eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawozezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio › Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio
  • Data: 2013-03-07 18:06:07
    Temat: Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 7 Mar 2013, Nix wrote:

    > Tak, jest 3-ka dzieci + małżonek

    A to faktycznie komplikuje sprawę.

    > No właśnie- testamentu nie ma.

    Kiedy wyżej opisywałem przypadek "beztestamentowy", oparty na
    założeniu wyłącznie dziedziczenia ustawowego, ale przez dwie
    dorosłe osoby.
    Jak należy ugryźć sprawę "majątku w DG" który w spadku przypada
    dzieciom (być może nieletnim) nie mam pojęcia :(
    Zakładam, że nie stać Cię na "wykupienie" reszty udziału spadkowego
    (w tym towarów w sklepie).

    > Trzeba go napisać odręcznie ( odpada)

    Nie. Odpada, ale z powodów formalnych.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,201
    20428,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 981[1].
    § 1. W testamencie sporzšdzonym w formie aktu notarialnego
    spadkodawca może postanowić, że oznaczona osoba nabywa
    przedmiot zapisu z chwilš otwarcia spadku (zapis windykacyjny).
    § 2. Przedmiotem zapisu windykacyjnego może być:
    [...]
    3) przedsiębiorstwo lub gospodarstwo rolne,
    [...]
    ---

    Mi wychodzi, iż inna forma nie zapewnia "niezwłocznego" wejścia
    w jednoosobowe posiadanie przedsiębiorstwa.
    Czyli wrócilibyśmy do problemu uzyskania (pewnie przez sąd
    rodzinny) prokury lub innej formy przedstawicielstwa pozostałych
    spadkobierców.
    Osobne pytanie, to czy taka forma zakończy kwestię podziału
    majątkowego, podobnie jak przy darowiźnie, o czym niżej.

    > Jak to widzisz ?

    W tej chwili brak pomysłu.

    Problem w tym, że darowizna *NIE* rozwiązuje "prawidłowego"
    podziału cywilnoprawnego. IVMHO.
    Patrzę z p. widzenia logiki przepisów (które nie mogą zakładać
    Twojej dobrej woli, więc zabezpieczają innych spadkobierców
    przed "okradzeniem")
    Darowizna będzie implikowała obowiązek zapłaty zachowku,
    prawda? A zachowek na 100% jest "w pieniądzu".
    Nie wiem czy podobny mechanizm nie wystąpi w przypadku
    zapisu windykacyjnego - ktoś napisze?

    Czyli wychodzi mi tak:
    - w przypadku "zwykłego" spadku po prawdzie trzeba ustalić, jak
    przejąć zarządzanie majątkiem i *być może* będzie jakiś czas
    trwało formalne uzyskania zgody współspadkobierców (jeśli
    mają pełną zdolność prawną) lub sądu rodzinnego (jeśli nie)
    na coś, co w efekcie będzie spółką cichą (nie, to nie
    jest nazwana umowa w polskich przepisach, ale tę nazwę się
    stosuje)
    - w przypadku darowizny i *być może* zapisu windykacyjnego
    może wystąpić problem zachowku, a jeśli między spadkobiercami
    są nieletni to pewnie bez sądu się nie obejdzie; prawdą jest
    że w zamian uzyskuje się "natychmiastowy" jednoosobowy
    zarząd

    Oczywiście wiem, że z powodu stanu zdrowia taty nie ma
    swobody wyboru. Ale to jak wyżej.
    Krótko mówiąc, aby poznać zdanie sądu będziesz musiał
    przed sądem stanąć, i sąd się zgodzi albo nie.

    pzdr, Gotfryd