  • Data: 2004-05-18 20:42:17
    Temat: Re: ryczałt, ZUS i US problemy.
    Od: "Noodles" <n...@e...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Diesella" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c8a922$cr$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Urzędzie Gminy okazało się, że u nich także nie ma żadnej adnotacji na ten
    > temat. Urząd Skarbowy wymaga złożenia deklaracji za ostatnie dwa i pól
    roku
    > o zerowym dochodzie na ryczałcie. Ale co w takim razie z ZUSem. Czy może
    on
    > kazać mojemu mężowi uregulować należności za ostatnie lata? Przyznam się,
    że
    > perspektywa jest przerażająca. Tym bardziej, że przez ostatnie lata nie
    był
    > on formalnie zatrudniony. Czy wystarczy może napisanie oświadczenia w
    ZUSie,
    > że taka działalność była zawieszona?
    > Poradźcie coś, szczególnie od którego urządu zacząć załatwianie
    formalności.

    > Z góry dziękuję,
    > Diesella

    W Urzędach Skarbowych jest obowiazek zgłasznia przerwy w prowadzeniu
    działalności gospodarczej w przypadku opodatkowania prowadzonej działalności
    gospodarczej w formie karty podatkowej ( aby nie płacic karty podatkowej za
    okres przerwy). Osoby prowadzące działaność gospodarczą opodatkowaną
    zryczałtowanym podatkiem dochodowym tzw. ryczałt od przychodów - nie mają
    obowiązku zgłaszania przerwy, opodatkowują bowiem osiągnięty przychód.W
    Urzędzie Skarbowym - nie ma pojęcia zawieszenie działaności.
    Jesli chodzi o PIT-28 zerowy, to podatnik dopóki nie wyrejestruje
    działaności gospodarczej - jest czynnym podatnikiem i ma wypełniac obowiazki
    wynikajace z ustawy czyli np. składac zeznania roczne. Oczywiscie w
    przypadku zerowego przychodu ten obowiązek jest bardziej dla celów
    ewidencyjnych -. Póki podatnik nie złoży zeznania, to nie wiadomo czy
    zapomniał złozyć pomimo osiagniecia przychodu czy jego przychód za dany rok
    jest zerowy. Oczywiscie w takim przypadku nie będzie sprawy karnej za nie
    złożenie zeznania rocznego w terminie.
    Natomiast - sprawa składek ZUS- u nie opłacanych za okres przerwy. Należy
    poinformowac się w ZUS-ie. Był obowiazek zgłoszenia przerwy w ZUS, jezeli za
    dany okres nie chciała Pani opłacac składek, teraz przy składaniu wyjasnień
    w ZUS dotyczących nie obciążania składkami za okres przerwy mozna posiłkowac
    sie zgłoszona przerwą w Urzedzie Miejskim tj. np. przedłożyć w ZUS-ie
    zaświadczenia o zgłoszonej przerwie w Urzędzie Miejskim za dany okres, lub
    dysponuje Pani innym dokumentem potwierdzającym zgłoszenie tej przerwy i
    zaświadczeniem z Urzędu Skarbowego o zerom przychodzie za ten okres ( wg.
    złozonego PIT-28), który potwierdziłby nie prowadzenie działaności.
    Wyjasnienia takie powinny być złożone w ZUS i póxniej pozostaje czekać na
    wynik ( powinien byc dla Pani pozytywny).Jeżeli Pani zgłosiłaby przerwe w
    Urzędzie Skarbowym to w ZUS mogłaby Pani przedłożyc również zaswiadczenie o
    zgłoszonej przerwie.

    Sylwia