  • 1. Data: 2003-09-02 06:40:11
    Temat: Siec osiedlowa
    Od: "poczatkujacy" <b...@o...pl>

    Czy ktos z Was orientuje sie moze czy trzeba posiadac jakies pozwolenia na
    zalozenie sieci w miescie przy uzyciu techniki radiowej? Na jakie problemy
    mozna sie natknac? Czy spoldzielnia musi udzielic pozwolenia na polozenie
    przewodu i czy sa z tymi pozwoleniami problemy w praktyce?
    Dzieki
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-09-02 09:26:39
    Temat: Re: Siec osiedlowa
    Od: "Plum" <b...@w...pl>

    > Czy ktos z Was orientuje sie moze czy trzeba posiadac jakies pozwolenia na
    > zalozenie sieci w miescie przy uzyciu techniki radiowej?

    Tak - Orientuje się

    Oczywiscie że trzeba zezwolenie z URTiP na kożystanie z częstotliwości na
    jakich te użądzenia pracuja.

    >Na jakie problemy mozna sie natknac?

    Dużo papierkowej biurokracji i czasu straconego.

    >Czy spoldzielnia musi udzielic pozwolenia na polozenie
    > przewodu i czy sa z tymi pozwoleniami problemy w praktyce?

    Tak trzeba pozwolenie na kazdy metr kabla który kładziesz po bloku, jezeli
    kładziesz antene na dach to i trzeba na taka otrzymac zgode ze spółdzielni
    oraz rady osiedla. W praktyce nie chetnie wydaja takie zezwolenia (chyba
    czekaja az im sie da w łąpe - ale nie daj sie badz twardy i pisz tyle podan
    ile wlezie przeciez ty i koledzy z którymi bedziecie zakładac ta siec sa
    spolecznoscia tego osiedla, wkońcu sie zgodzą)

    Acha nie zapomnij o wykonaniu dokumentacji technicznej twojej sieci (jak ma
    wygadac, któredy beda kable leciały, w jakich korytkach, skąd beda pobierały
    prąd urządzenia typu swich, wap ), acha i po skączeniu sieci nie zapomnij
    blok zostawic w takim stanie w jakim był bo ci sieci nie odbiorą (wszystkie
    dziury pozaklejaj, i pomaluj na kolor klatki)

    A jesli chcesz zeby twoje kable leciały po elewacji to zapomnij o tym, nigdy
    sie spółdzielnia nie zgodzi.!!!

    A no i zapomniałem o najważniejszym o ząłożeniu firmy lub stowarzyszenia na
    którą(e) będzie właścicielem tej sieci bo od tak se nie moze byc sieci tak
    od tak.

  • 3. Data: 2003-09-05 19:09:46
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

    In article <bj1dur$pll$1@inews.gazeta.pl>, b...@o...pl says...
> [...]
    > mozna sie natknac? Czy spoldzielnia musi udzielic pozwolenia na polozenie
    > przewodu i czy sa z tymi pozwoleniami problemy w praktyce?

    No i do powaznego przedsiewziecia powinienes miec legalny sprzet, tj.
    taki z certyfikatami na zestaw radio+antena.

    Leszek

    --
    http://www.google.com
    Search before you ask.

  • 4. Data: 2003-09-05 22:06:26
    Od: Artur <a...@j...net>

    t.pl
    > [mailto:z...@p...onet.pl@rh170.internet
    dsl.tpnet.
    > pl] On Behalf Of Leszek
    > Posted At: Friday, September 05, 2003 9:10 PM
    > Posted To: prawo
    > Conversation: Siec osiedlowa
    > Subject: Re: Siec osiedlowa
    >
    > No i do powaznego przedsiewziecia powinienes miec legalny sprzet, tj.
    > taki z certyfikatami na zestaw radio+antena.

    Moglbys zdefiniowac pojecie 'legalny sprzet'? Ewentualnie czy moglbys
    przestac wprowadzac ludzi w blad?
    Legalny sprzet to taki, ktory zostal dopuszczony do obrotu i uzytkowania
    na terenie Polski (oraz nie pochodzi z np. kradziezy).

    Tym samym zastosowanie radiolinii np. D-Link (o ile nie narusza
    przepisow - w duzym uproszczeniu - o mocy wypromieniowywanej z anteny)
    jest dopuszczalne.

    Zwracam tez uwage, ze sprzet bez certyfikatów nie zostanie dopuszczony
    do obrotu. Dotyczy to zarowno 'radia' (czynie tu domniemanie, iz masz
    na mysli radiolinie) jak i anten (bo chyba zdajesz sobie sprawe, ze na
    jednej antenie ciezko zrobic sensownego bridge'a).

    A.

  • 5. Data: 2003-09-06 09:46:04
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

    > Moglbys zdefiniowac pojecie 'legalny sprzet'? Ewentualnie czy moglbys
    > przestac wprowadzac ludzi w blad?

    Nie wprowadzam ludzi w blad.

    Legalny sprzet to taki ktory posiada certyfikat zgodnosci, lub
    roznorzedny dokument dopuszczajacy do obrotu, na caly zestaw -
    urzadzenie radiowe + antena. Zgodnie z Rozp. Min. Infr. dopuszczajacym
    uzytkowanie urzadzen RLAN pracujacych m.in. w pasmie ISM 2.4GHz bez
    pozwolen radiowych, urzadzenia takie moga byc uzywane tylko z antenami
    zintegrowanymi lub dolaczanymi. Antena dolaczana to taka, ktora zostala
    wyspecyfikowana przez producenta urzadzenia radiowego w dokumentacji
    tegoz urzadzenia jako przeznaczona do pracy z tymze urzadzeniem.

    W przypadku wspomnianych DLinkow taka antena nie istnieje. Mowie na
    podstawie swojej wiedzy na ten temat. Jezeli jest inaczej to oswiec
    mnie.

    Leszek

    --
    http://www.google.com
    Search before you ask.

  • 6. Data: 2003-09-06 11:03:10
    Od: Artur <a...@j...net>

    Czyli mowimy np. o zestawie:
    http://www.dlink.com/products/category.asp?cid=1
    Zwroc uwage, ze jest tam cala gama 'anten dolaczanych', ktore
    przeznaczone sa do wspolpracy z tym urzadzeniem.

    > W przypadku wspomnianych DLinkow taka antena nie istnieje. Mowie na
    > podstawie swojej wiedzy na ten temat. Jezeli jest inaczej to oswiec
    > mnie.

    No moment - link powyzej najwyrazniej przeczy temu co piszesz. Przeciez
    tam widze co najmniej 9 anten wlasnie do sprzetu DLink'a.

    Zupelnie inaczej jednak sprawa wyglada gdy zerkniemy do rozporzadzenia,
    w ktorym wyraznie okreslono parametry sygnalu mierzonego 'na wprost'
    anteny czyli tez mocy wypromieniowywanej. Wowczas okazuje sie, ze
    wiekszosci z tych anten nie mozna zastosowac w Polsce, jednak jaki to ma
    zwiazek z 'legalnoscia sprzetu'?

    A.

  • 7. Data: 2003-09-06 11:40:42
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

    > Czyli mowimy np. o zestawie:
    > http://www.dlink.com/products/category.asp?cid=1
    > Zwroc uwage, ze jest tam cala gama 'anten dolaczanych', ktore
    > przeznaczone sa do wspolpracy z tym urzadzeniem.

    To nie jest dokument. Dokument jak pamietamy ze szkoly to pismo
    opatrzone podpisem - a wiec certyfikat, deklaracja, nie zas jakis
    marketingowy belkot ze strony internetowej. Pozwolilem sobie nazwac to
    belkotem dlatego, ze w specyfikacji np. urzadzenia DWL-1750
    http://www.dlink.com/products/?pid=35
    zapisano ze urzadzenie jest zgodne z norma EN 300 328. Dwie pozycje
    nizej zapisano ze urzadzenie pracuje z moca 23dBm. Norma EN 300 328
    pozwala na prace urzadzen z moca do 20dBm. Tak wiec, urzadzenie niby
    jest zgodne z norma, ale nie jest. Belkot.

    > No moment - link powyzej najwyrazniej przeczy temu co piszesz. Przeciez
    > tam widze co najmniej 9 anten wlasnie do sprzetu DLink'a.

    Dokument. Spojrz na dokumentacje np. Cisco - tam w Declaration of
    Conformity, podpisana przez upowazniona osobe, zapisano jakie anteny
    mozna uzywac z urzadzeniami. Strona DLinka nie jest dokumentem.

> [...]
    > anteny czyli tez mocy wypromieniowywanej. Wowczas okazuje sie, ze
    > wiekszosci z tych anten nie mozna zastosowac w Polsce, jednak jaki to ma

    Spojrz do normy zharmonizowanej EN 300 328, tam wszystko jest jasno
    przedstawione.

    Leszek

  • 8. Data: 2003-09-06 13:48:55
    Od: Artur <a...@j...net>

    Pozwole sobie pozostac przy swoim zdaniu co do 'legalnosci' sprzetu. ;-)

    A.

  • 9. Data: 2003-09-06 14:14:48
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

    > Pozwole sobie pozostac przy swoim zdaniu co do 'legalnosci' sprzetu. ;-)
    >
    > A.

    To zwroc sie pisemnie do URTiPu o ich interpretacje przepisu lub
    poczekaj na kontrole, moze sie okazac ze twoja interpretacja jest tylko
    twoja i na dodatek nie obowiazujaca.

    Leszek

    --
    http://www.google.com
    Search before you ask.

  • 10. Data: 2003-09-06 14:34:41
    Od: Artur <a...@j...net>

    Po co? To o czym piszesz to prawdopodobnie homologacja. Zapewniam, ze
    sprzet homologowany moze byc nielegalny i odwrotnie. Homologacja dotyczy
    dopuszczenia do uzytkowania i to jest to o czym pisalem kilka postow
    wczesniej.

    A.

    PS. Nie musze sie zwracac bo znam ich interpretacje zas jezeli mnie
    pamiec nie myli to moj sprzet pracuje gdzies w okolicach 18Ghz, 'nazywa'
    sie Alcatel i jest 'dopuszczony do ruchu'. ;-)
    Poza tym rozumiem, ze musisz miec ostatnie zdanie wiec z mojej strony to
    juz ostatnia wypowiedz.