    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 7 Nov 2011 16:42:20 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: umowa o dzieło - umowa o pracę [crosspost]

    On Sun, 6 Nov 2011, rg wrote:

    > Jest tam fraza o rezultacie w postaci dzieła. Zresztą umowa o dzieło jest
    > przecież umową cywilnoprawną, więc chyba niestety w tej formie wykonyania
    > umowy, zgodnie z powyższym, nie da się jej określić (przekwalifikować) jako
    > umowy zlecenia.

    Może będę sobie z boku komentował usiłując zebrać paczki ;), ale
    że nie do końca się da to się wetknę tu i ówdzie.
    Po pierwsze do tego co piszesz, przeczytaj w:
    http://www.infor.pl/akt/kodeksy//DZU.1964.016.000009
    3,ustawa_z_dnia_23_kwietnia_1964_r_kodeks_cywilny.ht
    ml
    ...art.65.2
    Najlepiej ze dwa razy i powoli :)

    Tytuł umowy nie przesądza O NICZYM, to czym jest dana umowa określa
    jej treść, a nie tytuł.

    Po drugie, nie wiem czy masz świadomość, ale od umowy zlecenia należy
    się ZUS. Po polsku: zarabiający dostanie "mniej do ręki", ale w razie
    takiej umowy może płacić chorobowe i podlegać pod takie ubezpieczenie :|

    > Chodzi mi o to, że wymóg osobistego wykonywania obowiązków jest
    > charakterystyczny dla umów o pracę, a nie o dzieło, czy zlecenie.

    Ano nie jest.
    W szczególności jeśli "zależy od przymiotów wykonawcy".
    Link wyżej, art.642 do przeczytania :D

    > Właśnie, w umowie nie określono...

    No to patrz wyżej. Znaczy na numerek przepisu ;)
    Zwróć uwagę: "umowa rozwiązuje się".
    Wykonawca dostaje za to co zrobił, i NIE PODLEGA pod dalsze restrykcje
    określone w umowie. Jeśli więc takiego wykonawcę przejedzie tramwaj
    (dla przykładu), to nie jest tak że wnuki będą jeszcze odszkodowanie
    za nieterminowe wykonanie płacić.

    > Ba... Ale czy takie niejasne punkty mają jakąś "moc" prawną i Zleceniodawca
    > może je dowolnie egzekwować?

    Najpierw ustal, czy odnosisz się do umowy o dzieło, czy "innej umowy
    o usługę na warunkach zlecenia", bo czasami skutki mogą być różne.
    Zleceniodawca ma inne prawa (i obowiązki) niż zamawiający.

    A niejasne punkty skutkują:
    - po pierwsze ryzykiem, że zamawiający wbrew logice jednak jakieś
    żądanie wystosuje
    - koniecznością użerania się przed sądem, że TAKIE żąanie narusza
    art.5 KC albo jakoś podobnie

    > Niestey to late :)

    Konstrukcja jak wyżej jest istotna dla VAT.
    Z góry zastrzegam, że wcale nie jestem pewien czy "literalne"
    przeniesienie (regres) obowiązku odszkodowawczego nie stanowi aby
    podstawy do podlegania, ale pewnie starali się "wypełnić literę
    ustawy".
    Rzućcie proszę okiem do:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html
    ...art.15.3.3
    Wykonawca umowy cywilnoprawnej co do zasady "prowadzi DG w rozumieniu
    VAT" (to wcale nie chodzi o zakładanie DG) i tym samym podlega pod obowiązki
    z ustawy (nawet przy zwolnieniu - ewidencja ma być).
    Samo zaliczenie umowy do "osobistej" nie wyłącza spod VAT, musi być
    dodatkowy warunek "odpowiedzialności zlecającego" (wobec osób trzecich).

    > W umowie nie ma, ale praktycznie zajęcia odbywają się w miejscu i w
    > terminie wyznaczonym przez kierownika (właściciela).

    A wypadałoby żeby ważne elementy umowy były spisane, prawda? ;)
    (przy czym zamawiający może rzecz jasna powiedzieć "no to weź
    pan sobie i zrób pan sobie wykład gdzie pan chcesz" ;))

    pzdr, Gotfryd