    From: Paweł Marcisz <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zapis testamentu
    Date: Mon, 22 Sep 2008 14:05:16 -0700 (PDT)

    On Sep 22, 10:12 pm, Bogdan Kwietniak <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Dokładnie to co napisałem: że de facto nie możesz rozporządzać swoim
    > majątkiem po śmierci, gdyż każdemu przysługuje zachowek.
    > Który nie ma zastosowania do jakichkolwiek działań podejmowanych za życia.
    > Interesująco na przykład przedstawia się sytuacja:
    > w poniedziałek podpisuję umowę darowizny domu na obcą osobę z datą
    > wykonania na środę, a we wtorek ginę w wypadku. Czy umowa jest ważna?
    > Jeśli tak to czym różni się od dyspozycji testamentowej. Poza tym, że w
    > przypadku testamentu ta osoba musi spłacić członków rodziny.

    Darowizna nie chroni przed zachowkiem. Art. 1000. § 1 KC:

    Jeżeli uprawniony nie może otrzymać od spadkobiercy należnego mu
    zachowku, może on żądać od osoby, która otrzymała od spadkodawcy
    darowiznę doliczoną do spadku, sumy pieniężnej potrzebnej do
    uzupełnienia zachowku. Jednakże obdarowany jest obowiązany do zapłaty
    powyższej sumy tylko w granicach wzbogacenia będącego skutkiem
    darowizny.