eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.praworyczałt, ZUS i US problemy. › Re: ryczałt, ZUS i US problemy.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.atman.pl!news.atcom.net.pl!not-
    for-mail
    From: Samotnik <s...@s...eu.org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ryczałt, ZUS i US problemy.
    Date: Mon, 17 May 2004 12:02:52 +0000 (UTC)
    Organization: ATCOM ISP http://www.atcom.pl
    Lines: 43
    Message-ID: <s...@s...zagle.org.pl>
    References: <c8a922$cr$1@nemesis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: samotnia.zagle.org.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: sklad.atcom.net.pl 1084795372 13006 217.197.164.135 (17 May 2004 12:02:52
    GMT)
    X-Complaints-To: n...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 17 May 2004 12:02:52 +0000 (UTC)
    User-Agent: slrn/0.9.7.4 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:214943
    [ ukryj nagłówki ]

    In article <c8a922$cr$1@nemesis.news.tpi.pl>, Diesella wrote:
    > Witajcie,
    > Mam poważny problem z urzędami i nie wiem zupełnie od czego zacząć
    > załatwianie formalności.
    > Mój mąż prowadził dodatkową działalność gosporadczą w formie ryczałtu. Ze
    > względu na utratę stałej pracy zawiesił ją w Urzędzie Gminy, żeby nie płacić
    > pełnych składek ZUS.
    > Przez ostatnie dwa i pół roku wszystko było w porządku. Przy okazji
    > rozliczeń PITów za rok 2003 w US okazało się, że nigdy nie zostali oni
    > powiadomieni przez Urząd Gminy o zawieszeniu owej działalności. Po wizycie w
    > Urzędzie Gminy okazało się, że u nich także nie ma żadnej adnotacji na ten
    > temat. Urząd Skarbowy wymaga złożenia deklaracji za ostatnie dwa i pól roku
    > o zerowym dochodzie na ryczałcie. Ale co w takim razie z ZUSem. Czy może on
    > kazać mojemu mężowi uregulować należności za ostatnie lata? Przyznam się, że
    > perspektywa jest przerażająca. Tym bardziej, że przez ostatnie lata nie był
    > on formalnie zatrudniony. Czy wystarczy może napisanie oświadczenia w ZUSie,
    > że taka działalność była zawieszona?

    Więc tak:

    - zawieszenie w US trzeba jakoś tam zgłosić, o ile pamiętam. Nie wszystkie
    urzędy tego chcą. Nie znalazłem w żadnych przepisach niczego o
    'zawieszeniu', wychodzi na to, że w kontekście podatkowym zawieszenie tak
    naprawdę nie istnieje.
    - co do składania deklaracji za okres zawieszenia opinie są różne,
    najlepiej powiedzą w danym US. Mój jakieś pół roku temu uważał, że PIT-5
    (nie byłem na ryczałcie) trzeba składać do końca roku, jeśli się już
    zaczęło, a VAT-7 do czasu automatycznego wyrejestrowania jako płatnika
    VAT (chyba 10 mcy od wystąpienia ostatniej sprzedaży (albo obrotu, nie
    pamiętam)) i moim zdaniem jest to zgodne z ustawami. Nieskładanie
    deklaracji mimo istnienia takiego obowiązku jest złamaniem prawa i może
    męża spotkać za to kara.
    - jeśli maż się nie wyrejestrował z ubezpieczenia w ZUS, to ma poważny
    problem i zapłaci ZUS za ten okres, z odsetkami. Istnieją drogi do
    umorzenia zaległości, ale to nie takie proste i wcale nie musi się udać.

    Jeśli traficie na ludzkich urzędników, to moim zdaniem pomogą to jakoś
    odkręcić przy minimalnych konsekwencjach. Ale jeśli ktoś będzie chciał
    zaszkodzić, to macie problem.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1