  • 1. Data: 2004-12-07 10:09:49
    Temat: zgoda
    Od: "MAROL" <m...@o...pl>

    Witam
    rozpoczynamy prowadzenie studia fotograficznego.
    W gablotach zlokalizowanych w różnych miejscach chcemy umieścić fotografie
    ślubne i dzieci.
    Oczywiście fotografie są wykonane przez nas.
    W związku z tym pytanie: czy wymagana jest zgoda osób znajdujących się na
    tych fotografiach na umieszczenie ich w wyżej wymienionych gablotach???

    Marcin

  • 2. Data: 2004-12-07 10:55:14
    Temat: Re: zgoda
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > W zwi?zku z tym pytanie: czy wymagana jest zgoda osób znajduj?cych się na
    > tych fotografiach na umieszczenie ich w wyżej wymienionych gablotach???

    TAK.

  • 3. Data: 2004-12-07 11:06:02
    Od: "MAROL" <m...@o...pl>

    > TAK.
    Na podstawie jakich przepisów??
    mogę prosić o ustawa, rok, numer itp..

  • 4. Data: 2004-12-07 11:17:57
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Na podstawie jakich przepisów??
    > mogę prosić o ustawa, rok, numer itp..

    Niewazne czy sa przepisy czy nie, pomysl chocby o czyms takim jak
    zwyczajna grzecznosc. Chcialbys widziec swoja buzke na wystawie u
    kazdego fotografia u ktorego byles ? Ja przynajmniej oczekiwalbym, ze
    się zapyta o zgode.

  • 5. Data: 2004-12-07 11:27:16
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    KrzysiekPP napisał(a):
> [...]

    cyt.
    "
    Zasadą obowiązującą w wielu państwach należących do systemu prawa
    stanowionego jest reguła, że publikacja wizerunku wymaga zgody osoby
    portretowanej. Od tej zasady istnieją wyjątki dotyczące między innymi
    osób powszechnie znanych.
    "
    "
    W myśl art. 81 prawa autorskiego rozpowszechnienie wizerunku wymaga
    każdorazowego zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Zgoda taka nie
    jest wymagana jeśli osoba sfotografowana otrzymała wynagrodzenie za
    pozowanie (domyślnie wypłacenie honorarium wiąże się z wyrażeniem zgody
    na publikację zdjęcia). Warunki te ulegają pewnej modyfikacji w
    przypadku osoby powszechnie znanej, którą sfotografowano w związku z
    pełnieniem funkcji politycznych bądź zawodowych, jak i w przypadku
    uwiecznienia człowieka jako elementu większej całości (np. zgromadzenia
    sportowego, krajobrazu, imprezy publicznej). Nie może to jednak polegać
    na wyławianiu z tłumu i portretowaniu poszczególnych uczestników takiej
    imprezy bez ich zgody.
    (...) dobra osobiste chronione na podst. art. 23 kodeksu cywilnego.
    "

    nn
    ps
    cytaty pochodzą z publicznie dostępnych źródeł internetowych

  • 6. Data: 2004-12-07 12:13:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MAROL" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Na podstawie jakich przepisów??
    > mogę prosić o ustawa, rok, numer itp..

    USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych -
    art. 81:

    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza.

    Ponieważ trudno uznać, że młoda para stanowi jedynie szczegół atelier, no to
    nie da się tego publikować bez ich zgody. Po za tym nie zapominaj, że oni
    również mają prawa autorskie do tego zdjęcia. Zawarli z Tobą umowę o ich
    wykonanie i zapłacili za to. Pozują tam, więc przysługują im również w tym
    wypadku prawa autorskie. Publikując te zdjęcia naruszasz ową umowę.

    I o ile naruszenie ochrony wizerunku, to jedynie odpowiedzialność cywilna,
    to w drugim przypadku grozi Ci odpowiedzialność karna.