  • Data: 2005-09-29 21:53:25
    Temat: Re: wymeldowanie - sprawa w sądzie wojewódzkim
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 28/09/2005 16:58, Alek wrote :
    > Użytkownik "Przemysław Płaskowicki" <p...@p...name> napisał
    > w wiadomości news:4339b514$1@news.home.net.pl...

    > jeszcze

    > No zaraz, skoro trzyma te rzeczy tam gdzie chce, odmawia wydania ich
    > właścicielowi to na moje oko on tymi rzeczami
    > dysponuje/rozporządza/posiada czy jak by to jeszcze nazwać. Czyli
    > przywłaszczył/ukradł (BTW czy to to samo?). Jeśli nie, to każdy złodziej,
    > który fantów jeszcze nie upłynnił może być uniewinniony (tak, panie
    > władzo, mam w kieszeni portfel tej pani, ale ja nim nie rozporządzam, mam
    > i nie dam, ale nie ukradłem). Tak?

    Przyznam się, że przykład który podałem jest błędny (patrz odrębny
    post). Miałem na myśli, że fakt posiadania i odmowy wydania sam z siebie
    nie powoduje automatycznie przestępstwa przywłaszczenia -- jest multum
    sytuacji kiedy można legalnie posiadać cudzą rzecz i legalnie jej nie oddać.

    Kradzież i przywłaszczenie to nie jest to samo. Kodeks mówi o kradzieży:
    "kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą". Czyli kradzież
    jest popełniona w momencie kiedy sprawca zabierze, (w celu
    przywłaszczenia) cudzą rzecz ruchomą. Inaczej przestępstwo kradzieży
    jest popełnione w momencie wykonania czynności zaboru.

    Zaś aby popełnić przywłaszczenie, rzecz musi wejść w posiadanie sprawcy
    w sposób legalny -- na przykład poprzez przechowanie, a dopiero potem
    sprawca ją przywłaszcza.

    Jak widać nie można jednocześnie popełnić przywłaszczenia i kradzieży na
    tym samym przedmiocie.

    Czyli w Twoim przykładzie sprawca nie zostanie uniewinniony, bo raczej
    nie mógł legalnie wejść w posiadanie portfela.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)