    From: " " <h...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zadłuzone mieszkanie sp. własnościowe
    Date: Thu, 17 Jan 2008 08:45:50 +0000 (UTC)

    Leval <l...@f...onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Heming" <h...@w...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Ok.Rozumiem. Ale czy mozna uznać, że długotrwale nie spłacam, skoro cały
    > czas wykazuje dobrą wolę i comiesiecznie spłaca, jakąs kwotę ? Przecież nie
    > jest to tak, że mam dług i nic nie robię żeby go spłacić. Czy wobec tego w/
    > przepisy nalezy traktowac dosłownie ? Bo interpretować można wydaje mi się
    > inaczej : zalegałam przez 10 miesięcy tylko. Później rozpoczęlam spłate, z
    > tym, że nie jestm w stanie uregulowac jej jednorazowo. Czy dla spółdzielni
    > (ew sądu) nie jest argument przemawiający na moja korzyść ?

    Znalazlem unteresujacy fragment w komentarzu Romana Dziczka spółdzielniach
    mieszkaniowych:

    &#8222;Długotrwałe zaległości&#8221; , których wystąpienie w danym wypadku będzie
    zawsze
    odnoszone do pewnej przeciętnej miary zaległości w opłatach, nie oznacza, że
    spółdzielnia musi uzyskać nakaz zapłaty lub wyrok (albo kilka takich
    orzeczeń) stwierdzający obowiązek zapłaty. Wystarczy wykazanie w tym
    postępowaniu zaistnienia długotrwałej zwłoki w zapłacie, która musi istnieć w
    dacie wyrokowania (art. 316 k.p.c.). Sąd z urzędu bada, czy żądanie pozwu
    nie stanowi nadużycia prawa ( art. 5 k.c.). Natomiast uzyskanie sądowego
    tytułu wykonawczego w przedmiocie zapłaty (nakazu zapłaty lub wyroku
    zaopatrzonych w klauzulę wykonalności) pozwala na wszczęcie komorniczego
    postępowania egzekucyjnego, którego jedną z postaci może być egzekucja ze
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, z zakończeniem w postaci
    sprzedaży licytacyjnej tego prawa.

    zródło: "Spółdzielnie mieszkaniowe. Komentarz. Wzory pozwów i wniosków
    sądowych", Roman Dziczek, wyd. LexisNexis.

    Zgodnie z tym co pisze autor, aby sad orzekl "sprzedaz" SM musi udowodnic
    istnienie zadluzenia w dacie wyrokowania, co oznacza, ze jezeli do momentu
    wyroku splaci pani zadluzenia to sad nie bedzie mial podstawy, aby wydac taki
    wyrok. Ponadto, jesli jest tak jak piszesz, czyli systematycznie dobrowolnie
    splacasz zadluzenie, to wystapienie przeciwko tobie do sadu, moze byc uznane
    za naruszenia prawa podmiotowego (co zgodnie z komentarze sad bada z urzedu)
    i uznac ze roszczenie spoldzielni nie zasluguje na uwzglednienie.