  • Data: 2023-02-26 23:52:11
    Temat: Re: szyba
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 26.02.2023 o 22:15, ąćęłńóśźż pisze:
    > Zawsze mnie zastanawia to "spod kół innego pojazdu".
    > To co, w garażu sobie kamienie do opon przyklejali?
    > Czy raczej zarządca drogi powinien płacić za jej stan?
    >
    > BTW w latach 90-tych "słynne" były napady na kierowców samochodów na
    > drogach pod hasłem "spod Pana samochodu wystrzelił kamień i zbił
    > reflektor w naszym BMW, o pacz Pan". Las po obu stronach, trudno
    > dyskutować nawet jeśli się nie ma kiełbasy w bagażniku.

    To nie tak działa. Zajrzyj do kodeksu cywilnego. Właściciel pojazdu
    odpowiada za szkody spowodowane jego eksploatacją na zasadzie ryzyka, a
    nie winy.

    Zresztą osobiście uważam, że w sytuacji, gdy nie da się ustalić sprawcy,
    a wiadomo, ze szkoda powstała z tytułu używania jakiegoś pojazdu
    (przykładowo ktoś wjedzie w płot i ucieknie) szkodę powinien pokryć
    fundusz gwarancyjny. Bo w sytuacji, gdy mamy obowiązkowe ubezpieczenie
    wiadomo, ze ktoś ubezpieczony za to odpowiada, tylko nie wiadomo który.
    Tu też by właśnie taki kamień spod koła się "łapał".

    Natomiast kamienie same spod opon nei wylatują. NA ile się orientuję, to
    albo możesz zarobić takim kamieniem wyrzuconym z koła bliźniaczego
    ciężarówki / autobusu - i dlatego staram się za takim pojazdem z
    bliźniakami blisko nie jechać. Albo kamienie podrywają opony terenowe
    (tzw. kostka).

    Tak, czy siak oczywiście masz rację, ze jakby na jezdni kamienia nie
    było, to by nie mógł wylecieć spod koła. Natomiast nie wiem, na ile to
    wina zarządcy drogi. Bo o ile dziury powinien łatać albo przynajmniej
    zabezpieczać, no to każdego zgubionego przez wywrotkę kamienia nie jest
    w stanie upilnować.

    --
    Robert Tomasik