    From: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: testament moj...
    Date: Mon, 15 Jul 2002 13:56:29 +0200

    "Tomasz Kiełpiński" [...]

    > Tzn? Bo prawdę mówiąc przestałem rozumieć instytucję zachowku.
    > Jeżeli najbliżsi zostali wydziedziczeni, to zachowek im się nie należy.
    > (Tak napisała Marta) A jeżeli nie zostali wydziedziczeni to mogą podważyć
    > testament i otrzymać pełny spadek (a nie tylko zachowek). To po cóż on
    jest
    > ten zachowek?

    Nieee...
    jest cos takiego jak "swoboda testowania" i oczywiscie "ograniczenie swobody
    testowania"
    Zachowek jest ograniczeniem swobody w tym sensie, ze uprawniony do zachowku
    moze od
    SPADKOBIERCOW zadac "zachowku", czyli normalnie ROWNOWARTOSCI
    1/2 tego ileby dostal w dziedziczeniu ustawowym

    Nie moze rzadac RZECZY, lecz "kase".

    Swoboda jest po to, by kazdy roil z majatkiem (w ramach ograniczen) co chce.

    Wydziedziczenie jest po to, by pozbawic zpadku "niegodziwych".

    A podwazyc testament latwo nie jest...

    [...]
    > Syn
    > niewdzięcznik, ma małoletniego syna (powiedzmy 3 lata), który równiez nie
    > utrzymuje ze mną kontaktów (o rażącej niewdzięczności ciężko mówić bo za
    > mały).

    No widzi Pan.. Jak tu karac 3 letniego wnuka za grzechy ojca?

    > Jestem śmiertelnie chory, spisuję testament (wszystko córce,
    > wydziedziczam syna). Według was, wnuk ma prawo do połowy masy spadkowej,
    > którą to połową, do czasu uzyskania pełnoletności, będzie zarządzał syn
    > niewdzięcznik?

    Poza tym kmoze Pan cos owemu wnukowi zapisac.
    jesli TYLKO zapisze Pan wszystko corce, wnuk zostanie POMINIETY
    w testamencie, wiec spadku nie dostanie - moze wystapic o zachowek.

    > Nie mogę w żaden sposób spowodować, żeby syn i jego rodzina nie otrzymali
    > ani grosza?

    Tak..
    Darowac wszystko tej corce za zycia USTANAWIAJAC, ze w zamian za to ma Pana
    dalej utrzymywac. Jesliprzyjmie taka darowizne, to jedyna linia do
    podwazenia jest
    ze darowal pan sorce nie bedac swiadom tego, co robi.

    Boguslaw