  • 1. Data: 2008-06-20 13:06:31
    Temat: Służebność a wynajem
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dzień dobry.

    Jest sobie lokal mieszkalny, na którym jeden z członków rodziny ma
    służebność (prawo do jednego z pomieszczeń i część wspólna: komunikacja,
    kuchnia, wc, łazienka). Owy lokal będzie na dniach wynajmowany młodym
    ludziom. Zostanie sporządzona umowa wynajmu z zabezpieczeniem stanu
    technicznego, będzie podana kwota kaucyjna oraz będzie odprowadzony
    podatek. Mieszkanie będzie zajęte przez minimum 12 miesięcy.
    Ja jestem pełnoprawnym właścicielem mieszkania.

    Moje pytanie: czy mogę wynająć mieszkanie bez pisemnej zgody osoby
    posiadającej służebność do części mieszkania?

    Jako, że lokal mieszkalny to rodzinny prezent (darowizna i odprowadzony do
    US podatek) otrzymany x-lat temu to czas najwyższy dopiąć wszystko na
    ostatni guzik i uwolnić lokal od tego obciążenia.

    Jaką metodę należy przyjąć aby pozbyć się służebności? Umowa cywlno-prawna
    zainteresowanych stron spisana notarialnie? Jakie koszta, jakie inne
    czynności, czy muszę fatygować osobę posiadającą prawo służebności (duża
    odległość od obecnego miejsca jej zamieszkania)? Czy uda się to w formie
    umowy zrzeczenia się prawa do swobodnego korzystania z części lokalu i z
    takim dokumentem wystarczy, że sam udam się do notariusza aby ten dokonał
    zmiany w odpowiedniej części aktu notarialnego?

    Dziękuję.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 2. Data: 2008-06-20 13:39:56
    Temat: Re: Służebność a wynajem
    Od: "kuba " <j...@N...gazeta.pl>

    ===Tomy=== <nic@z_tego.com> napisał(a):

> [...]
    > takim dokumentem wystarczy, że sam udam się do notariusza aby ten dokonał
    > zmiany w odpowiedniej części aktu notarialnego?

    Do zrzeczenia się służebności mieszkania potrzebne jest jednostronne
    oświadczenie (nie umowa) uprawnionego złożone właścicielowi - czyli tobie.
    Jeśli służebność była ujawniona w księdze wieczystej, to dla tego oświadczenia
    potrzebna będzie forma z podpisem notarialnie poświadczonym (poświadczyć może
    dowolny notariusz), jeśli nie - dowolna forma.
    Z takim dokumentem składasz w sądzie, który prowadzi KW wniosek o wykreślenie
    służebności.

    pozdrawiam
    kuba

  • 3. Data: 2008-06-20 20:29:18
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Fri, 20 Jun 2008 13:39:56 +0000 (UTC), kuba napisał(a):

> [...]
    > dowolny notariusz), jeśli nie - dowolna forma.
    > Z takim dokumentem składasz w sądzie, który prowadzi KW wniosek o wykreślenie

    Dziękuję za konkretną informację.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex: