrote:

    > Generalnie jak słońce, tylko teraz pewnie bede musial wziąć w łapę akt
    > notarialny darowizny, bo cos tam chyba o zwolnieniach było i przekopać pod
    > kątem mojego przypadku ustawę o podatkach od spadków i darowizn... ;-) Ale to
    > juz chyba nie dzisiaj.

    Jeśli wtedy korzystałeś, to teraz zapłacisz podatek od darowizny tak
    jakbyś tą darowiznę dostał w momencie sprzedaży mieszkania.

  • 12. Data: 2006-03-13 06:26:57
    Od: s...@o...pl

    > Nie doczytałem do końca. Sorry.
    > Jeśli korzystałeś ze zwolnienia to US naliczy ci teraz podatek od
    > darowizny od tego mieszkania. Uwzględni jego aktualną cenę rynkową.

    Qrczę, jak nie kijem to pałą... A juz tak sie cieszylem, gdy się okazało, że
    nie muszę płacić 10% dochodowego...
    Sęk dodatkowy jest jeszcze w tym, że te 5 lat wg. daty aktu mija mi już za ok 3
    mc-e, natomiast czy te ustawowe 5 lat nie jest przypadkiem - tak jak w ustawie
    o podatku dochodowym - liczone od końca roku kalendarzowego, w ktorym nastąpiło
    nabycie (darowizna)? (nie googlałem jeszcze ustawy o darowiznach). Wtedy chcac
    uniknąć zapłacenia tego podatku musiałbym czekać aż do końca roku... :-(

    pozdrawiam

    Stanley

  • 13. Data: 2006-03-13 14:24:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@o...pl wrote:
> [...]
    > uniknąć zapłacenia tego podatku musiałbym czekać aż do końca roku... :-(

    Jest.
    5 lat od końca roku w którym złożyło się deklarację podatkową w związku
    z darowizną. Zwykle jest to rok zakupu, ale jak się kupowało w grudniu
    to trzeba uważać.
    Czyli de facto 5 lat z większym lub mniejszym kawałkiem.
    Podejrzewam, że w takim przypadku bezpiecznie będziesz mógł go sprzedac
    dopiero w styczniu.

  • 14. Data: 2006-03-13 22:02:52
    Od: Stanley P <s...@W...pl>

    witek napisał(a):

    > Te 5 lat wzięło się z czegoś innego.
    > Otóż jak się dostaję darowiznę, to trzeba zapłacić podatek od darowizny.
    > Przy dostaniu mieszkania można się wywinąć z podatku od darowizny pod
    > pewnymi warunkami.
    > Jednym z nich jest mieszkanie w otrzymanym mieszkaniu przez 5 lat.
    > Jeśli się tego warunku nie dotrzyma, to wówczas trzeba zapłacić,
    > niewymierzony wcześniej podatek od darowizny.
    > Ale będzie to podatek od darowizny,

    Chyba jednak widze swiatełko w tunelu dla swojego przypadku... Może mi
    pomozesz stwierdzić, czy ono rzeczywiście jest, a może mam omamy? ;-)

    Otóz jeszcze raz patrze do aktu notarialnego darowizny:
    "/.../ Podatku od darowizny nie pobrano na mocy art.9 (I grupa) wyżej
    powołanej ustawy z dnia..." (chodzi tu oczywiscie o ustawe o podatku od
    spadków i darowizn)

    Zaglądam teraz do tej ustawy:
    "
    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
    1) 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    /.../
    "

    To nie było super mieszkanie ;-) , ponadto darowizna byla rozłożona na 2
    osoby (na mnie i na żonę) dlatego próg wartosci 9.637zł/osobę nie został
    przekroczony i dlatego podatku od darowizny nie pobrano.

    Nie widzę w tej ustawie żadnych dalszych (i wcześniejszych) artykułow i
    paragafów, mówiacych, że jesli teraz sprzedam tę rzecz/prawo majatkowe
    przed upływem 5 lat, bedę musiał cokolwiek do US zapłacić, zwrócić...

    Owszem jest w tej ustawie Art. 16. (zapewne ten miałeś na mysli w
    cytacie, ktory z Twojego postu wyzej pozostawilem), że jesli nabędę w
    drodze spadku lub darowizny nieruchomość/mieszkanie nie przekraczajace
    110m (itd;, szczególy w ustawie), jestem z podatku od darowizn
    zwolniony. Pod warunkiem, że bede mieszkał w tym mieszkaniu przez 5 lat.
    Ale ja z tej ulgi nie korzystałem, ponieważ w tym mieszkaniu nie
    mieszkalem ani minuty ;-) , ponadto jednym z warunków skorzystania z tej
    ulgi jest nieposiadanie innego mieszkania na własność - a ja w momencie
    otrzymania darowizny takowe posiadałem.

    Zatem moja konkluzja na chwile obecną:
    w tym (podkreslam) _konkretnym przypadku_ nie muszę nic do US zapłacić,
    nawet gdybym sprzedał to mieszkanie na drugi dzień po otrzymaniu
    darowizny. Nie "załapuje" sie na ustawę o podatku dochodowym, gdyż w
    przypadku mieszkań otrzymanych z darowizn, podatku dochodowego sie nie
    płaci. Nie załapuję sie też na ustawę od spadków i darowizn - gdyż
    darowizna nie przekroczyla pewnego progu wartości i dlatego została z
    podatku od darowizn bez żadnych dodatkowych warunków zwolniona. Dobrze
    wykombinowalem? ;-)

    pozdrawiam -

    Stanley

  • 15. Data: 2006-03-13 22:24:05
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > Czyli de facto 5 lat z większym lub mniejszym kawałkiem.
    > Podejrzewam, że w takim przypadku bezpiecznie będziesz mógł go sprzedac

    Jednak chyba nie bede musiał w moim przypadku czekać, gdyż jak doszedłem
    zwolnienie od podatku było wskutek nieprekroczenia progu wartosci mieszkania.
    IMO w ogóle nie podpadam pod żadne 5 lat. Więcej opisałem w innym poście w tym
    wątku (równiez odpowiedź na Twoj post) - byłbym dźwieczny gdybys zechcial
    spojrzec.

    pozdawiam -

    Stanley