    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: teoria umów - z kim zawieram umowę; za czyim pośrednictwem
    Date: Sat, 27 Nov 2004 13:42:31 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@bqd229.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "Wirtualna" <w...@s...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:co9pbk$4ia$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Tak więc kontaktując się ze sprzedawcą zawieram umowę ze spółką za
    > pośrednictwem stosownie umocowanego jej pracownika, względnie za
    > pośrednictwem organu spółki uprawnionego do jej reprezentacji
    >
    > ok. - tyle jest jasne
    >
    > teraz troszkę trudniej:
    > zawieram umowę przez internet - podpis elektroniczny
    > wiadomo - ktoś po drugiej stronie podpisu jest - więc może być umocowany

    Zawarłeś umowę z tym, kto się "reklamował" na witrynie.

    > teraz przypadki trudniejsze:
    > zawieram umowę o przesłanie wiadomości pogodowych płatnym esemesem
    > wysyłam SMS pod 7xxx a we zwrotnym sms dostaję prognozę pogody czy np.
    "całą
    > prawdę o moim związku"
    > i teraz:
    > 1. Z kim zawarłem umowę, za czyim pośrednictwem, skoro przyjmował zlecenie
    > wykonał umowę automat?

    Zawarłeś umowę ze świadczącym te usługę, ewentualnie za pośrednictwem
    podmiotu obsługującego ów automat.

    > sytuacja trudniejsza II:
    > umowa przewozu zawierana poprzez zajęcie miejsca w środku transportu
    > 1. kto ze strony przedsiębiorcy zawarł ze mną umowę? Autobus, kierowca?
    > Proponent wzorca umownego (niechtam zarząd) w związku z moim oświadczeniem
    > woli - tryb ofertowy? Czy może stosunek umowny powstaje z mocy prawa
    > (przewozowego)?

    A to musi być osoba fizyczna, która pośredniczy? Zawierasz umowę bez
    niczyjego pośrednictwa. Swoją wolę objawiasz wsiadając do autobusu.
    Przewoźnik wolę zawarcia umowy objawił sprzedając bilety oraz przede
    wszystkim podstawiając w odpowiednie miejsca odpowiednio oznakowany autobus.

    > sytuacja jeszcze trudniejsza III
    > wrzucam dwa złote, wylatuje puszka CocaColi - zawarta umowa sprzedaży
    > konsumenckiej -
    > Tiaaa, ale sprzedawca działając poza lokalem przedsiębiorstwa nie
    > wylegitymował się, co stanowi wykroczenie.
    > Nie poinformował mnie o możliwości odstąpienia od umowy.
    > No i co najważniejsze (bo to jest tematem posta) nie może być
    > pełnomocnikiem, bo nie ma zdolności do czynności prawnych i nigdy jej nie
    > miał.
    >
    > Z kim i w jaki sposób zawarłem umowę sprzedaży CocaColi?

    Znowu umowa zostaje zawarta bez pośrednictwa. Oferent wolę zawarcia umowy
    oświadczył poprzez wystawienie urządzenia. Na nim masz dane sprzedawcy
    (powinieneś) oraz resztę warunków. Kupujący wolę oświadcza wrzucając monety
    i naciskając odpowiedni przycisk. Urządzenie służy jedynie do wykonania
    czynności technicznych.

    Ale możesz próbować iść dalej w biciu piany. Twierdzić, ze zawarłeś umowę
    sprzedaży CocaColoi z CocaCola za pośrednictwem lokalnego dystrybutora.
    Pewnie by sie dało dowieść.

    > 1. Czy pójdziemy drogą, że to nie ma znaczenia, bo automat do sprzedaży
    > napojów jest miejscem służącym do obsługi ludności i nie ma znaczenia że
    > znajduje się w szkole czy na lotnisku - bo przecież w szkole też jest
    > sklepik a na lotnisku bary - więc idziemy tropem domniemania 97kc? Raczej
    > nie, gdyż 97kc mówi o "osobie czynnej w lokalu".
    >
    > 2. Czy pójdziemy drogą pełnomocnictwa - tylko czyjego? Operatora maszyny,
    > serwisanta, czy kogoś innego?

    Obydwie drogi są moim zdaniem ślepe. Ponieważ oświadczenie woli można
    wyrazić w dowolny sposób, więc co do zasady nie musi być tu pośrednika.
    Sprzedawca oświadczenie woli zawarcia tych umów uzewnętrznia poprzez
    odpowiednie zachowania (podstawienie autobusu, wystawienie automatu), zaś
    klient swoje oświadczenie polegające na przyjęciu oferty również
    uzewnętrznia przez odpowiednie wynikające z zasad współżycia społecznego i
    zwyczaju zachowanie, a więc wsiada do autobusu czy też wrzuca monety.

    Nie możesz urządzenia traktować jako przedstawiciela, bowiem nie posiada ono
    osobowości prawnej i nie jest zdolne do podjęcia żadnej decyzji. Ono
    realizuje z góry określony pogram.