  • 1. Data: 2005-11-28 18:45:11
    Temat: Sfałszowanie podpisu
    Od: budda <b...@f...xx>

    witam,

    nie mogę nigdzie w internecie znaleźć informacji, jaka kara grozi za
    sfałszowanie podpisu. Nie jest to chwilowo dla mnie nic szczególnie
    ważnego, ale chciałbym wiedzieć, "na czym stoję".

    Otóż jakiś czas temu wysłałem list polecony, i znalazł się on w skrzynce
    pocztowej, a w domu adresata nikogo nie było. Listonosz musiał jednak
    podpisać odbiór listu w książce. Wysłałem więc do tej osoby drugi list,
    tym razem za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. List wylądował u sąsiadki
    (ponownie nikogo w domu nie było), a na zwrotnym potwierdzeniu odbioru
    był podpis adresata... który listu nie odebrał, bo był w szkole. Zresztą
    wiem że to nie jego (a właściwie jej) pismo.

    Chciałbym delikatnie i kulturalnie zasugerować listonoszowi, że takich
    rzeczy się nie robi. Aby móc prowadzić dyskusję, chciałbym też wiedzieć,
    na ile takie podpisanie się za kogoś jest karalne (w teorii, rzecz
    jasna). Będę wzięczny za każdą odpowiedź na temat :)

    pozdrawiam,
    Grzegorz "budda" Olszewski
    --
    budda [=] GG:4584832 [=] [ OK ] [ Anuluj ]
    *grzegorz małpa olszewski kropa waw kropa pl*

  • 2. Data: 2005-11-28 18:54:03
    Temat: Re: Sfałszowanie podpisu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "budda" <b...@f...xx> napisał w wiadomości

    W odniesieniu do sąsiadki (wszystko kodeks karny):

    Art. 270. § 1. Kto, w celu użycia za autentyczny, podrabia lub
    przerabia dokument lub takiego dokumentu jako autentycznego używa,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    a jeśli ostatecznie list nie dotarł do adresata, to dodatkowo:

    Art. 268. § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza,
    usuwa lub zmienia zapis istotnej informacji albo w inny sposób
    udaremnia lub znacznie utrudnia osobie uprawnionej zapoznanie się z
    nią, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    lub gdy dotarł otwarty:

    Art. 267. § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu
    służącego do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne,
    magnetyczne albo inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie,
    karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    W odniesieniu do listonosza (poświadczył nieprawdę, że oddał
    adresatowi):

    Art. 271. § 1. Funkcjonariusz publiczny lub inna osoba uprawniona do
    wystawienia dokumentu, która poświadcza w nim nieprawdę co do
    okoliczności mającej znaczenie prawne, podlega karze pozbawienia
    wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie albo karze
    ograniczenia wolności.

    no i odpowiedzialność za pomocnictwo sąsiadce do opisanych wyżej
    czynów.

  • 3. Data: 2005-11-28 18:58:45
    Od: budda <b...@f...xx>

    Robert Tomasik napisał(a):

    [...]

    bardzo dziękuję, właśnie o to mi chodziło :) Czy jest jakaś metoda,
    dzięki której mógłym to sam znaleźć, bez zawracania głowy grupowiczom?

  • 4. Data: 2005-11-28 19:38:08
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    budda napisał(a):

    > bardzo dziękuję, właśnie o to mi chodziło :) Czy jest jakaś metoda,
    > dzięki której mógłym to sam znaleźć, bez zawracania głowy grupowiczom?

    Tak. "Control" + "f".

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 PRRC: Jackson [RIP] + AT 71 Magnum

  • 5. Data: 2005-11-28 22:15:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robert Tomasik napisał(a):
    > [...]
    > bardzo dziękuję, właśnie o to mi chodziło :) Czy jest jakaś metoda,
    > dzięki której mógłbym to sam znaleźć, bez zawracania głowy
    grupowiczom?

    Pod warunkiem, że wiesz czego szukasz. Ustaw, w których znajdują się
    artykuły mówiące o tym, co jest karalne jest cała masa. Początkowo
    możesz przeszukiwać kodeks karny i wykroczeń, no może kodeks karny
    skarbowy. Tam znajdziesz większość typowych przypadków. Ale do
    nietypowych recepty innej, niż znajomość prawa nie ma. Ja w każdym
    razie nie znam.

  • 6. Data: 2005-11-29 20:07:07
    Od: budda <b...@f...xx>

    Stasio Podróżnik napisał(a):

    > Tak. "Control" + "f".

    próbowałem. Ale w żadnym zacytowanym fragmencie nie znalazło się
    sformułowanie "sfałszowanie podpisu", czy też "podrobienie", więc moje
    szanse były zerowe od początku. A latanie po wszystkim, co może być
    podrabiane, IMO nie ma sensu.