    From: "PiotrB." <p...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyszukiwarka internetowa - co mozna a co nie?
    Date: Wed, 12 Dec 2007 19:25:52 +0100

    Dnia 12-12-2007 o 17:33:00 industrial <i...@o...eu> napisał:

    > Nie, chyba, że jakieś wydawnictwo zapłaci Ci za podwyższenie ocen jego
    > książek lub zrobisz inny podobny "przekręt". Póki to odbywa się na
    > podstawie np. głosowania odwiedzających, wszystko jest w porządku.
    > Zresztą tego typu strony istnieją i mają się dobrze.

    Powinienem chyba wyjaśnić, iż książki to tylko
    przykład. Może lepszym przykładem byłaby tu coś w rodzaju
    serwisów typu skąpiec z tym, że nie chodziłoby tu o porównanie
    cen lecz wielu innych cech, a porównywanymi produktami byłyby
    innego rodzaju produkty np. .... powiedzmy, że
    gotowe projekty domów. Tak to jest dobry przykład.

    > Można wyobrazić sobie sytuację, w której producent zażąda od Ciebie
    > usunięcia opinii rażąco niezgodnej z prawdą. Jakiś czas temu głośny był
    > wyrok, w którym sąd ukarał właściciela strony internetowej za wypowiedź
    > użytkownika - idąc tym tropem, jest pewna teoretyczna możliwość, że
    > możesz mieć kłopoty związane z taką wyszukiwarką. Wydaje mi się jednak,
    > że to tylko w skrajnym przypadku, a w dodatku masz ogromne szanse na
    > wygranie ewentualnego procesu.

    tu raczej nie byłoby problemu ponieważ opinię wyrabiałby sobie
    sam czytelnik na podstawie np. przyrównania wielu cech produktu
    do pewnych obowiązujących standardów i swoich własnych
    subiektywnych potrzeb.

    > a) zrobiłeś zdjęcie sam;
    > b) nabyłeś autorskie prawa majątkowe do niego;
    > c) - najważniejsze w Twoim przypadku - zdjęcie nie ma charakteru
    > twórczego, tzn. w uproszczeniu jest to po prostu odwzorowanie okładki
    > książki lub wyglądu przedmiotu, nie w jakiejś oryginalnej aranżacji.

    a np. taka miniaturka obrazka przedstawiająca wygląd domku (trzymając się
    tego przykładu)? myślę, że taka ilustracja ma charakter twórczy.

    Czyli nie ma zastosowania kryterium wielkości? że miniaturkę można pokazać,
    a obrazu w normalnych rozmiarach nie?

    Piotr