  • Data: 2004-04-04 11:30:24
    Temat: Re: zatrzymanie na 48 godzin
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "P@wel" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:c4ontt$cec$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > oj do konca Panie wladzo, oj do konca. dyzurny ma zawsze "wyjscie na
    miasto"

    Dyżurny znajduje się czasem na drugim końcu miasta względem pomieszczeń,
    gdzie znajduje się zatrzymany. Do pomieszczenia dyżurnego po za tym nie
    wolno zasadniczo nikomu wchodzić. Toleruje się wchodzenie policjantów, ale
    zatrzymanego, to raczej tam nie wprowadzisz, by sobie gdzieś tam dzwonił.

    > przeczytaj co napisales 3.04 o godz.1.15.
    > orzekles, ze w kpk nie ma prawa pozwoalajacego na wykonanie telefonu
    m.in.
    > do prawnika. a ja Ci tylko chce pokazac, ze sie mylisz. kpk daje takie
    > prawo. a nawet przyjmujac Twoje "brak wyjscia na miasto" - to pragne
    > zauwazyc tylko, ze to sa dwie rozne sprawy.

    "Prawo do wykonania jednego telefonu" pochodzi z prawa anglosaskiego i
    polega ono na prawie do wykonania takiego telefonu osobiście przez
    zatrzymanego oraz nie mówi się w nim o tym, do kogo ma być ten telefon.
    Masz po prostu prawo gdzieś zadzwonić. I takiego prawa w polskim prawie
    nie ma. I tak należy tę moją wypowiedź rozumieć, bo ja udzielałem
    odpowiedzi na zadane pytanie.

    W zacytowanym przez Ciebie moim poście nigdzie nie pisałem o prawie do
    telefonu do adwokata, choć prawa do wykonania takiego telefonu również w
    polskim kpk nie znajdziesz, o czym napisałem dalej.

    > oczywiscie, jesli brak bedzie
    > wyjscia na miasto, to sie nie da zadzwonic. rowniez dobrze moze byc
    awaria
    > laczy telefonicznych lub inny kataklizm, ktory uniemozliwi korzystanie z
    > telefonu.

    Nie o to mi chodziło. Ten brak połączenia był dygresją z mojej strony.
    Idąc w tym kierunku, to mogli w między czasie zastrzelić rzeczonego
    adwokata, albo mógł dostać biegunki i siedzi w WC. Nie mnóżmy
    bezsensownych problemów.

    > ALE PRAWO do wykonania telefonu do adwokata zatrzymany ma i wynika
    > to z kpk.

    Nie ma. Nikt mu do ręki telefonu nie da i nie pozwoli dzwonić - a
    przynajmniej nie powinien tego robić. Jedyną możliwością jest wykonanie
    takiego telefonu przez policjanta i to na ustalony przez policjanta numer
    telefonu, a nie podany przez zatrzymanego oraz ewentualne dopuszczenie do
    rozmowy telefonicznej. Z tym ustalaniem numeru chodzi o to, by się
    upewnić, czy nie jest to numer do współsprawcy na przykład. Prawo do
    zastrzeżenia obecności przy rozmowie powoduje, że można spokojnie
    ograniczyć w obliczu kpk prawo do tego telefonu ograniczając je do
    telefonicznego powiadomienia adwokata wskazanego przez zatrzymanego o
    chęci rozmowy jego klienta i oczekiwania na przybycie rzeczonego adwokata
    do jednostki. Tak więc kpk daje prawo do porozumienia się z adwokatem, a
    nie wykonania jednego telefonu gdziekolwiek.

    Po za tym zwrot "bezzwłocznie" jest tłumaczony jako "bez zbędnej zwłoki".
    W praktyce może to spowodować, że zwłoka w powiadomieniu kilku godzin
    będzie niezbędna dla prawidłowego toku postępowania, a więc i po takim
    czasie dzwoniąc zdobimy to bezzwłocznie.