  • Data: 2021-11-02 18:33:31
    Temat: Re: zarzuty
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.11.2021 o 09:56, Kviat pisze:

    > Ułatwić komuś podróż, to chyba nie to samo co pomoc w nielegalnym
    > przekraczaniu granicy.

    Tylko, że to zdanie można napisać w trochę inny sposób i też będzie
    miało senes.
    "Pomóc komuś w podróży, żeby ułatwić nielegalne przekroczenie granicy."
    Nie czepiajmy się słówek czy pomoc to ułatwienie, a ułatwienie to pomoc.
    W tym konkretnym wypadku dwoje aktywistów podwiozło dwóch Irakijczyków,
    mogli nawet nie wiedzieć, że to Irakijczycy, ale wiedzieli co się
    wyrabia na naszej wschodniej granicy i musieli się chociaż domyślać, że
    mogą pomagać nielegalsom.

    > Ułatwianie komuś podróży jest zakazane?

    Czasem jest. Na przykład jakiemuś zbiegowi z więzienia.

    > Po czym się poznaje czyjeś zamiary?
    > I skąd mam wiedzieć, czy chcą przekroczyć nielegalnie? Trzeba
    > autostopowiczów przeszukać i sprawdzić, czy mają dokumenty, czy nie mają?
    > Zresztą, dlaczego ma mnie to interesować, skoro podwożę kogoś np. W-wy
    > do Szczecina?
    > Może za tydzień albo dwa zdecydują się popłynąć nielegalnie pontonem z
    > Portugalii do USA. Albo Kanady... albo...
    > Trzeba pytać każdego autostopowicza, czy ma wizę do wszystkich państw,
    > bo inaczej za tydzień, czy miesiąc okaże się, że pomogłem mu w
    > nielegalnym przekroczeniu granicy gdzieś na świecie?

    Ależ nic Cię nie musi interesować, bierzesz autostopowiczów na własną
    odpowiedzialność. Nie ważne czy są nielegalnymi uchodźcami czy zbiegami
    z więzienia, nie ważne czy są nosicielami COVID-10, ospy czy Eboli.
    Konsekwencji natomiast mogą przyjść później.

    > A jak wsiądzie do pociągu z Wa-wy do Szczecina, to PKP będą oskarżone o
    > pomoc w nielegalnym przekroczeniu granicy?

    Nie, tak samo jak nie oskarżysz Warty(rzeki) gdyby nielegalsi wskoczyli
    do niej w okolicach Konina i wypłynęli w Kostrzynie nad Odrą, akurat na
    wprost Niemiec.
    Ale za to konduktorzy i SOKiści(w moich okolicach na pewno) są już od
    dawna wyczuleni na odmiennej karnacji typów i zgłaszają ich Policji i
    SG. Na trasie pociągów z Poznania do Berlina funkcjonariusze SG jeżdżą
    już od ładnych paru lat, czasem nawet po cywilnemu.