  • 1. Data: 2009-03-01 12:10:50
    Temat: Sp. z o.o. - odpowiedzialność zarządu przed właścicielem
    Od: Michal <m...@i...pl>

    Witam,
    mam takie pytanie - jest spółka z o.o., której właścicielem jest w 10%
    inna firma (podmiot zagraniczny) i w 90% osoba fizyczna.

    Ta sp. z o.o. kupuje towar od firmy zagranicznej (swojego właściciela) i
    sprzedaje go w Polsce. Czyli ta sp. z o.o. reprezentuje w Polsce firmę
    zagraniczną - jest jej dystrybutorem.

    Jak wygląda odpowiedzialność zarządu za długi wynikające z
    nieuregulowania faktur za zakupiony towar od swojego właściciela (tego
    podmiotu zagranicznego)?

    Czy właściciel może normalnie pozwać zarząd sp. z o.o. do
    odpowiedzialności osobistej za te długi? Firmy są powiązane kapitałowo.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam,
    MK

  • 2. Data: 2009-03-01 14:28:03
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 01 Mar 2009 13:10:50 +0100, Michal napisał(a):

    > Ta sp. z o.o. kupuje towar od firmy zagranicznej (swojego właściciela) i
    > sprzedaje go w Polsce. Czyli ta sp. z o.o. reprezentuje w Polsce firmę
    > zagraniczną - jest jej dystrybutorem.

    Czy w transakcji są stosowane przepisy dot. cen transferowych?

    > Jak wygląda odpowiedzialność zarządu za długi wynikające z
    > nieuregulowania faktur za zakupiony towar od swojego właściciela (tego
    > podmiotu zagranicznego)?

    Całkowicie normalnie, nawet jeśli zarząd dał się podpuścić i nie stosuje
    się do tego, o czym piszę powyżej.

    > Czy właściciel może normalnie pozwać zarząd sp. z o.o. do
    > odpowiedzialności osobistej za te długi? Firmy są powiązane kapitałowo.

    Art. 199 ksh nie ma tu wyłączenia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2009-03-01 15:42:41
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Michal" <m...@i...pl> napisał w wiadomości news:

    > Jak wygląda odpowiedzialność zarządu za długi wynikające z nieuregulowania
    > faktur za zakupiony towar od swojego właściciela (tego podmiotu
    > zagranicznego)?

    Tak jak za wszystkie inne długi.

    > Czy właściciel może normalnie pozwać zarząd sp. z o.o. do
    > odpowiedzialności osobistej za te długi?

    Zarząd?
    Dopiero po upadłości spółki i stwierdzeniu jej niewypłacalności.

  • 4. Data: 2009-03-01 15:58:03
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Cavallino wyskrobał(a):

    > Zarząd?
    > Dopiero po upadłości spółki i stwierdzeniu jej niewypłacalności.

    Wcześniej, upadłość nie jest konieczna. Wystarczy stwierdzenie
    beskutecznośći egzekucji.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2009-03-01 17:00:28
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości
    > Cavallino wyskrobał(a):

    > Wcześniej, upadłość nie jest konieczna. Wystarczy stwierdzenie
    > beskutecznośći egzekucji.

    Na jedno wychodzi.
    Zarząd ma w takim przypadku obowiązek zgłoszenia wniosku o upadłość.
    A wierzyciel taki przywilej.

  • 6. Data: 2009-03-01 17:04:15
    Od: Michal <m...@i...pl>

    Olgierd pisze:

    > Czy w transakcji są stosowane przepisy dot. cen transferowych?

    Nie

    > Całkowicie normalnie, nawet jeśli zarząd dał się podpuścić i nie stosuje
    > się do tego, o czym piszę powyżej.

    > Art. 199 ksh nie ma tu wyłączenia.

    Czyli możliwa jest sytuacja - firma matka sprzedaje firmie córce towar
    zawyżając ceny, w skutek czego firma na rynku polskim cienko przędzie,
    robiąc długi (firma córka ma sprzedawać tylko towar firmy matki). W
    konsekwencji jest za nie obciążany zarząd.

    Pzdr,
    MK

  • 7. Data: 2009-03-01 17:46:26
    Od: Michal <m...@i...pl>

    Cavallino pisze:

    > Na jedno wychodzi.
    > Zarząd ma w takim przypadku obowiązek zgłoszenia wniosku o upadłość.
    > A wierzyciel taki przywilej.

    I jeszcze jedna kwestia. Czy jeśli właściciel i zarazem jedyny
    wierzyciel (reszta długów regulowana na bieżąco) jest na bieżąco
    informowany o sytuacji w firmie i o problemach, ale mimo tego nadal chce
    prowadzić działalność, gdyż uważa, że to inwestycja długoterminowa to
    czy zarząd może się w jakiś sposób uwolnić od ew. odpowiedzialności
    przed właścicielem?

    MK

  • 8. Data: 2009-03-01 18:04:52
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > robiąc długi (firma córka ma sprzedawać tylko towar firmy matki). W
    > konsekwencji jest za nie obciążany zarząd.

    No faktycznie - to jest ryzyko.

  • 9. Data: 2009-03-01 18:06:06
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > działalność, gdyż uważa, że to inwestycja długoterminowa to czy zarząd
    > może się w jakiś sposób uwolnić od ew. odpowiedzialności przed

    Jako kontrahentem?
    Chyba tylko odpowiednią umową w której zrzeknie się roszczeń wobec poszcz.
    członków zarządu z tego tytułu.

  • 10. Data: 2009-03-01 18:21:20
    Od: Michal <m...@i...pl>

    Cavallino pisze:

    > Jako kontrahentem?
    > Chyba tylko odpowiednią umową w której zrzeknie się roszczeń wobec
    > poszcz. członków zarządu z tego tytułu.

    A jest jakiś inny sposób, aby zarząd mógł się zabezpieczyć przed
    odpowiedzialnością wobec właściciela - kontrahenta oprócz zgłoszenia
    upadłości w porę?

    Pozdrawiam,
    MK