    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: testament moj...
    Date: Mon, 15 Jul 2002 20:01:33 +0200

    "Tomasz Kiełpiński" <k...@U...onet.pl> wrote in message
    news:agupkq$92c$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

    > Testowania? (Nie jestem prawnikiem, co pewnie widać ;-))
    "Testowanie" od "testament" czyli "rozporządzenie swoim majątkiem na wypadek
    śmierci".
    Czyli
    "Swoboda testowania" to prawo do swobodnego decydowania o tym, komu Twój
    majątek po Twojej śmierci przypadnie. Jak kolega zaznaczył, prawo to jest
    ograniczone wlasnie zachowkiem.
    "Zachowek" jest to więc to MINIMUM z majątku po zmarłym, które to minimum
    członkom najbliższej rodziny się należy z automatu:
    -tylko dlatego, ze są ze zmarłym odpowiednio spokrewnieni
    -i niezaleznie od tego, komu swój majątek zapisał wcześniej w testamencie
    zmarły.

    > Czyli jeżeli dobrze zrozumiałem, o zachowek może wystąpić ustawowy
    > spadkobierca, jeżeli nie został wydziedziczony,
    Dokladnie tak
    >ale w jego mniemaniu został
    > pokrzywdzony w testamencie.
    Nie musi byc pokrzywdzony. Po prostu jego np. tatus zapisal majątek komus
    innemu. Nie musi czuc sie pokrzywdzony. Wie, ze cos tam mu sie jednak nalezy
    i tyle :-)
    (przykład: Pan K. Z całego majątku wartego 100
    > PLN zapisuje w testamencie synowi 1 PLN, a resztę zapisuje schronisku dla
    > bezdomnych i syn Pana K. występuje o zachowek przeciwko schronisku)?
    Dokladnie tak.
    Przyjmujac, ze syn byl jedynym spadkobierca ustawowym (Pan K. nie mial juz
    zadnych zywych: innych dzieci, wnuków, prawnuków, ani żony)
    Normalnie dostałby więc 100 zł.
    Ale skoro Pan K. zapisał je schronisku, to synowi, w ramach zachowku
    (minimum dla rodziny, niezależnie od woli tego, który umarł)
    otóż wtedy synowi należy się połowa tego, co dostałby normalnie (50 zł),
    (zlotowke juz dostal, wiec do pelnego minimum brakuje mu 49 zl) a w
    niektórych wypadkach mógłby mieć prawo nawet do 2/3 (75 zł).

    Zachowek powoduje więc, że nie masz prawa decydować na wypadek śmierci o
    całym swoim majątku.
    Bo jeśli np. Pan K. przekazałby schronisku nie wiecej niz 50 zł, to syn K.
    reszte by po prostu odziedziczyl. Nie musiałby się wtedy powoływać na
    zachowek.

    > Wydziedziczanie muszę jeszcze przetrawić ;-)
    W razie wątpliwości pytaj.
    Pozdrawiam,
    Marta