  • Data: 2004-12-07 12:13:33
    Temat: Re: zgoda
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "MAROL" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:cp42r2$i6a$1@news.onet.pl...

    > Na podstawie jakich przepisów??
    > mogę prosić o ustawa, rok, numer itp..

    USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych -
    art. 81:

    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza.

    Ponieważ trudno uznać, że młoda para stanowi jedynie szczegół atelier, no to
    nie da się tego publikować bez ich zgody. Po za tym nie zapominaj, że oni
    również mają prawa autorskie do tego zdjęcia. Zawarli z Tobą umowę o ich
    wykonanie i zapłacili za to. Pozują tam, więc przysługują im również w tym
    wypadku prawa autorskie. Publikując te zdjęcia naruszasz ową umowę.

    I o ile naruszenie ochrony wizerunku, to jedynie odpowiedzialność cywilna,
    to w drugim przypadku grozi Ci odpowiedzialność karna.