  • Data: 2008-09-25 09:23:24
    Temat: Re: zapis testamentu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 22 Sep 2008, Paweł Marcisz wrote:

    > Darowizna nie chroni przed zachowkiem.

    IMO nadinterpretujesz. Mowa o "osobie obcej", która dostała SAMĄ
    darowiznę, w porównaniu do "osoby obcej" która ujętą w testamencie.
    Ale ROZŁĄCZNIE, przez porównanie "albo-albo".
    Bogdan porównuje człowieka który dostał dom w darowiźnie (bez
    udziału w testamencie) z człowiekiem który w bardzo podobnym
    przypadku dostaje dom zapisem testamentowym (bez żadnej darowizny).

    > Art. 1000. § 1 KC:
    >
    > Jeżeli uprawniony nie może otrzymać od spadkobiercy należnego mu
    > zachowku, może on żądać od osoby, która otrzymała od spadkodawcy
    > darowiznę doliczoną do spadku, sumy pieniężnej potrzebnej do
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Abstrahując od sprawy "darowizny przyszłej", to spytam co
    uchyla działanie art.994:
    _117.html
    +++
    Art. 994
    § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej
    niż dziesięciu laty, liczšc wstecz od otwarcia spadku,
    darowizn na rzecz osób
    nie będšcych spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.
    ^^^^^^
    ---

    ...bo jak na mój gust domniemanie, że kiedy Paweł pisze o "osobie
    obcej" to może mieć na myśli spadkobiercę chyba jest nadmierne? ;)

    > uzupełnienia zachowku. Jednakże obdarowany jest obowiązany do zapłaty
    > powyższej sumy tylko w granicach wzbogacenia będącego skutkiem
    > darowizny.

    Ale *tylko wtedy*, jeśli *sam* jest spadkobiercą!

    pzdr, Gotfryd