    From: "The_foe" <the_foeNO_SPAM@NO_SPAMwp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zapłacono za tłumaczenie - kto ma prawa autorskie?
    Date: Thu, 11 Mar 2004 00:25:23 +0100

    > witam.
    > pracowałam w zespole przy tłumaczeniach - niestety bez umowy :(
    > za tłumaczenia dostałam wynagrodzenie - czy jest to równoznaczne z
    przekazaniem
    > praw autorskich do tłumaczeń? czy jeśli - bez porozumienia ze mną nastąpią
    np.
    > wznowienia książek - czy mam prawo interweniować? czy moje prawa przepadły
    wraz
    > z otrzymaniem zapłaty?

    nie, nalezy spisac umowe przekazania praw autorskichm jesli takowa umowa nie
    zostala spisana jest pani wciaz wlascicielem tych praw. Pisze pani, ze nie
    bylo zadnej umowy, wiec nalezy sie pani zaplata adekwatna do uzyskanej
    korzysci.
    Ponadto nalezy dodac, ze nawet przekazanie praw autorskich na inna osobe nie
    powoduje utraty wszytkich praw. Moze pani, sadowo zarzadac wynagrodzenia od
    swojego dziela, pomimo ze wyklucza to umowa, jesli korzysci jakie pani
    uzyskala sa razaco nieadekwatne do korzysci z Pani pracy jaka uzyskal nowy
    posiadacz praw autorskich!
    Nalezy dodac ze kwestie sporne co do praw autorskich, jesli nie sa
    zagmatwane i niejednoznaczne, zawsze sie nagina do racji Autora. Dlatego
    jesli nie zostala spisana zadna umowa to pani pracodawca sam sobie szkodzi.
    I jeszcze jedna kwestia: jesli powstala praca chroniona prawami autorskimi w
    ramach Pani obowiazkow wynikajacych z umowy o prace, przeniesienie praw
    autorskich na p[racodawce przechodzi automatycznie i Pani prawa sa mocno
    ograniczone.