  • 1. Data: 2007-08-20 18:27:31
    Temat: Sprawa majatku
    Od: "Mondas" <m...@p...onet.pl>

    Przykład - matka miała dwie córki A i B (matka juz nie żyje) . Córka B ma
    dziecko pełnoletnie (i ta córka B umiera) czy jeżeli nie było podziału
    fizycznego domu , w jakej cześci dziedziczy dziecko zmarłej córki B.
    Normalnie po matce powinno być po 1 / 2 częci na każdą córkę a w przypadku
    jak opisałem ?
    I co by się stało gdyby córka A wyjęła po 3 latach po śmierci matki
    testament ze matka zapisała jej wszystko bo coś tam. Czy dziecku córki B
    mimo to coś się nalezy czy poprostu idzie z torbami i musi leciec do angli
    by przeżyć :)

    Dzieki z góry za wszelkie informacje

  • 2. Data: 2007-08-21 08:08:24
    Temat: Re: Sprawa majatku
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mondas" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mimo to coś się nalezy czy poprostu idzie z torbami i musi leciec do angli

    witam!

    przyjmuje teoretycznie, bo nie napisales, że żyje ojciec (a moze nie
    zyje???), to wowczas kazdy z nich dziedziczy po 1/3 majątku po zmarlej
    matce; jeżeli z dwoch corek tylko jedna zyje (czyli A), w miejsce zmarlej,
    jezeli zmarla przed matka, wchodza dziecki zmarlej corki B; powtarzam, tylko
    gdy córka B umarła przed matka, lub odrzuciła spadek po niej;
    natomiast gdy corka B zmarła pózniej niż jej matka, to wowczas, skoro
    odziedziczyla corka B po matce 1/3 (zakładając ze jest ojciec i corka A), to
    wowczas dzieci zmarlej córki B dziedzą wraz z mężem tej córki jej spadek, a
    zatem takze 1/3 po matce;
    kwestie matematyczne - zakladam, bo nie piszesz, ze ojciec zyje i miedzy nim
    a zmarla matka byla wspolnosc ustawowa; wowczas do spadku wchodzi tylko 1/2
    tego, co wspolnie mieli, w tym ow dom, o ktorym piszesz; zatem dla ojca
    bedzie 1/2 + (1/3 x 1/2) czyli łącznie 2/3, zaś córki A i B - każda po 1/6
    domu; zatem po corce B dzieci jej i mąż dostaną do podzialu 1/6; mysle ze
    sprawa jasna;
    co do ewentualnego przedstawienia testamentu po 3 latach przez corke A -
    pytanie dlaczego mialaby tak dlugo zwlekac, skoro jej wszystko matka by
    zapisala; za świadome nieprzedsatwienie testamentu grozi grzywna; nadto taka
    osoba ponosi szkodę na zasadach ogólnych (art.646kc w zw. z art.415kc) -
    zatem spadkobiercy, także dzieci córki B, i jej mąż, mogą dochodzić, w mojej
    ocenie, odszkodowania za wyrządzoną szkodę - 3 lata trzymać testament, i
    wiedzieć o nim, gdzie jest, a nie ujawnić go, to jest to jawne bezzasadne
    uchylanie sie od obowiązku - art.646kc; zresztą, jeżeli już była sprawa
    spadkowa, a jak nie, to najlepiej założyć, po zmarłej matce córki B i córki
    A, a także po zmarłej córce B, i wtedy w trybie art.647kc zażądać od
    uczestniczki córki A oświadczenia czy jest testament który sporzadziła matka
    tych córek i gdzie on jest - oświadczenie składa się pod odpowiedzialnością
    karną - tak jak przy wyjawieniu przedmiotów spadkowych; zapewne to wystarczy
    by zmusic corke A do wyjawieniu czy taki testament ewentualnie istnieje;

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-21 18:49:56
    Od: "Mondas" <m...@p...onet.pl>

    dziekuje bardzo za informacje