  • Data: 2010-06-08 14:07:24
    Temat: Re: wezwanie do wykupienia weksla [info dla poreczyciela]
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    .B:artek. wrote:

    > Art. 471 KC, odszkodowanie od banku. Wykazać związek przyczynowy,
    > zawinienie (art. 880 KC), szkoda jest dość oczywista i wio.

    Takie te nasze sądy, wszystko oczywiste... a wyrok debilny.

    Powtórze link bo się połamał, a ten serwis zmienia przy błędzie:
    http://tiny.pl/ht4gx

    Cytaciki:
    "Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy pozostaje zatem ocena, czy w
    okresie od 11.11.2000 r. do chwili ogłoszenia upadłości dłużnika
    istniała możliwość uzyskania z jego majątku zaspokojenia roszczenia."

    I tu:

    "Należy zauważyć, że Sąd Apelacyjny przyjął istnienie nienależytego
    wykonania zobowiązania wierzyciela wynikającego z umowy poręczenia.
    Wskazał, że zawiadomienie poręczyciela o niewykonaniu zobowiązania
    przez dłużnika nastąpiło z opóźnieniem, przy czym opóźnienie to było
    spowodowane okolicznościami, za które powodowy Bank ponosi
    odpowiedzialność. Sąd Apelacyjny przyjął natomiast, że nie wystąpił
    normalny związek przyczynowy pomiędzy nienależytym wykonaniem umowy
    poręczenia a szkodą w postaci wskazywanej przez powódkę wzajemną, tzn.
    kwoty, którą musiała zapłacić zamiast poręczyciela. Brak normalnego
    związku przyczynowego stanowił podstawę oddalenia powództwa wzajemnego.
    W tym kontekście w przeważającej części niezasadne są zarzuty
    naruszenia art. 471 w zw. z art. 361 par. l KC; całkowicie niezasadny
    jest zarzut naruszenia art. 355 KC, gdyż Sąd Apelacyjny przyjął
    nienależyte wykonanie przez wierzyciela obowiązku zawiadomienia
    poręczyciela o opóźnieniu się dłużnika ze spełnieniem świadczenia."

    Właśnie o to się rozchodzi, że SN nie widzi związku między opóźnieniem
    w zawiadomieniu a szkodą (brak możliwości zabezpieczenia roszczeń wobec
    dłużnika przez poręczającego).

    Łaskawie (i mocno niekonsekwentnie) uznali jedynie że gdyby bank
    powiadomił wcześniej, to by poręczający spłacił wczesniej, i mniej by
    odsetek się uzbierało. I o te odsetki zwrócili do apelacyjnego.

    Niekonsekwentnie, bo skoro z tego że bank nie powiadomił odpowiednio
    wcześnie, uniemożliwiając wcześniejszą spłatę - wynikła jakaś szkoda
    (odsetki) to niby dlaczego nie mogła też wyniknąć szkoda w postaci
    braku mozliwości zabezpieczenia roszczeń?
    Dopóki nie wezwali do spłaty, to też formalnie nie było tych odsetek
    wobec poręczyciela.

    Albo ja czegoś w tym wyroku nie rozumiem, albo w tych sędziów powinno
    się zagonić do kopania rowów.

    IMO dobry wyrok to by był taki, gdzie sąd by rzeczywiście sprawdził ile
    dałoby się zabezpieczyć, gdyby zawiadomili wcześniej.

    --
    Pozdro
    Massai